Maanvissen/dwerggourami

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daveraaf
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:07

Maanvissen/dwerggourami

Bericht door Daveraaf »

Ik heb in mijn nieuwe bak 1 vrouwtjes dwerggourami zitten. Deze wil.ik graag vergezellen met 1 mannetje erbij. Daarnaast wil ik graag maanvissen in de bak. (4stuks). Gaat dit goed?
Hebben jullie nog leuke andere opties om in de bak toe te voegen naast maanvissen?
Groetjes Dave

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Maanvissen/dwerggourami

Bericht door amber98 »

Hoe groot is je bak? Voor maanvissen heb je namelijk een flinke maat nodig ;). Maanvissen en gouramis zijn geen ideale combinatie samen. Beide kunnen territoriaal worden en dit kan wel eens fout aflopen.

De gewone dwerggourami (colisa lalia) is een erg zwak soort. Misschien dat je de bak daarom beter kan aanvullen met een andere soort? Welke vissen heb je nog meer in de bak en hoe lang draait de bak momenteel?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daveraaf
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:07

Re: Maanvissen/dwerggourami

Bericht door Daveraaf »

Het is een bak met 80 liter water. Ik heb ervoor gekozen om te kiezen voor maar 2 maanvissen. Daarnaast heb ik geen nieuw mannetje bij de dwerggourami toegevoegd. De rest van de bak bestaat uit 2 modderkruipers, 4 corydora en 2 meervalletjes. De bak draait nu zo 3 weken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Maanvissen/dwerggourami

Bericht door amber98 »

80L is helaas veel te weinig voor maanvissen, deze hebben minimaal 150cm nodig en 50L per vis. Daarbuiten is het een soort waarbij minimaal 6 gehouden moeten worden om de agressie te verdelen (of je moet voor een volwassen bewezen koppel gaan) Kijk uit dat je niet te snel te veel vissen toevoegt, met 3 weken is je bacteriecultuur pas net goed gegroeid en door teveel vissen toe te voegen, komen er al snel nitriet pieken. ;) voorlopig dus beter even niks toevoegen, maar misschien vind je voor later toe te voegen rouwtetras leuk? (Gymnocorymbus ternetzi) lijken best wel op maanvissen en kunnen wel met een groepje in 80L

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daveraaf
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:07

Re: Maanvissen/dwerggourami

Bericht door Daveraaf »

Bedankt voor deze nuttige informatie!

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Maanvissen/dwerggourami

Bericht door OlliePindakaas »

Daveraaf schreef: 09 okt 2018 17:13Hebben jullie nog leuke andere opties om in de bak toe te voegen naast maanvissen?
Heb je ondertussen al meer vissen en/of planten in jouw aquarium gedaan? Zo ja, welke?

Om jouw vraag beter te beantwoorden, vraag ik graag door naar jouw wensen: Wil je een stel mooie vissen in de bak, of wil je eerder een bepaalde regio (van continent tot een specifiek riviertje) nastreven? Een gezelschapsbak tegenover een biotoop dus.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”