Nano aquarium draait.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
vuurhoofdzalm15
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:41

Nano aquarium draait.

Bericht door vuurhoofdzalm15 »

Hoi mede Aquarianen,

Sinds een dag of 3 heb ik mijn vuurhoofdzalmen zeven stuks in mijn 35liter aquarium zitten.
Ik zal een foto toevoegen.

Helaas wist ik tijdens het kopen van deze vissen niet dat ze beter af zijn in grotere aquaria.
Ik was op zoek naar rasboras maar die had de plaatselijke dierenwinkel niet(behalve varianten tot 10cm groot).
Dus deels meegegaan in de verkoopster daar waar ik wat positieve informatie kreeg die volgens de YouTube filmpjes werden aangeraden.

Ach ja nu de vuurhoofdzalmen vrolijk rond zwemmen en er goed rood gekleurd uit zien ben ik op zoek naar de volgende toevoegingen.

Na deze min of meer beginnersfout wil ik de metgezellen voor de zalmen beter en verantwoorder uitzoeken.
Ik wil er zowiezo citroen garnalen bij gaan doen een stuk of 5.

Maar dacht aan nog een koppeltje vissen die een andere kleur hebben.
Ik dacht aan neon blauwe platys aangezien ik eerder al gewone platys heb gehad.
Echter zat die bak zo overvol dat me dat ook weer tegenhoud.

Vraag blijft dus: Wat zijn geschikte metgezellen voor mijn vuurhoofdzalmen en toekomstige citroen garnalen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door amber98 »

Welkom op het forum, als je wil mag je je nog even voorstellen! :) Ik heb je onderwerp even verplaatst naar visbestand voorleggen/samenstellen.

Beginnersfouten hebben we allemaal gemaakt, als het echter om de hemigrammus bleheri gaat, wil ik je aanraden om deze terug te brengen naar de winkel of elders een beter huisje voor ze te zoeken. Deze hebben eigenlijk een aquarium van 150cm nodig aangezien het actieve zwemmers zijn. ;) 35L is helemaal niet zo geschikt voor vissen als veel mensen denken. Als je kiest voor wat garnalen en hooguit 1 betta man OF een schooltje microrasboras heb je eigenlijk al het grootste gedeelte van de opties gehad. Helaas raden dierenwinkels vaak wat anders aan en gaat het puur om verkopen. Heb je het aquarium 3/4 weken in laten draaien zonder vis?

Helaas moet ik je dus mededelen dat je aquarium nu al vol zit met de verkeerde vissen en dat er ook maar heel weinig opties zijn (er zijn nog wel een paar andere opties buiten die wat ik noemde, maar het is zeer beperkt voor 35L)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
vuurhoofdzalm15
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:41

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door vuurhoofdzalm15 »

Ja ik was al bang dat ik zo'n reactie zou krijgen, maar goed van de week maar eens terug naar de winkel vragen hoe dit op te lossen.

Iemand ervaring met vissen terug brengen?
Of een adres in West Brabant waar ze wel rasboras hebben?

Alvast bedankt namens een 32 jarige herintreder.
Die een nieuw nano aquarium heeft gekocht om zoonlief van 2(maar vooral zichzelf ook) een plezier te doen.
Vroeger had ik een nano vol met platys maar dat wilde ik niet dus voor een schooltje gegaan deze keer.

Een betta vind ik mooi maar ik zou liever voor een paartje gaan. Heb ook gelezen dat betta vissen niet altijd even vriendelijk zijn naar de rest in de nano bak. Dus tips voor een paartje zijn ook welkom!!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door amber98 »

Volgens mij zou een koppel pauwooggrondels nog net moeten kunnen maar voorderest schiet me eigenlijk niks binnen. Als je de garnalen eerst een tijdje laat kweken, kun je die combineren met een koppel pauwooggrondels. Daar past dan verder niks meer bij.

Sommige winkels nemen vissen terug, andere niet. Hier kun je dus het beste even voor bellen.

Had je het aquarium laten indraaien? Andere liever even helemaal niks erin zetten ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door Linda »

In deze bak zou ik geen pauwooggrondels houden. Die horen in een bak van minstens 60 cm in een harem gehouden te worden.

Plus dat ze met alle plezier je garnalen op zullen eten.

Wat wel kan, maar dat vereist eerst wat research, is een dwergkogelvis (carinotetraodon travancoricus). Deze kan in zijn/haar eentje in deze bak. Dit is verder niet zielig. Het zijn solitaire vissen. Maar gevoelig voor pH veranderingen dus lees je er eerst over in. Het zijn geweldige visjes met karakter die hun eigenaar op den duur gaat herkennen.

Je zult dan wel diepvries voer moeten aanschaffen (sowieso aan te raden wanneer je vissen houdt) en een slakkenkweekje opzetten is geen overbodige luxe. Maar dit is heel makkelijk 😉

Verder is de bak alleen geschikt voor een enkele betta of garnalen.

... wellicht een klein schooltje microrasboras met garnalen dat zou nog kunnen. Boraras Brigitte bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door amber98 »

Linda schreef: 13 aug 2018 22:33 In deze bak zou ik geen pauwooggrondels houden. Die horen in een bak van minstens 60 cm in een harem gehouden te worden.
Ik dacht dat jij die een tijdje in de nano had gehouden, of had ik dat verkeerd onthouden?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door tobyderks »

amber98 schreef: 14 aug 2018 09:13
Linda schreef: 13 aug 2018 22:33 In deze bak zou ik geen pauwooggrondels houden. Die horen in een bak van minstens 60 cm in een harem gehouden te worden.
Ik dacht dat jij die een tijdje in de nano had gehouden, of had ik dat verkeerd onthouden?
Waren dat geen kaap lopez ofzo?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door amber98 »

Dat zou ook nog kunnen? Mijn fout dan ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nano aquarium draait.

Bericht door Linda »

Dat waren kaap Lopez inderdaad.

Die zouden ook nog wel kunnen op 35 liter. Maar zijn geen makkelijke visjes daarom had ik ze niet genoemd 😉

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”