Tips gevraagd!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sveno
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:20

Tips gevraagd!

Bericht door Sveno »

Hee,
Sinds ongeveer een maand heb ik deze bak staan (81x36x45)
Afbeelding

de vissen die ik erin heb zitten momenteel zijn;
1 Dwerg gourami cobalt blue (tevens zou ik graag het geslacht hiervan weten)
Afbeelding
2 Dwerg cichlide electric blue (stel)
Afbeelding
1 Geelpunt algeneter (man)
Afbeelding
1 franjelip labeo (oranje vinnen)
Afbeelding
4 neon tetra's
4 roodkop zalmen

Graag zou ik willen weten of wat ik er aan kan verbeteren.
Ook weet ik niet of de gourami een mannetje of een vrouwtje is.
Zelf zou ik liever wat grotere vissen hebben.
-Sven

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Tips gevraagd!

Bericht door marlieke »

Hoi Sven, goed dat je je vraag hier voorlegt.

Laten we het even per laag bekijken. Als scholenvis heb je neon tetra's en roodkopzalmen. Die functioneren het beste in een grote groep, als scholenvis. Echt een minimum van 10-15 stuks, dan voelen ze zich veiliger.

Dan op de bodem: de labeo kun je het beste alleen houden, of in een grotere groep, aangezien hij nogal territoriaal is. Let wel, hij kan best groot worden, tot 15 cm. Je kunt ervoor kiezen een groep algeneters bij te doen zoals de ottocinclus, houden je bak ook lekker schoon. (Of appelslakken? Die worden ook groot!)

En dan je paradepaardjes: de ramirezi en de gourami. Je gourami is een vrouwtje denk ik, de bovenvin van een mannetje is veel spitser en eindigt in een punt (meer foto's voor de zekerheid?). De vrouwtjes zijn wat ronder van vorm. Beide vissoorten kunnen nogal territoriaal worden als ze paartjes vormen, ik heb ze ook samen gehad en de ramirezi heeft het uiteindelijk afgelegd. Gourami's kunnen ook behoorlijk groot worden hoor. Ik weet niet welke maat je zoekt maar je bak zal te klein zijn voor grotere vissen dan dit helaas.

Hele kleine vissen gaan het overigens in deze bak ook niet doen, want die worden een lekker hapje uiteindelijk.

Ik zou dus eerst beginnen met je schooltjes uitbreiden en dan kijken hoe het met de gourami/ramirezis gaat. Succes!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Tips gevraagd!

Bericht door Martine83 »

Even als aanvulling, wat bovenstaande is al heel waardevol.. roodkopzalmen zou ik echt verkopen oid want voor een school is jouw bak te klein. Het zijn erg actieve zwemmers. Ik zou dan je neons uitbreiden tot een leuke school.

Ook je labeo gaat het op termijn krap krijgen. En kan heel territoriaal naar de andere vissen worden. Ramirezi's en gourami's zijn beide geen heel sterke vissen, dus liever stress in de bak voorkomen.

Verder nog wat meer hout/ stenen en planten in je bak zullen de vissen erg waarderen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sveno
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:20

Re: Tips gevraagd!

Bericht door Sveno »

Bedankt voor de tips! Zelf zat ik al een beetje te twijfelen om de labeo weg te doen, aangezien er al 2 vissen ( 1 neon en 1 roodkop) vermist zijn. Enig idee waar ik de labeo kwijt kan?
Verder wil ik natuurlijk nog uitbreiden qua planten etc.
Voor de zekerheid heb ik hier wat meer foto's van de gourami;

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Tips gevraagd!

Bericht door Martine83 »

Probeer het eens met een advertentie op Marktplaats. Desnoods gratis, als ie maar ergens heen gaat waar een grotere bak is.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Tips gevraagd!

Bericht door tobyderks »

Je zou de labeo ook terug kunnen brengen naar de aquariumspeciaalzaak

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”