Visbestand uitbreiden

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

Visbestand uitbreiden

Bericht door Chiel3667 »

Hej....

Nieuw hier.. Leuk forum en al veel kunnen lezen en leren.. Thanks!

Ik heb een bak van 325l en 130x60x60..

- 6 redschoulder maanvissen
- 7 roodkop zalmpjes
- 4 Corydoras julli
- 3 algeters waar ik even de naam niet van weet

Dit bestand is overgekomen van mijn oude rio 180.
Mijn bak staat vanaf half april en sinds eind mei met vis. Ik wil langzaam 't bestand wat gaan uitbreiden.. Mijn vorige bak had veel verschillende soorten en dat werd erg onrustig voor 't oog.

Ik denk nu aan:
- 6 redschoulder maanvissen
- 15 roodkop zalmpjes
- 8 Corydoras julli
- 15 Kardinaal tetras
- 3 algeters waar ik even de naam niet van weet

Twijfel over:
2 Diamantgoerami's
2 Antennebaarsje

Wat denken jullie? Of hebben jullie andere ideeën?
Scholen vindt ik erg gaaf! Maar ben bang voor een drukke bak..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand uitbreiden

Bericht door amber98 »

Welkom! Als je wil, mag je jezelf nog even voorstellen in een nieuw onderwerp :)


Met 6 redshoulders gebruik je al 300L van de bak.. Helaas is er dus niet heel veel ruimte meer over. Met voldoende water verversen kun je natuurlijk wel iets over de liters gaan, maar ik zou dan geen kardinaaltetras gaan toevoegen. Dus eerder:

6x redshoulders
15x roodkopzalm
8x corydoras julii
3x algeneter

Als je van de algeneter foto's maakt, kunnen we ze wellicht identificeren om te bepalen of ze wel of niet erbij passen. Sommige algeneters zijn namelijk erg belastend voor het water, aangezien je al ver Over de liters heen gaan, kan het zijn dat het filter het niet meer bijhoud na een tijdje.

Ben je van plan om uiteindelijk een koppel maanvissen over te houden en de rest weg te doen? In 130cm is dit eigenlijk wel noodzakelijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

Re: Visbestand uitbreiden

Bericht door Chiel3667 »

Hoi Amber,

Bedankt voor je snelle reactie! 😃 Kan het kloppen dat dit topic nog niet is toegevoegd aan de totaal lijst? Kon hem zo gauw niet vinden.

Ik zal straks is kijken op de het voorstel topic.

Hhhmmm..... Ik ben nog eens verder gaan lezen maar begrijp dat er niet echt een vaste regel voor is qua aantallen.... Maar dat 't te maken heeft met beveilig van 't water.. Ik heb er een grote eheim pot opstaan... Water waardes zijn: Ph: 6.9 no2: 0.01 no3: 1 po4: 0.1 fe: 0.05 kh:5 helaas begint nu wel de baardalg beetje op te komen... :-( komt wss door te weinig Co2. Ben deze aan het verhogen.

Zover ik weet, is een maanvis ook een scholenvis en heb je er daar ook minimaal 5 van nodig.... Die kan ik dan toch niet terug brengen naar een koppel? Ze gaven in 2 verschillende aquarium zaken aan dat ik zelfs richting 12 maanvissen kan. (wat ik absoluut niet ga doen hoor)

Ik heb fotos van de algeneters en een foto van me bak toegevoegd..

Ben benieuwd!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand uitbreiden

Bericht door amber98 »

Als je op ongelezen berichten klikt, vind je het topic vaak sneller ;)
Een hoog aantal maanvissen word vaak aangeraden om agressie te verdelen. Echter moet je daar dan wel de plek voor hebben. Om 12 volwassen maanvissen te houden is 2m zeker aan te raden. Als er koppels gaan vormen, is dit zelfs veeeeel te klein. Maanvissen zijn geen scholenvissen maar cichliden. Ze zullen altijd koppels gaan vormen en als het tijd is om te broeden, mag de rest van de groep niet in de buurt komen. Deze hangen dus aan de andere kant van de bak tegen het glas aan de hele periode. Je kan dan veel beter een koppel houden en de rest wegdoen.

1 L per cm vis gaat inderdaad niet altijd op. Maanvissen hebben 50L per vis nodig om niet te vergroeien. Ook mag je dit gerust aanhouden om de belasting op het water niet te hoog te maken. Een extern filter kan meer aan dan interne filters (als je een goede maat hebt) maar met deze bezetting zou je al moeten kijken naar een 2e filter. ;)
De eerste algeneter is een kleinblijvende soort (15cm) de andere blijft ook klein maar is een hillstreamer. Dit wil zeggen dat deze eigenlijk heel veel stroming nodig heeft, meer een golfslagbad.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”