nieuw Aquarium 54 liter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Alex24051985
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2018 12:04

nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Alex24051985 »

Goedemiddag allemaal,

Vandaag kan ik me bestelde aquarium ophalen, een 54 liter. Van het weekend ga ik deze inrichten. Maar nu de grote vraag, welke vissen? 1 ding weet ik al, Black Molly's vindt ik hele visjes.

Wat zou hier eventueel nog meer bij kunnen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door amber98 »

Welkom op het forum, als je wil mag je jezelf nog even voorstellen door een nieuw onderwerp te maken in "nieuwe leden stellen zich voor".

Ik vind 54L erg klein voor black mollys, daarbuiten hebben deze eigenlijk een zouttoevoeging nodig aan het water en krijgen heel veel babies ;) wat voor bodemmateriaal ga je gebruiken? Met fijn zand heb je meer opties namelijk dan met grind.

Vind je misschien 1 betta man leuk met een schooltje erbij? Bijvoorbeeld hyphessobrycon amandae, paracheirodon simulans of paracheirodon innesi? Er zijn ook nog kleinere visjes zoals rasboras Galaxy ;) er zijn in ieder geval heel veel opties, gelukkig heb je nog een paar weken de tijd :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Alex24051985
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2018 12:04

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Alex24051985 »

Ja, ga ik doen.

Hmmm, oke. Ik vond ze juist zo mooi.. Heb intussen een beetje rondgekeken tijdens het werk.

Zouden vuurgarnalen ook kunnen? De neonvisjes en betta vindt ik niet mooi.

Ik kom zelf uit op:

Zwaarddrager (Xiphophorus Helleri)
Platy (Xiphophorus Maculatus) I know, makkelijk voor te planten
Pangio kuhlii
Neocaridina Blue Pearl
Neocaridina

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door amber98 »

Zwaarddragers is helaas ook geen optie, maar platy moet kunnen. Een groepje pangio kuhlii zou volgens mede forumleden ook moeten kunnen, het liefst wel op zand of afgerond grind. (Geen scherp grind dus) garnalen kunnen hier gewoon bij, hoewel er af en toe wel eentje weggesnoept zal worden door de platys. Let op dat sommige garnalen soorten onderling voortplanten. Bijvoorbeeld vuurgarnalen en citroen garnalen. Deze zijn beide neocaridina soorten en planten onderling voort wat resulteert in bruine nakomelingen ;) het opeten kun je voorkomen door veel schuilplekken zoals mos, hout en garnalenflats toe te voegen.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door tobyderks »

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is een boraras soort. Dat zijn kleinere visjes maar kleuren wel vaak mooi rood of oranje.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Erik1974 »

Je geeft aan dat je weet dat platy's snel voortplanten maar besef je wel hoe snel? Wees er wel absoluut goed van doordrongen dat levendbarenden harder kweken dan wat dan ook! In een paar maanden tijd kan je al overbevolking hebben in je bak, heb je een mogelijkheid om vissen weg te geven? Verkopen gaat bijna niet omdat ze dus zo ontzettend hard kweken. Dus als je daar wat mee kan dan kan je wel voor platy's kiezen maar als je ze niet kwijt loop je al snel tegen problemen aan.
Een groepje dwergknorgourami's is ook ontzettend leuk (Trichopsis Pumila), die combineren ook goed met de kuhli's.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Alex24051985
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2018 12:04

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Alex24051985 »

Welke garnaaltjes zouden dan eventueel kunnen?

Oei, ik wist wel snel, maar zo snel, ook weer niet, Eric. Maar Thnx voor de tip van Trichopsis Pumila. Die vindt ik idd wel mooi.

Voor de boraras moet ik nog even kijken.

Voor nu heb ik dan in iedergeval:

Trichopsis Pumila
Pangio kuhlii

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Erik1974 »

Bij die 2 soorten passen heel mooi de boraras soorten en bijvoorbeeld ook Microdevario kubotai (wel 1 soort scholenvis kiezen, niet allemaal ;) ). Dan heb je echt een prachtig aziatisch bestand wat goed met elkaar om kan gaan!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Alex24051985
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2018 12:04

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Alex24051985 »

Top, hmmm zit te twijfelen tussen Microdevario kubotai en de Boraras naevus.

En qua garnaaltjes? Welke zou jij adviseren?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door amber98 »

Voor garnalen of citroengarnalen zijn over het algemeen het meest beginnersvriendelijk. (Ivm kruisen dus beter 1 kiezen) Japonica garnaal kan ook, word wat groter en word minder snel opgegetenmaar plant zich niet voort in zoetwater

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: nieuw Aquarium 54 liter

Bericht door Erik1974 »

Er zijn ook kleine japonica garnalen maar die zijn niet zo kleurrijk. Vuurgarnalen kweken het snelst, ik zou samen met de Pumila iig geen dure garnalen nemen, en zorgen voor veel, heel veel verstopplek voor de garnalen.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”