welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LitLabeo
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:44

welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door LitLabeo »

Mijn naam is Niek en ik ben volledig nieuw op dit forum.
Ik heb een 80 liter Juwel aquarium en mijn visbestand is:

1 vuurstaartlabeo
2 sherry barbelen
4 Braziliaanse neon tetra's
4 Kardinaal tetra's
2 gele appelslakken
1 blauwe appelslak
2 anatome helena's
2 Aziatische waaierhandgarnalen (Moluks)

In principe gaat het heel goed in mijn aquarium met zowel de vissen als de planten, er heerst echt een rust door het aquarium.
Nu ben ik alleen van plan mijn twee sherry barbelen over te plaatsen op een ander aquarium aangezien ik graag mijn aquarium wat beter opvul door ook wat bovenlaag zwemmers te nemen!
(+ik denk niet dat de sherry barbelen die vissen op prijs stellen)

Nu vroeg ik me af welke bovenlaag (ev. middenlaag ook) zwemmers zijn geschikt en mooi om bij mijn tetras en Labeo te plaatsen?
En kan ik daarnaast eventueel ook nog één paar vissen erbij zetten zoals, roze zoenvissen of goudgourami's?
of hebben jullie nog leuke suggesties voor een vissen koppel bij mijn bestand?

Ik hoor graag van jullie kenners :D !

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Welkom op het forum! Als je wil mag je nog een nieuw onderwerp openen om je zelf voor te stellen. Ik heb dit onderwerp even verplaatst naar visbestand voorleggeb/samenstellen. ;)

In 80L zou ik je eigenlijk willen aanraden om als eerste de labeo een nieuw huis te geven. Dit zijn vissen die 15cm groot worden en op latere leeftijd erg agressief en territoriaal zijn. 80L is veel te klein. Zolang ze jong zijn, zijn ze rustig. Naarmate ze volwassen worden, ontstaan bijna altijd wel problemen en worden alle vissen de bak door gejaagd.. als je deze een andere huisje zou geven, komen er ook veel meer opties vrij zoals kleinere gourami soorten. Roze zoenvissen hebben een veel grotere bak nodig, dus dat is helaas niet zo'n goede optie. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LitLabeo
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:44

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door LitLabeo »

amber98 schreef: 27 jun 2018 19:01 Welkom op het forum! Als je wil mag je nog een nieuw onderwerp openen om je zelf voor te stellen. Ik heb dit onderwerp even verplaatst naar visbestand voorleggeb/samenstellen. ;)

In 80L zou ik je eigenlijk willen aanraden om als eerste de labeo een nieuw huis te geven. Dit zijn vissen die 15cm groot worden en op latere leeftijd erg agressief en territoriaal zijn. 80L is veel te klein. Zolang ze jong zijn, zijn ze rustig. Naarmate ze volwassen worden, ontstaan bijna altijd wel problemen en worden alle vissen de bak door gejaagd.. als je deze een andere huisje zou geven, komen er ook veel meer opties vrij zoals kleinere gourami soorten. Roze zoenvissen hebben een veel grotere bak nodig, dus dat is helaas niet zo'n goede optie. ;)
Dankjewel voor je bericht Amber, mijn Labeo is nu idd nog klein en zit in een bak van 80cm breed. Ik heb al meerdere malen gehoord dat dit net ruim genoeg zou moeten zijn maar inderdaad als mijn Labeo eventueel groeit en aan de 10cm komt heb ik al een Juwel 120liter klaar staan om hem over te plaatsen, dit aquarium zal dan ook volledig voor mijn Labeo zijn met misschien een paar andere ertussen. voorlopig hou ik hem nog in mijn gewone aquarium aangezien hij geen vormen van stress vertoont en het erg goed gaat met de andere vissen. Ik denk dat dit over een half jaar wel aan de orde is i.v.m het groeien van de labeo.

Mocht ik deze labeo overzetten in mijn 120liter bak zou ik hier wel de zoenvissen aan kunnen toevoegen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Voor zowel de zoenvis als de labeo is 120L helaas nog steeds te weinig, denk eerder aan een bak van 120cm (240-300L vaak) voor de labeo en zoenvissen hebben minimaal 150cm nodig (vaak 400L) hoewel ze vaak wat kleiner blijven in een aquarium, kunnen zoenvissen met gemak de 30cm halen in het wild. De bakmaten die ik noem zijn echt minimummaten. Hoe groter hoe beter ;)

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Martine83 »

De labeo moet inderdaad echt groter zitten, ook 120 liter gaat te weinig zijn. Deze vissen worden niet alleen groot, ook nemen ze steeds meer territorium in en worden daarin feller.

Daarnaast schuilt er een gevaar in vissen eerst laten groeien, dan een grotere bak etc. Vissen groeien namelijk altijd door en als dat niet in de lengte kan gaan ze vanbinnen vergroeien. Dat zie jij niet dus het kan zijn dat je dan denkt, oh hij groeit nu niet zo hard dus het kan wel wachten..
Echt ideaal is het alleen als een vis meteen de ruimte heeft om zonder problemen uit te groeien.

Gebruikersavatar

Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Jellevl »

Zijn dat niet erg veel soorten voor zon toch wel kleine bak??

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Linda »

Jellevl schreef: 28 jun 2018 19:41 Zijn dat niet erg veel soorten voor zon toch wel kleine bak??
Ja beetje wel...

Het was waarschijnlijk niet wat je wilde horen maar mijn collega's hebben wel gelijk.. De labeo zit te klein en als je geschikte goeramis zoekt die in deze bak kunnen kun je alleen kleinere soorten houden. Niet erg! Want je hebt hele leuke kleine soorten voor in jouw bak.

Mag ik een voorstel doen?

Oppervlakte
Marmerbijlzalmpjes (zijn wel springers! Daar moet je mee uitkijken)

Middenlaag
Een van de twee scholenvissen kiezen en deze school uitbreiden naar minstens 10

Bodem
Heb je al waaierhandgarnalen

En qua goeramis kun je denken aan:
(Dwerg) knorgoerami's
Honinggoeramis
Diklipgoerami's

Alle andere goeramis worden of te groot of zijn moeilijk te houden/te krijgen.

Eventueel zou je ook kunnen denken aan een enkele betta splendens man.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Een betta stelt de bijlzalmen niet op prijs. Je zou dan moeten kiezen of je alleen 1 betta man als oppervlakte vis wil of een andere keuze maakt. Verder ben ik het volledig eens met Linda.

Gebruikersavatar

Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Jellevl »

Linda schreef: 06 jul 2018 17:16
Oppervlakte
Marmerbijlzalmpjes (zijn wel springers! Daar moet je mee uitkijken)

En qua goeramis kun je denken aan:
(Dwerg) knorgoerami's
Honinggoeramis
Diklipgoerami's
Kunnen die bij elkaar?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Linda »

Jellevl schreef: 06 jul 2018 23:04
Linda schreef: 06 jul 2018 17:16
Oppervlakte
Marmerbijlzalmpjes (zijn wel springers! Daar moet je mee uitkijken)

En qua goeramis kun je denken aan:
(Dwerg) knorgoerami's
Honinggoeramis
Diklipgoerami's
Kunnen die bij elkaar?
De goeramis samen? Nee.. Niet in 80 cm..
De verschillende goeramis met de Bijlzalmpjes? Yep😊

Mijn diamantgoeramis gaan zelfs samen met de vlindervissen 😛

Gebruikersavatar

Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Jellevl »

Ow dat wist ik niet, ik heb twee diamantgoeramis in een 100cm bak... kan er dan nog eens over nadenken kwa vlindervissen/ bijlzalmpjes....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Vlindervissen eten wel het liefst levende krekels of kleine visjes ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 09 jul 2018 16:00 Vlindervissen eten wel het liefst levende krekels of kleine visjes ;)
Die van mij doen het ook heel goed op diepvries en droogvoer (geen vlokken maar gammarus/rode muggenlarven ed)

Lees je wel eerst even in over deze vissen Jelle, het zijn geen makkelijke vissen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Helaas had ik te vroeg geroepen Linda, bij mij staan ze inmiddels op een dieet van krekels en levende buffalo wormen. De rest word niet meer gegeten (ook niet na een week vasten) :(

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke nieuwe vissen in mijn aquarium?

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 09 jul 2018 19:53 Helaas had ik te vroeg geroepen Linda, bij mij staan ze inmiddels op een dieet van krekels en levende buffalo wormen. De rest word niet meer gegeten (ook niet na een week vasten) :(
Oh da's balen zeg 😞
Misschien over een poosje weer..

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”