Z-A biotoop Fusion 120x50

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Z-A biotoop Fusion 120x50

Bericht door TDI »

Hallo,

Even kort voorstellen, heb jarenlang aquaria gehad, maar een tijd geleden gestopt toen studie prioriteit (en geld..) claimde. Inmiddels alleen-wonend met de ruimte, tijd en geld voor een aquarium en na het 'toevallig' kijken van wat youtube videos, begon het virus weer te kriebelen.

Deze week een aquarium besteld, namelijk een Aquatlantis Fusion, een bak met een afmeting van 120x50x70cm. Een goede rekenaar zal op 420L inhoudt komen, al wordt er door alle benodigde zaken (achterwand, decoratie, beplanting, max waterlijn) gerekend door de producent op een effective inhoud van zo'n 350L. Volgens mij wel een bak om leuke dingen mee te kunnen doen. Ben zelf niet een fan van de gezelschapsbakken met allerlei soorten en smaken door elkaar heen, ik vind het persoonlijk interessanter om alles uit een bepaald continent te kiezen. En die keuze is gevallen op Zuid Amerika.

Nu heb ik het volgende (ongeveer) in het hoofd zitten als bestand:
- 5x/6x Pterophyllum scalare
- 25x/30x Hyphessobrycon Bentosi Whitefin (hogere schoolvis die niet als voer eindigt)
- 20x/25x Corydoras Duplicareus of Condiscipulus (beetje afhankelijk van beschikbaarheid bij winkels)
- 1x/2x L-nummer die niet al te groot wordt (bijv. L333)

Lijkt mij een bestand dat bij elkaar zou passen, maar over exacte aantallen ben ik niet over uit wat wel en niet zou kunnen.

Wellicht dat mensen nog andere suggesties of ideëen hebben, zoiets als een oppervlakte vis, een andere druktemaker (in de zin van een Cory, actieve zoekers) of iets anders wat hierin mooi zou passen.

Mvg, TDI

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Z-A biotoop Fusion 120x50

Bericht door amber98 »

Ik vind 120cm te klein voor een groep maanvissen. Wel zou je kunnen beginnen met een groep en zodra er een koppel vormt alleen het koppel houden. Verder klinkt het bestand al erg goed

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Re: Z-A biotoop Fusion 120x50

Bericht door TDI »

amber98 schreef: 26 mei 2018 08:07 Ik vind 120cm te klein voor een groep maanvissen. Wel zou je kunnen beginnen met een groep en zodra er een koppel vormt alleen het koppel houden. Verder klinkt het bestand al erg goed
Op wat voor een formaat worden ze actief in het hele koppel vormen? Gezien de doorgaans winkel maat (iets van 5cm groot?). Ben altijd groot liefhebber geweest van de maanvis en discusvis, maar zou niet na een maandje al weer het grootste deel weg moeten doen.

Zijn er leuke alternatieven voor deze bak?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Z-A biotoop Fusion 120x50

Bericht door amber98 »

Wanneer koppels gevormd worden, is niet te voorspellen. Soms is dit na een maand al, soms pas na een half jaar. Misschien vind je een school gymnocorymbjs ternetzi leuk? Deze heb ik hier ook gekozen als vervanger van de maanvis. Dit zou wel een vervanger zijn voor de andere scholenvis

Gebruikersavatar

teunvdvlugt
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 nov 2016 17:11

Re: Z-A biotoop Fusion 120x50

Bericht door teunvdvlugt »

Misschien zijn sleutelgatcichlides goede vervangers voor maanvissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Re: Z-A biotoop Fusion 120x50

Bericht door TDI »

teunvdvlugt schreef: 27 mei 2018 10:38 Misschien zijn sleutelgatcichlides goede vervangers voor maanvissen.
Met het zoeken daarop in een database, kom ik de Krobia Xingu en Bujurquina Oenolaemus tegen als vergelijkbaar.
Net ietsjes meer kleur.

Tis wel lastiger dan ik dacht met het uitpuzzelen van wat wel en niet kan. Zoveel opties :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”