Visbestand 112L bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
KasperF
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2018 22:41
Locatie: Amersfoort

Visbestand 112L bak

Bericht door KasperF »

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel een 112L bak aan het opstarten, mijn eerste echte grote aquarium (voor mijn doen).
Afbeelding

Ik zit al een beetje te bedenken wat ik er over een maand in wil hebben mits die dan goed gecycled is, zelf ben ik nog niet helemaal thuis in de ontelbare vissoorten die er zijn en hoe veel ruimte ze nodig hebben etc dus misschien kunnen jullie me helpen met advies en ideeën!

Ik heb geinvesteerd in een goede bodem omdat ik een tapijtje aan planten wil hebben, zullen dus niet al te hoge planten inkomen! De planten die er in zitten werken het best tussen de 22 en 25 graden dus daar zal de water temperatuur ook op blijven.
De bodem zelf bestaat uit:
1e laag: Power Sand (vulkanische steentjes)
2e laag: ADA Amazonia
3e laag: ADA Amazonia Powder

Ik zat kwa visbestand zelf al te denken aan het volgende:
- Garnalen (soort en hoeveel ben ik nog niet uit maar waarschijnlijk vuurgarnaaltjes)
- Otocinclus Catfish (lijken me leuke vissen maar weet niet met hoeveel ze zich thuis voelen en of het moeilijke vissen zijn)
- het liefst een school kleine maar mooie visjes die de garnalen met rust laten :D

Suggesties en eventueel kritiek worden gewaardeerd!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door amber98 »

Aangezien je een scapen hebt, zou je het beste kunnen kiezen voor kleine middenschoolvisjes. Denk aan rasboras Galaxy of rasboras briggitae, hooguit misschien de hyphessobrycon amandae of paracheirodon simulans?

Otocinclus zijn groepsdieren, minimaal zo'n 5 stuks (liever meer) het zijn echte algeneters maar eten dus ook niks anders dan algen. Er moet goed op gelet worden dat ze iets eten als de algen weg zijn. Tabletten voor pleco's willen ze soms nog wel eten, op mijn werk worden die van hikari gevoerd. Echte ris het ook mogelijk dat je een steen moet toevoegen waar je spirulina/alg op laat groeien om ze te voeren. Ergens op internet staan waarschijnlijk hoe je zoiets maakt. Door dit en door de stressgevoeligheid overlijden er veel van deze soort bij transport. Het is altijd wildvang en de 3x dat ze vervoerd worden, is voor de meeste vissen dodelijk. (Transport naar NL, transport naar winkel en naar je eigen bak) kijk zeker niet op als een of 2 van de aangekochte dieren direct sterft. Misschien zijn een paar slakken van het neritina soort een leukere optie?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door Erik1974 »

De galaxy's zou ik niet doen in zo'n scape bak, dan worden ze super schuw wegens gebrek aan schuilplek en schaduw. Rasbora soorten kunnen wel (de Galaxy is geen rasbora nl. maar wordt vaak nog zo genoemd)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
KasperF
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2018 22:41
Locatie: Amersfoort

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door KasperF »

Thanks voor jullie reactie! Jammer die Galaxy's vond ik er echt leuk uit zien! Maar dan wordt dat 'm iniedergeval niet want zit idd niet echt beschutting in. Ik denk dat de paracheirodon simulans een grote kans maken, die zien er ook erg leuk uit.

En wat betreft de otocinclus, bedankt voor de duidelijke uitleg. Komt dus wel een beetje over als een gevoelige vis. Ik ga zeker even de neritina slakken in overweging nemen.

Als iemand anders nog leuke suggesties heeft voor vissen en andere dieren zijn die welkom!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door amber98 »

Hmm ik wist niet dat de galaxies zo schuw waren.

Neritina slakken zijn trouwens een van de weinige soorten die van je planten afblijven ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door Erik1974 »

De reden dat ik ze nooit in de bak heb gehad is dat ze dus zo schuw zijn. Inmiddels is mijn bak wel dicht genoeg gegroeid maar in zo'n open bak zou ik het nooit doen.

Gebruikersavatar

teunvdvlugt
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 nov 2016 17:11

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door teunvdvlugt »

Boraras Urophthalmoides of Aplocheilichthys Normani passen volgens mij ook goed in je aquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
KasperF
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2018 22:41
Locatie: Amersfoort

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door KasperF »

Hi Teun,
Thanks voor je bericht! Ik zat inderdaad ook al naar de Boraras te kijken en dan met name de Boraras Naevus vond ik er leuk uit zien, hoewel je me nu aan het twijfelen zet met de Aplocheilichthys Normani! Die zien er ook zeker leuk uit, lijken wel blauw lichtgevende wenkbrauwen te hebben! Je maakt het me lastig!

Ik heb vandaag toevallig wat mos tussen de stenen gedaan en wat extra planten in de hoeken gezet zodat de vissen zo wat beschutting hebben. Denk dat ze dat wel kunnen waarderen.
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 112L bak

Bericht door amber98 »

Bij mijn weten zijn de blauwoogjes (a. Normani) wel nogal schuwe vissen die graag schemerend licht hebben ipv fel licht. Boraras zou naar mijn idee geschikter zijn ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”