Visbestand

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Visbestand

Bericht door Jellevl »

Hoi ik wil een juwel RIO 125 aanschaffen en ben op zoek naar een goed visbestand.. Nu wil ik graag een mooi gezond aquarium maar zoals ze zeggen het ook wil ook wat😜 Ik wil graag als hoofdvis een betta (half moon) man, en verschillende (goed bij de betta passende) redelijk kleine (kleurrijke) visjes. Zo dacht ik aan een groepje van 10 neontetras en een groepje van 8 van de rasbora espei. Wie weet er nog een leuk bijpassend en redelijk makkelijk visje (schooltje of koppeltje) om hieraan toe te voegen? En is de combie die ik nu heb bedacht goed? Kan hier bv nog een groepje van 4 kuhli’s bij? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast bedankt, groetjes Jelle

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand

Bericht door Linda »

Hoitjes!

Goh ik zou het zo fijn vinden als men de bakmaten er even bij zou zetten voor de niet juwel eigenaren die anders iedere keer op Google moeten kijken wat nu de maten zijn zodat ze goed advies kunnen geven 😅 hint hint..

Maar goed 80x50x35 dus.
Ik zou zelf het bij één scholenvis houden. Vooral in een wat kleinere bak (ja echt dit wordt beschouwd als een kleinere bak 😅 geen zorgen dat vinden ze ook van mijn meter 😜)

En dan adviseer ik de espei boven de neons. Dit omdat espei veel sterkere visjes zijn. De neons zijn zo populair, dat ze eraan onderdoor gaan qua gezondheid. En wat je niet wilt als nieuwbakken aquariaan is dat in het begin al je visjes al dood gaan. Terwijl je er zelf niets aan kunt doen...

Ik heb goede ervaringen met de grote neefjes van de espei namelijk de heteromorpha. De oudste die ik heb zijn nu 7 jaar. Neons heb ik gehad, die kon ik na 6 maanden al afschrijven..

Dus wat goed zou kunnen:
Een betta (alleen een man)
Schooltje espei (stuk of 12)
Groepje kuhlii's kan heel goed! Zijn super leuk. Je kunt er wel een stuk of 6-8 kwijt.
En verder kun je er niet zoveel bijzetten vanwege je betta..
Pauwooggrondels zijn leuke kleurrijke visjes die je in een harem kunt houden, maar dit kan botsen met je betta.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Linda schreef: 26 mar 2018 22:58 Goh ik zou het zo fijn vinden als men de bakmaten er even bij zou zetten voor de niet juwel eigenaren die anders iedere keer op Google moeten kijken wat nu de maten zijn zodat ze goed advies kunnen geven 😅 hint hint..
Inmiddels moet je de maten dan toch uit je hoofd kennen :)

Verder ben ik het volledig eens met Linda, als je voor een zandbodem kiest, zou je ook 4 kuhlii en een schooltje kleine corydoras kwijt kunnen (bijv habrosus of de wat grotere panda)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand

Bericht door tobyderks »

Nou Linda! Probeer ik net op zijn andere topic te reageren, krijg ik een melding dat dat topic niet meer bestaat! Ik denk wat gebeurd er nu weer😂. Ik bedoel, ja oke het is laat maar ik meende toch echt dat ik nog wel wakker was😅... Zit jij hier de boek voor de gek te houden?😂

Bij een zandbodem kan je ook een wat kleinere soort corydoras nemen.
Edit: ooh amber is me al voor :mrgreen:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand

Bericht door Linda »

Hahaha Toby! Sorry! Was een beetje aan het opschonen..

Jelle, Ik heb je een pbtje gestuurd.

Nope Toby! Ik vergeet alles meteen weer!😂

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Ow dankjewel, ik hoopte eigelijk dat er nog iets anders bij zou kunnen om wat meer kleur verschil in de bak te krijgen... Is er met een harem dwerggourami (in plaats van de betta) meer mogelijk? En zo ja wat dan bv?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Dwerggouramis zijn bijna altijd besmet met het Irido virus, dodelijk en onbehandelbaar. Je zou wel een harem colisa Chuna erin kunnen zetten ipv de betta, maar dan is alsnog de bovenste laag vol, een vissoort voor de middanlaag en evt 2 voor de bodem. Je bak zit dat wel vol ;) je kan een grote groep vuurgarnalen plaatsen, maar er zullen zeler een aantal weggesnoept worden. Veel schuilplekken is dan heel belangrijk.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Visbestand

Bericht door emeraldking »

Je kunt ook een beetje out of the box denken met het zand op de bodem door bijv. paardenkopzandhappers te nemen. Ik heb ze ooit zelf gehad. Het zijn slanke vissen met niet al teveel kleur doch ze duiken regelmatig het zand in en als men enkel de bovenkant van hun kop ziet, dan lijkt het net een paardenkop zonder oren. Op zich een leuk visje.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Een betta kan zeker niet samen met de honinggourami’s?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visbestand

Bericht door Linda »

Jellevl schreef: 27 mar 2018 15:49 Een betta kan zeker niet samen met de honinggourami’s?
Hmmm... Dat kan goed gaan, maar kan ook heel fout gaan.. Het ligt aan het temperament van de betta. Sommige zijn heel makkelijk en vinden alles prima. Maar lang niet alle bettas zijn vriendelijk genoeg.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand

Bericht door tobyderks »

Honingoerami's zijn ook lang niet altijd lieverdjes hoor, ik raad het toch sterk af.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Oke dan wordt het of een betta man of een harem honinggourami’s met 6 kuhli’s op de grond, welk scholen visjes is hier het beste bij, lieft met veel kleuren. (Kunnen er endler guppy mannetjes bij de honinggourami’s)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Visbestand

Bericht door tobyderks »

Guppy's zijn veel te druk voor goerami's, die houden van rust.
Wil je een vis met echt verschillende kleuren, of 1 kleur maar wel fel?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Liefst minstens 2 kleuren..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Ze zijn klein, maar misschien een grote groep rasboras galaxy?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”