Visbestand

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

De betta is een solitaire territoriumvormer. Alle andere solitaire vissen zijn ook territoriumvormer, dit gaat botsen met elkaar. Veel solitaire vissen zijn soms agressief (overigens ook veel koppel of harem vormende vissen) Je zou eventueel wat slakken erbij kunnen doen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Nee sorry dat vind ik niks, maar bedankt :D :vis:
En een Lnummer?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Met veel hout en planten kan er een klein blijvend soort bij, liefst een ancistrus (borstelneusmeerval). L144 valt hier ook onder. Howel ik zelf een 80cm aquarium aan de kleine kant vind voor volgroeide dieren. Moet wel dagelijks groente krijgen, anders gaan je planten eraan. Neem er geen 2, als het 2 mannen blijken, word het oorlog. Solitair kan wel. Hou er rekening mee dat kleinblijvende soorten 12 tot 15cm worden, met die grootte vinden de meeste mensen ze niet meer zo leuk ;) als je aan de eisen voor een betta voldoet (weinig stroming, veel drijfplanten) en genoeg schuilplekken voor het Lnummer hebt, zal het wel goed komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Oke ik hou het voorlopig wel bij de eerder genoemde bestandjes😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Zijn een koppel antennebaarsjes een mogelijke vervanger van de betta? En kunnen antennebaarsjes gecombineerd met honinggoeramis?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Antennebaarsjes kunnen niet met goeramis en ook niet met corydoras. Bovendien is dit een erg zwakke soort die op een pH onder de 6 gehouden moet worden, anders zullen ze waarschijnlijk nog geen half jaar leven. Je ontkomt dan dus niet aan het bewerken van de waterwaardes ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

O oke laat maar dan😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Hoi, waarom zegt de ene site dat er wel maanvissen in een 125 liter bak kan en de ander van niet? En wat vinden jullie ervan? De meeste forums zeggen dat het prima kan...

Gebruikersavatar

Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Visbestand

Bericht door Aaron »

Ik vind het toch een beetje aan de krappe kant, de hoogte is een belangrijke maat om rekening mee te houden!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Voor een groep maanvissen is een bak van 150cm lang en 60cm hoog nodig. Voor enkel een koppel voldoet volgens veel mensen 120cm, echter moet dat wel een zelf uitgekozen koppel zijn (dus je koopt een volwassen, bewezen koppel of je moet een groep kopen en de rest later verkopen zodra een koppel is gevormd) Naar mijn idee is zelfs 150cm te klein voor volwassen exemplaren met bijvissen.

Dit is hetzelfde discussie punt als goudvissen, mensen houden ze vaak klein omdat ze ze klein kopen. Daarom vind je veel tegenstrijdige informatie. Echter hebben ze vanaf dag 1 een grote bak nodig om te groeien. Mensen zeggen dat vissen zich aanpassen aan de bakmaat. Dat is niet waar! De buitenkant groeit niet, maar de organen wel. Hierdoor sterven de vissen vroegtijdig aan een pijnlijke dood. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Ow.. maar zijn hier ook bewijzen voor? En 3 op de 4 sites zeggen dat 100 liter het min is...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Zijn 4 maanvissen met een klein schooltje zwarte neons geen optie?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Echt niet aan maanvissen beginnen. Dit is alleen een verkoop truc. Hetzelfde met de goudvissen die ik noemde. Sluierstaarten hebben bijvoorbeeld een aquarium van 120cm nodig, met 50L per vis. Maar hoeveel mensen houden ze wel niet in een kleine kom? Dit is eigenlijk dierenmishandeling (ze worden maar 2 jaar ipv de 30 die ze horen te halen) met maanvissen is dit hetzelfde. Een vis die 20cm hoog word, kan niet in een kleine bak. Maanvissen horen met minimaal 6 stuks gehouden te worden, om hun agressie te verdelen (hoe meer hoe beter). Volwassen exemplaren eten de meeste kleine tetra soorten, zwarte neons zijn gewoon voer.

Conclusie: niet doen. (En ik hoop dat je mijn raad opvolgt) als je me niet gelooft, kun je contact opnemen met Jos Hut, bij mijn weten de beste maanviskweker

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestand

Bericht door Jellevl »

Oke dan zal ik luisteren.. ik wel ook het beste voor de visjes.. :D wat vind jij dan wel een gepast minimum in Liters?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand

Bericht door amber98 »

Gelukkig volg je mijn advies :)

Bedoel je minimale liters voor maanvissen? Een bak van minimaal 150cm lang en 60cm hoog, dan kom je als snel op minimaal 400+L. Ik zelf vind 180cm of groter beter voor maanvissen (dan heb je nog voldoende ruimte voor andere vissen erbij) 60cm hoog is nodig aangezien maanvissen veel in de hoogte groeien.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”