Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ja hoor, na al enige topics de laatste tijd over een visbestand samen stellen, ga ik nu ook lastig doen en ook een topic hier voor openen. :lol:
Waarschijnlijk komt er in juni een nieuwe bak, ik zit te denken aan de juwel rio 180. Ik zocht eigenlik een bak van 110 cm, maar ik kan er geen een vinden dus besloot ik dat een 100 cm bak ook goed genoeg moet zijn :mrgreen: .
Nu is de vraag: wat ga ik er in doen? Mijn huidige bestand zal mee moeten, want ik wil ze niet weg doen. Op den duur wil ik het wel vervangen voor een nieuw bestand, dus ik vul niks meer aan. Wat er dus nu in komt is:
Koppel honinggoerami
16× boraras maculatus
8× corydoras pygmeaus
Vuurgarnalen
Ik wil het nieuwe bestand NIET aanpassen op het huidige bestand. Dus we gaan er even van uit dat er nog niets in zit. Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik zat te denken aan:
-Bodemvis
-Scholenvis voor middenlaag
-Vis boor bovenlaag, bijlzalmen of goeramis oid
-L nummer/pleco
-Eventueel koppel cichliden
Is dit mogelijk? Iemand nog een goede aanvulling/wijziging?
Wat welke vis word komt later nog wel, eerst eens duidelijk hebben waar ik naar moet gaan kijken. Ik wil de bak aanpassen op de vissen, maar heb niet veel zin om met de waterwaardes te gaan knoeien o.i.d.
Laat het brainstormen maar weer beginnen :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door amber98 »

Leuk een paar maatjes groter! Als L nummer kun je het beste gaan voor een ancistrus, die blijven lekker klein en zijn makkelijk te krijgen. Het voeren van groentes aan ze is erg leuk :) met wat jij wil gaan houden heb je denk ik veel hout met schuilplekken nodig, een zandbodem en (drijf)planten ;) redelijk standaard dus met ruime keuze. Aan wat voor scholenvjssen zat je te denken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ancistrus zijn erg mooi, die komt er in! Na het (keer op keer weer) inrichten van die krabbenbak, ben ik inmiddels een expert geworden in het maken van schuilplekken, dus dat komt goed :mrgreen: . Zand wilde ik sowieso, dus dag is ook al goed. :D
Ik zit nog aan geen enkele scholenvis te denken, er is zo veel keuze. :roll: Daar moet ik me eerst eens in gaan verdiepen. Ik wil geen standaard visjes :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door amber98 »

Ik heb de ancistrus sp red, lekker opvallend kleurtje haha. ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Erik1974 »

Voor een koppel cichliden zou je aan een dorsigera soort kunnen denken, die zijn niet zo moeilijk en kan je dus samen houden met bijna alles.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Die zal inderdaad wel opvallen amber :mrgreen:
Bedoel je niet een leatacara soort erik? want volgens mij is de dorsigera een leatacara soort :kwnie: . Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Ik kwam qua dwergcichliden ook nog de apistogramma borelli en apistogramma cacatuoides tegen. Deze zouden ook geschikte beginner cichliden zijn, maar volgens mij kunnen ze niet goed samen met andere bodembewoners. Kan iemand mij hier meer over vertellen? :?:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Erik1974 »

Sorry, dat is wat ik bedoel idd....
En apisto's beter niet met andere bodembewoners idd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

Erik1974 schreef: 09 mar 2018 08:17 Voor een koppel cichliden zou je aan een dorsigera soort kunnen denken, die zijn niet zo moeilijk en kan je dus samen houden met bijna alles.
Hé! Je jat mijn teksten!!! :lol:

Maar inderdaad de Dorsigera of bv cuviceps zijn heel compatibel met veel vissen. Ook corydoras.

Als goerami kan ik de diamantgoeramis zeer aanbevelen. Ze zijn niet zo agressief als de trichopterus maar wel echte eyecatchers. De trigonostigma labiosa is ook een leuke goerami. De T. Fasciata lijkt op de labiosa maar is agressiever.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

Vindt je grondels niet leuk voor op de bodem?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

geen apisto's dus.
ik zal van beide leatacara's wat informatie opzoeken.
diamamt goerami's zijn inderdaad ook zeker een optie, hier zat ik zelf ook al aan te denken.
de labiosa vind ik wat minder.
grondels vind ik ook wel leuk, maar bedoel je dan grondels in plaats van een bodevis (bv corydoras) of in plaats van cichlides?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

Grondels als bodemvissen vooral. Het verschilt per grondel.. Sommige gedragen zich meer als cichlides zoals de pauwoog.

Ik heb hier op afa en topic over mijn Dorsigeras. Die zou je even kunnen doorlezen 😊
Het viel mij op toen ik ze met haar, hoe weinig ervaringen er over ze op internet staan..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ja ik dacht al, pauwogen en cichlides, dat kan nooit goes gaan. Maar er zijn dus nog andere grondel soorten? Heb je wat suggesties, ik kan alleen pauwogen vinden.
Haha weet ik Linda; zal hem weer eens opzoeken. Lastig hè wanneer er weinig over te vinden is, ik weet hoe dat is
Weet iemand trouwens een site waar ik heel makkelijk een opsomming van scholenvissoorten kan vinden? Ik vind het lastig om te vinden welke soorten er in 100 cm kunnen en dat zijn er natuurlijk ook redelijk veel.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Erik1974 »

Linda schreef: 09 mar 2018 16:22
Erik1974 schreef: 09 mar 2018 08:17 Voor een koppel cichliden zou je aan een dorsigera soort kunnen denken, die zijn niet zo moeilijk en kan je dus samen houden met bijna alles.
Hé! Je jat mijn teksten!!! :lol
Moet je sneller reageren 😜.
De Laetacara soorten boeiden me al een tijdje vandaar dat ik ze ook ter sprake breng. Ze zijn wat milder dan de meeste dwergcichlides en daarom geschikt voor een gezelschapsbak.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

Erik1974 schreef: 09 mar 2018 20:20
Linda schreef: 09 mar 2018 16:22
Erik1974 schreef: 09 mar 2018 08:17 Voor een koppel cichliden zou je aan een dorsigera soort kunnen denken, die zijn niet zo moeilijk en kan je dus samen houden met bijna alles.
Hé! Je jat mijn teksten!!! :lol
Moet je sneller reageren 😜.
De Laetacara soorten boeiden me al een tijdje vandaar dat ik ze ook ter sprake breng. Ze zijn wat milder dan de meeste dwergcichlides en daarom geschikt voor een gezelschapsbak.
:lol: nee mooi is dat

Ze zijn erg leuk kan ik je wel vertellen!

Toby, je hebt heel veel verschillende grondelsoorten!
Hier heb je een overzichtje
https://www.heevis.nl/zoetwater/zoetwat ... n-grondels

Vooral de stiphodonsoorten vind ik leuk. Maar ze kosten wel wat..

Op aquainfo heb je de meeste visprofielen denk ik... seriouslyfish vind ik ook een goede site

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Dankje Linda. Sow, sommige zijn inderdaad flink prijzig.... ik ga me er eens in verdiepen.
Aquainfo heeft inderdaad de meeste profielen en vind ik zelf ook de fijnste site, maar volgens mij kan je alleen op herkomst sorteren, niet op soort vis.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”