Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Nou nu de bak staat kunnen we hier ook mee verder😁. Wat ik zeker weet is:
8x pangio kuhlii
Koppel laetacara curviceps
1x ancistrus
Koppel diamant goerami
Nu heb ik de afgelopen tijd wat vragen en twijfels gekregen.

Laetacara curviceps: ik las dat het geslachtsonderscheid moeilijk is en het daarom lastig is een koppel te krijgen. Ik las dat je dan het beste een groep vissen kunt nemen en dat zich daar dan een koppeltje gaat vormen. De rest kan je dan weer weg doen. Ik vind dit nogal een gedoe, Linda hoe heb jij dat toen met je dorsigera's gedaan?

Ancistrus: ik was pas bij de maanvis, en ik zag erg veel verschillende ancistrus soorten. Is iedere ancistrus soort geschikt voor mijn bak/bestand en zou ik gewoon 'de mooiste'uit kunnen zoeken, of zit er toch wel verschil in de soorten qua gedrag?

Goerami's: pas is dus het mannetje van mijn huidige koppel honinggoerami's overleden. Nu zit ik dus te twijfelen wat ik ga doen. De dame gaat straks gewoon naar de 180 liter, maar ik wil er eigenlijk geen nieuwe man meer bij halen omdat ik straks dus liever diamanten heb. Kan ik de dame alleen houden? Zou er nu wel een koppel diamanten bij kunnen nu zij alleen is? Of zal de honinggoerami dan ergens in een hoekje wegkwijnen?

Corydoras en boraras ga ik straks in de bak kijken wat ik er mee ga doen. Ik denk echter wel dat ze beide blijven en worden uitgebreid. Over de cory's twijfel ik of ik niet toch een andere soort ga nemen. Ik vind de pygmeaus een beetje saai. Maar vanaf de andere kant, omdat de kuhlii's, ancistrus en curviceps straks ook in de onderste laag zullen zwemmen, is het misschien juist wel leuk als de cory's soms ook wat hoger zwemmen, zoals de pygmeaus. Dan wordt het onderin niet zo druk.

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Martine83 »

De ancistrus wordt soms in verschillende soorten aangeboden, vaker in verschillende kleuren. Normaal, gold etc.
De ancistrus dolichopterus is de meest verkochte soort.

Qua gedrag maakt het niet bijster veel uit. Er kan hooguit 1 in je bak, ze zijn allen tamelijk onverdraagzaam naar soortgenoten maar kunnen alleen prima met de meeste vissen.

Ik weet niet of de curviceps zoveel drukte op de bodem erg op prijs stellen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Hooguit 1 is inderdaad wel de bedoeling. Het belangrijkste is dat ie vredig met de andere vissen samen kan worden gehouden. Als alle ancistrus soorten dat dus kunnen, dan besluit ik gewoon in de winkel welke ik wil. Ik vind het altijd lastig als je dan op internet verschillende vissoorten tegen komt, dan kies je er uiteindelijk één uit, kom je in de winkel hebben ze die niet😥. Dus zou het fijn zijn als ik gewoon daar kan gaan kijken en op basis van wat ze hebben een besluit kan nemen.

Ik lees alleen dat de curviceps niet van drukke vissen houden. De ancistrus en kuhlii's zijn volgend mij erg rustig.

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Martine83 »

Van de ancistrus zullen ze inderdaad weinig last hebben. Cory's scharrelen de hele dag door en trekken zich niets aan van territoria, dat kunnen ze minder op prijs stellen. Kuhlii's heb ik zelf geen ervaring mee.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ik meende dat Linda wel kuhlii's, cory's en dan laetacara dorsigera samen heeft gehad. (?)
Nu was ik me net nog wat meer aan het inlezen in de curviceps, en toen kwam ik iets grappigs tegen: blijkbaar worden er ook koppels gevormd tussen 2 dames. Eentje gaat zich dan voordoen als mannetje, natuurlijk kunnen de eitjes niet worden bevrucht. Dat lijkt me wel bijzonder om zo'n koppeltje in mijn bak te hebben, maar ik denk niet dat je die veel tegen komt😅

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Loraine »

Nadeel aan die algeneters vind ik wel dat ze zo groot worden, kwam ooit eens bij een klasgenoot binnen en die hadden er 1 van ruim een halve meter.
Weet overigens niet zeker of dat ook een ancistrus was, zo in mijn geheugen gravend vond ik hem er wel wat op lijken maar voor mij als leek lijken bijna alle L-nummers wel op elkaar. :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ancistrus soorten worden meestal maximaal 16 cm, dus dat is nog wel te doen in een meter bak. Er zijn inderdaad l nummers die enorm groot worden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

Ik heb inderdaad kuhlii's cory's en cichliden gehad samen. Dat ging prima. Naar werd wel druk op de bodem..
De Dorsigeras waren ook vrij rustig en niet agressief tegen de cory's. Misschien wel als ze een nest hadden gehad..

Ik heb toentertijd een koppel Dorsigeras gekocht. We dachten aan de vinnen redelijk te kunnen zien wat man en wat vrouw was. Maar het blijft inderdaad lastig met deze soorten....
De gangbare methode is inderdaad om een groep te kopen en daar een koppel uit te laten ontstaan. De rest moet je daarna eigenlijk dan weer weg doen.. Misschien kun je hier iets over afspreken met je lfs.

De algeneter die jij hebt gezien Loraine, was waarschijnlijk een plecostomus. Die worden inderdaad erg groot!!
Ancistrussen blijven kleiner maar kunnen wel aan je planten gaan knagen....

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Loraine »

Ik ben letterlijk een meter achteruit gesprongen toen ik hem zag. 😂
De bak stond vlak bij de woonkamerdeur en dat monster zat precies aan die kant tegen het glas geplakt.
Ik vond hem stiekum doodeng. 😂

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

:lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Linda schreef: 24 jun 2018 23:55 Ik heb inderdaad kuhlii's cory's en cichliden gehad samen. Dat ging prima. Naar werd wel druk op de bodem..
De Dorsigeras waren ook vrij rustig en niet agressief tegen de cory's. Misschien wel als ze een nest hadden gehad..

Ik heb toentertijd een koppel Dorsigeras gekocht. We dachten aan de vinnen redelijk te kunnen zien wat man en wat vrouw was. Maar het blijft inderdaad lastig met deze soorten....
De gangbare methode is inderdaad om een groep te kopen en daar een koppel uit te laten ontstaan. De rest moet je daarna eigenlijk dan weer weg doen.. Misschien kun je hier iets over afspreken met je lfs.

De algeneter die jij hebt gezien Loraine, was waarschijnlijk een plecostomus. Die worden inderdaad erg groot!!
Ancistrussen blijven kleiner maar kunnen wel aan je planten gaan knagen....
Vandaar dat ik er aan zit te denken toch de pygmeaus te houden, als zij dan iets hoger gaan zwemmen, misschien dat het dan toch mee gaat vallen met de drukte?
Dan zal ik maar moeten gaan kijken bij de maanvis of zij zo een koppel hebben. Toen ik er pas was hadden ze andere cichlides per koppel in verschillende bakken. Anders overleg ik daar wel of ik dan toch een groepje kan nemen en inderdaad de rest terug mag brengen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Linda »

Ik duim voor je dat het kan Toby!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ik begin wat opstartprobleempjes te krijgen.... bruinalg, en niet te zuinig 😂. Her en der ook wat groene alg. Dus ik heb een rol aluminiumfolie gepakt en de lichtbuizen aangepakt😁. Het licht is nu met ongeveer 50% verminderd. De bak is dus wat donkerder, maar eigenlijk vind ik dat wel een leuk sfeertje geven. Nu dus maar hopen dat het beter gaat.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door Muppet1987 »

Ik hoop het voor je Toby! Zou zomaar kunnen dat je inderdaad teveel licht hebt. Dat zou fijn zijn, want dat is nog relatief makkelijk op te lossen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Daar gaan we weer: visbestand rio 180

Bericht door tobyderks »

Ooh woops😖! Ik zie nu dat ik in het verkeerde topic zit te posten😂.... Dit had in het topic van 'mijn aquarium' gemoeten...😳
Maar ik denk dus dat er te veel licht was. Er zitten 2 flink felle tl balken in, ik had wel kunnen verwachten dat dat erg fel zou zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”