Dario Dario

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Dario Dario

Bericht door SanderN »

Ik vroeg me af of iemand kan beoordelen of de volgende soorten bij elkaar gehouden kunnen worden in een bak van 80cm/100L:
Dario dario
Tanichthys albonubes (Chinese danio)
Pethia padamya (odessabarbeel)
Pseudomugil gertrudae

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Mvg,

Sander

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dario Dario

Bericht door Linda »

De Chinese danio's zitten over het algemeen liever wat koeler dan de meeste vissen die in de omloop zijn. Je kunt ze zelfs in de vijver houden.
De odessabarbelen worden te groot voor de groep die je er van zou moeten houden.
Plus dat ze te druk/agressief zijn om bij de Pseudomugil gertrudae kunnen houden.

De Pseudomugil gertrudae zouden qua bakmaat wel kunnen. Je zou ze kunnen houden met de dario's. Hou er wel rekening mee dat de dario's moeilijke eters zijn en ook het geslacht is vaak moeilijk te bepalen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Re: Dario Dario

Bericht door SanderN »

Snelle reactie :)

Was ik al bang voor wat betreft de chinese danio en odessabarbeel.
Qua voeding, is een dwerggoerami dan bijvoorbeeld een betere optie, weliswaar een wat grotere vis, maar ongeveer vergelijkbaar gedrag met een dario dario schat ik zo in

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dario Dario

Bericht door Linda »

Ja als ik online ben dan reageer ik ook meestal wel snel :lol:

Ik raad de dwerggoerami's eigenlijk altijd af vanwege de ongezonde exemplaren die tegenwoordig in de handel zijn. Plus ik vind ze ook vrij agressief. Ik zou dan eerder gaan voor de honinggoerami. De sunset variant is erg mooi.

En qua gedrag zijn ze zeker niet gelijk...Dario's zijn vrij schuw en leven meer op de bodem. De goerami's zwemmen mn bovenin en kunnen wel eens schuw zijn maar dat valt meestal wel mee. Ze komen na een poosje zelfs voor het glas zwemmen als je voor je bak gaat zitten om met hun sprietjes naar je te "reiken" bij mij wel tenminste :P

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Dario Dario

Bericht door tobyderks »

Honinggoerami's schuw? Eerder hondsbrutaal :lol:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dario Dario

Bericht door Linda »

tobyderks schreef: 11 feb 2018 22:13 Honinggoerami's schuw? Eerder hondsbrutaal :lol:
Ja maar op een leuke manier :lol:

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Dario Dario

Bericht door tobyderks »

Ja dat wel :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Re: Dario Dario

Bericht door SanderN »

Inmiddels gaat het helemaal niet meer over de Dario Dario, maar toch.

Ik heb nog wat rondgekeken en gegoogeld en tot een andere samenstelling gekomen.

Pseudomugil Gertrudae
Trichogaster Chuna – Honing Goerami
Apistogramma borelli
Otocinclus vittatus

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat de honing goerami en borelli samen zouden moeten kunnen, maar heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Re: Dario Dario

Bericht door SanderN »

Honing goerami of kleine knorgoerami is ook nog een twijfel voor me

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Dario Dario

Bericht door tobyderks »

Ik raad de combinatie borelli en goerami toch af. Goerami's kweken best makkelijk. Het kan regelmatig voor komen dat de goerami's een nestje hebben. Het mannetje jaagt dan alles wat in de buurt van het nest komt weg. Als het territorium van de borelli's toevallig in de buurt is van het nest, en de goerami valt de borelli's aan om zijn nest te verdedigen, zullen de borelli's hem aanvallen om hun territorium te verdedigen. Je kan je wel voorstellen dat dit niet goed af kan lopen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Dario Dario

Bericht door Erik1974 »

Als iemand die honing gourami's heeft zou ik zeggen dwergknorretjes. Ik heb een klein beetje spijt dat ik daar toen niet voor gegaan ben, ik vind het gedrag van de knorretjes leuker en ik vind ze ook mooier.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Re: Dario Dario

Bericht door SanderN »

ok, bedankt. Borellii valt af. Wat maakt het gedrag van de dwergknorretjes leuker Erik?
Laatste 2 vragen en dan ben ik er uit.

Vraag 1: is een combinatie van een harempje honing- en een harempje dwergknorgoeramis mogelijk?

Vraag 2: indien afgeraden, waar ligt jullie voorkeur en waarom?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Dario Dario

Bericht door Erik1974 »

Geen verschillende Gourami's doen, dat gaat niet goed.

De dwergknorretjes zwemmen veel mooier vind ik. Ze lijken echt na te denken over waar ze naartoe gaan. Bij de Honinggourami's zit het mannetje eigenlijk alleen maar boven in de bak tussen de drijfplanten, de vrouwtjes zwemmen wel door de hele bak maar vind ik veel minder mooi dan de dwergknorretjes. En ik denk dat je in een 80 cm bak wel 2 mannetjes met meerdere vrouwtjes kan houden al weet ik dat niet zeker, met de Honing gourami zou ik dat niet doen.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Dario Dario

Bericht door lex »

Ik heb zelf knorretjes in een 80cm bak, 125 liter. Het zijn echt super leuke vissen en hebben inderdaad een heel interessant gedrag. Het zijn wel geen visjes die direct in het oog springen, maar als je ze goed bekijkt zijn ze echt super mooi en hebben ze prachtige kleuren.Bovendien is het knorgeluid ook super leuk om te horen!
2 mannetjes moet prima kunnen. Ik heb er destijds zelf 3 aangeschaft met 5 vrouwtjes erbij. Nu is jouw bak wel iets kleiner, wat betreft volume, dus ik zou toch voor max 2 mannen gaan. De mannen kunnen wel eens stoer naar elkaar doen. Het blijft daar echter ook bij. Gevechten heb ik nooit gezien. Als ze naar elkaar pronken zien de mannen er echt schitterend uit.
Ik zou ze idd niet combineren met andere gourami soorten.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”