Welke algeneter in mijn BiOrb

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tazzz
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2018 09:05

Welke algeneter in mijn BiOrb

Bericht door Tazzz »

Hi,

Ik heb een BiOrb flow van 30 liter met een betta en twee oranje dwergkreeften. Nu wil Ik er graag een algeneter bij zetten maar ik heb geen idee wat voor soort. Hij moet dus in een bak kunnen met vrij grove stenen op de bodem en met mijn bewoners samen kunnen... iemand iedeeen?
Ik hoor ze graag. Bvd voor jullie reacties.

Gr. Tazzz
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke algeneter in mijn BiOrb

Bericht door amber98 »

Ik heb je topic even verplaatst naar visbestand voorleggen/samenstellen.

Helaas kan er niks meer bij in jou bak, je mag eigenlijk al blij zijn dat de dwergkreeften je betta nog niet door geknipt hebben (komt misschien nog wanneer ze wat groter zijn, kreeften bij vissen is geen goede combinatie). :( Algeneters zijn eigenlijk niet echt nodig. Ze helpen je wel met een beetje alg weg te halen, maar houden je bak nooit alg vrij. Dit moet je toch echt zelf doen met de hand en dmv plantenvoeding proberen een balans te creëren waardoor er geen algen ontstaan. Zo te zien heb je een zuurstofpompje? Om te voorkomen dat algen ontstaan, kun deze al beter eruit halen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tazzz
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2018 09:05

Re: Welke algeneter in mijn BiOrb

Bericht door Tazzz »

Het zijn dwergkreeften ze worden niet groter dan ze nu zijn en het gaat echt super samen! Het enige “probleem” waar ik tegenaan loop is dat ik het voer (granulaat) van de kreeften niet zo kan neerleggen in m’n bak omdat m’n betta het dan allemaal opeet de vreetzak :lol:
M’n betta is net iets groter dan de kreeftjes en het is geen probleem om samen te houden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke algeneter in mijn BiOrb

Bericht door amber98 »

Dat het nu goed gaat, wil niet altijd zeggen dat het ook goed blijft gaan ;) bijna altijd pakken kreeften uiteindelijk toch een vis en zeker wanneer de vis het eten weg pakt, zoals je aangeeft. Bij mijn weten zijn de kleinstblijvende dwergkreeften soorten die 5cm worden (vaak dus wat groter dan een betta). Het gaat niet altijd mis, maar ik wil je waarschuwen dat de combinatie niet optimaal is en mogelijk dodelijk af kan lopen voor je betta ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welke algeneter in mijn BiOrb

Bericht door Linda »

Het is een beetje offtopic, maar ik heb zelf CPO's gehad bij mijn vissen en meestal ging dat ook prima. In die tijd had ik ook nog een vuurstaart labeo, Vrij pittige visjes. Ik heb toen twee keer meegemaakt dat een CPO de labeo bij de staart te pakken had en een ritje mee liftte :lol:
Je kunt je dan voorstellen dat dat ook kan gebeuren bij je betta.
Ik zou zeggen, hou het gewoon in de gaten.

Wat betreft "algeneters" dit kan sowieso niet omdat het voornamelijk bodemvissen zijn en je bodem is al bezet door de kreeften ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”