Visbestand 200x70x60

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Orinoco
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2017 18:43

Visbestand 200x70x60

Bericht door Orinoco »

Voor mijn 2 meter bakje ben ik op zoek naar een leuk visbestand.
Ik heb heel wat jaren verschillende soorten Malawi en later Tanganjika cichliden gehouden en die mogen het nu dus niet zijn, ik wil echt eens wat anders!
Maar ik ben niet echt thuis in zuid- en middenamerikaanse cichliden.
\Wat ik in gedachte heb is een redelijk rustige en dunbevolkte bak met kienhoutpartijen en wat grote planten. een paar mooie soorten als eyecatcher (apistogramma?) een scholenvisje, wat grondbewoners en misschien een paar mooie l nummers ofzo.
het liefs een beetje biotoop correct.

Ik ben benieuwd of jullie me op leuke ideeën kunnen brengen!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 200x70x60

Bericht door amber98 »

Zoek je echt naar kleine cichliden soorten of vind je wat grotere zuid Amerikaanse cichliden ook mooi? Dan kun je denken aan maanvissen maar ook nog heel veel andere soorten die wat minder bekend zijn. Ook belangrijk, ga je de pH waarde aanpassen/bijsturen? Dit is voor veel soorten zoals apistogramma gewenst.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visbestand 200x70x60

Bericht door RoyVanK »

Het eerste waar ik aan dacht was Uaru of Discus vissen. Kienhout, wat grote planten en wat grote opvallende vissen.

Uaru zou mijn voorkeur hebben dan. 8)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 200x70x60

Bericht door Erik1974 »

Apisto's zijn gaaf, die staan hoog op mijn verlanglijst. Er zijn er diverse waarbij je niet te veel hoeft te stunten met je Ph, een Ph van 7 is dan al prima, als het water maar niet hard is.
Zelf vind ik de Apistogramma hongsloi erg mooi. Let wel op met bodemgerichte vissen i.c.m. apisto's, dat gaat eigenlijk nooit goed. Nu heb jij wel veel ruimte dus met genoeg territoriumgrenzen in de vorm van hout en stenen is er wat meer mogelijk.
Een mooie Nannostums als 'dither fish' voor de apisto's of een andere rustige scholenvis die niet te laag zwemt.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 200x70x60

Bericht door Erik1974 »

Als je mij trouwens zou vragen wat ik op dit moment met zo'n grote bak zou doen zou het dit worden: :)
https://www.google.nl/search?q=paludari ... 6rMCGLxkUM:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Orinoco
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2017 18:43

Re: Visbestand 200x70x60

Bericht door Orinoco »

Ph bijsturen is misschien wel een optie, het ligt er ook aan hoe noodzakelijk het is denk ik.
Maar hebben jullie het dan over een ph controller? of over water toevoegingen of filteren over turf o.i.d.?

Ik heb nu denk ik meer de voorkeur voor iets kleinere kleurige cichliden (tot max 12cm ofzo). Discus is me iets te intensief ben ik bang wat verzorging betreft. Maanvissen zouden nog wel een optie kunnen zijn. Zijn die ook te combineren met apistogramma soorten?

Maar b.v. corydoras en apistogramma is geen goede combi?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 200x70x60

Bericht door amber98 »

Dan gaat het er voornamelijk om dat je de pH ed aanpast door bijv. Inderdaad over turf te filteren en misschien met osmose water moet gaan verversen. De combinatie maanvis met programma is vaak afhankelijk van welk soort precies.


Corydoras met apistogramma gaat niet altijd goed. Er zijn maar enkele apistogramma soorten die lief blijven tegen corydoras. Dit komt doordat corydoras geen territorium gedrag kennen en gewoon overal doorheen zwemmen (ook als er een nest is)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”