Visjes voor m'n 140 liter bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Waarom brengen jullie mij nu zo in verwarring?? Niet leuk!! ;-p

Maar goed, stel, ik zou onderstaand visbestand willen hebben. Kan dat? Qua pH waardes sowieso, maar qua zwemlaag en überhaupt qua hoeveelheid vissen?

- Melanotaenia Praecox (8x, 3 man, 2 vrouw?). Totaal ca 48 cm aan vis.
- Pseudomugil Gertrudae Aru 2 (12x, 5 man, 7 vrouw?). Totaal ca 48 cm aan vis.
- Otocinclus Vittatus (6x, maakt m of v nog uit?). Totaal ca 21 cm aan vis.
- Pauwooggrondel (3x, 1 man, 2 vrouw?). Totaal ca 15 cm aan vis.

Wat vinden jullie? Teveel aan bepaalde soorten vis? Moet er iets af? Of iets gewijzigd? Ik hoor het graag! Lees me graag van tevoren goed in.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Ik denk dat die TATEURNDINA OCELLICAUDA geen goede combi is met de PSEUDOMUGIL GERTRUDAE. Die PSEUDOMUGIL GERTRUDAE jagen echt op baby visjes, meer dan de MELANNOTAENIA PRAECOX. Ik denk dat het voor een slechte dynamiek zorgt.

Misschien: IRIATHERINA WERNERI in plaats van de TATEURNDINA OCELLICAUDA? Maar een grote groep is dan weer aan te raden... dan 6 Praecox en 8 Gertrudae en 8 Werneri, bijvoorbeeld.

Bij regenboogvissen wordt geadviseerd om meer vrouwen dan mannen te houden. Bij mij heb ik nog nooit last gehad met meer mannen dan vrouwen, ik denk dat het niet zo veel uit maakt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Dankjewel voor het meedenken Roy! Hoelang heb jij al ervaring met regenboogvisjes? Heb je ze zelf op dit moment ook? Zo ja, ik zou graag een foto van je bak zien!!

Heb ik nog een paar vraagjes voor je:
- deze 3 regenboogsoorten kunnen zonder problemen bij elkaar?
- welke temp hou jij aan? 24 graden? En welke pH waarde?
- normaal zegt men dat één scholenvissoort genoeg is. Dit zijn er 3. Of zwemmen ze in verschillende lagen?
- wat kost zo'n visje gemiddeld?
- zijn ze makkelijk te krijgen en te houden?
- welk soort kun je het beste als eerst in je aquarium zetten? Of maakt dat niet uit.
- en kunnen de oto's er ook gewoon nog bij?

Zijn toch meer vragen geworden dan ik dacht....;-) ik hoop dat je me verder op weg kan helpen!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld de Werneri vaak alleen levend voer eet.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Tim »

het Kan wel 3 school soorten in een bak... masr of het mooi is.. is iets anders. iedereen heeft natuurlijk een eigen smaak maar met 3 soorten school vissen zit je bak al vol en kan je geen andere vissen erbij nemen.. ik zal gewoon 1 soort nemen en dan kan je altijd later kijken of jij meerdere school soorten wil nemen. ook ben ik van mening dat een school vis minimaal 10 soortgenorten moet hebben wanneer je deze aanschaft.

bij bijna alle school vissen is het zo dat je meer vrouwen moet hebben als mannen om de aggressie/paringsdrang van de mannen teverdelen over meerdere vrouwen. doe je dit niet kunnen de visjes vroegtijdig overlijden.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Dankje Tim. Zo'n vermoeden had ik al een beetje...;-) Stel dat ik inderdaad één scholenvissoort neem (oké, stuk of tien dan) en iets van 6 oto's. Welke vis zou jij erbij doen? En dan ga ik er vanuit dat ze qua pH waardes en temp enzo bij elkaar passen. Is een koppel of harem dwerggoerami's wat?

Ben benieuwd naar jouw/jullie mening! Voorop: ik hou van een kleurrijke bak, maar standaard vissen als platy's en guppen wil ik niet meer.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

En kan zo'n Werneri niet wennen aan vlokvoer? Sommige vissen schijnen dat te kunnen.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Muppet1987 schreef: 10 nov 2017 08:38 Dankjewel voor het meedenken Roy! Hoelang heb jij al ervaring met regenboogvisjes? Heb je ze zelf op dit moment ook? Zo ja, ik zou graag een foto van je bak zien!!

Heb ik nog een paar vraagjes voor je:
- deze 3 regenboogsoorten kunnen zonder problemen bij elkaar?
- welke temp hou jij aan? 24 graden? En welke pH waarde?
- normaal zegt men dat één scholenvissoort genoeg is. Dit zijn er 3. Of zwemmen ze in verschillende lagen?
- wat kost zo'n visje gemiddeld?
- zijn ze makkelijk te krijgen en te houden?
- welk soort kun je het beste als eerst in je aquarium zetten? Of maakt dat niet uit.
- en kunnen de oto's er ook gewoon nog bij?

Zijn toch meer vragen geworden dan ik dacht....;-) ik hoop dat je me verder op weg kan helpen!
Ik heb nu zo'n 7 jaar ervaring met regenboog vissen. MELANOTAENIA BOESEMANI, LACUSTRIS, PRAECOX én PSEUDOMUGIL GERTRUDAE (niet ARU 2) Ik denk zelf dat je genoeg hebt aan de PRAECOX en GERTRUDAE + OTOCINCLUS. Maar ja, je kan ze allemaal bij elkaar doen. Temp 24 graden PH heb ik al een tijdje niet getest :oops: Maar ik doe 30% water verversen ieder weekend. Dus min of meer wat er hier uit de kraan komt = 8.4. De PRAECOX zwemt hoger dan de GERTRUDAE en meer in open water. GERTRUDAE zwemt echt tussen de bladeren van planten.

PRAECOX 5,95 https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/melan ... 10472.html
GERTRUDAE 7,95 https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/pseud ... 10655.html
Of de niet ARU versie (minder mooi) 3,25 https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/pseud ... 23037.html
Prijzen kunnen wisselen van winkel tot winkel maar de prijzen op aquariaveldhuis.nl zijn wel een goede indicatie.
Je kan ze online bestellen, dus wel makkelijk te krijgen :roll:

Het houden van deze vissen is goed te doen als je regelmatig water ververst. Echt belangrijk! 30% iedere 2 weken minimaal! Voeg een klein beetje aquariumzout toe ongeveer 1 theelepel per waterverversing in jouw aquarium. (kan ook zonder, maar mijn vissen lijken er blij mee)

Deze vissen worden allemaal niet heel oud (zoals de meeste kleine vissen). De PRAECOX zijn wel vrij makkelijk te kweken als je ze apart zet of de eitjes apart zet direct nadat ze gelegd worden. Met de GERTRUDAE heb ik nog nooit succes gehad qua kweken.
Ik zou alle vissen in 1 keer proberen aan te kopen en tegelijk aan je aquarium toe te voegen. Meer in verband met mogelijke ziektes dan andere zaken. Volgorde maakt niet uit.

Ik ga dit weekend foto's maken van mijn aquaria maar hier alvast een filmpje van mijn vissen: https://youtu.be/nJHW7Q1qeO8
Mooi gratis boek over regenboogvissen: http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Book.htm
Mooi filmpje met PRAECOX en véél andere regenboogvissen: https://youtu.be/QcO3CG_xh58?t=58m1s

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Muppet1987 schreef: 10 nov 2017 23:24 En kan zo'n Werneri niet wennen aan vlokvoer? Sommige vissen schijnen dat te kunnen.
Van wat ik gehoord heb is dit erg lastig bij deze soort.

Verder zou ik de vissen per soort toevoegen. De Otocinclus pas wanneer je algen gekweekt hebt, anders sterven ze direct van de honger. Waarom niet alles in een keer heeft ermee te maken dat de bak eerst minimaal 3 weken moet indraaien zonder vis en als je daarna heel veel vissen tegelijk plaatst, schiet de vervuiling te veel en snel omhoog. Dan kan de bak het niet aan en ontstaat dodelijke nitriet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Roy, wat heb jij práchtige vissen!! Ik heb ze meteen opgezocht en begrijp dat je ze niet genoemd hebt....ze zijn te groot voor mijn bakkie...😏 Hoe groot is jouw bak dan wel niet??

Ik heb besloten toch maar één van beide vissen te doen. Een school van ca 10 stuks. Én het is goedkoper en wat Tim ook zei: het oogt veel rustiger. Ik weet alleen niet welke ik moet kiezen. Ik denk de Praecox. Omdat deze in open water zwemmen, zullen ze beter zichtbaar zijn dan tussen de planten.

Verder doe ik er dus de oto's bij (of misschien wel weer de Indische modderkruiper). Dan heb ik dus een vis voor de bovenlaag, onderlaag en dan nog wat voor het midden. Een koppel of harem van het één of ander. Suggesties?

Amber, je hebt gelijk hoor. Was sowieso niet van plan alles in één keer te doen. En van de oto's wist ik dat ik moest wachten op alg, maar Thanks voor de tip!!

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Je aquarium is 40 cm hoog, met grint erin en wat planten maar heb je max 30 cm hoogte gok ik. Voor mijn gevoel heb je dan meer 2 helften. Bovenin zwemmen de Praecox en onderin bijvoorbeeld de Gertrudae. Als je de Gertrudae links laat liggen kan je terug naar je TATEURNDINA OCELLICAUDA of misschien iets als een HYPSELEOTRIS COMPRESSA.

Ik zou toch nog eens goed nadenken over je Otocinclus, het is een schuwe, saaie vis met weinig kleur. CHLAMYDOGOBIUS EREMIUS is wel leuk en het mannetje is kleurrijk. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

Ik zou ook nog een cleanup crew uitzoeken, slakken of grote garnalen.

ps. de Praecox kan je makkelijk zelf kweken en niks is leuker dan je eigen baby visjes op te zien groeien. Daarom zou ik er niet meteen 10 nemen ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Dat de Otocinclus een schuwe, saaie vis is ben ik niet met je eens. Vissen hoeven niet fel gekleurd te zijn om leuk te zijn. Otocinclus zijn prima algeneters en in een groep die groot genoeg is, helemaal niet schuw. Ze vertonen interessant gedrag en zien er grappig uit. Ze doen hetzelfde als slakken en garnalen, dus eigenlijk heeft de TS al een soort clean up crew gekozen. ;) (hoewel slakken en garnalen er natuurlijk beter in zijn)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Grappig Roy en Amber, dat jullie het zo vaak oneens zijn...😜

Roy, ik was van plan de bak zelf te maken. Vandaar die aangepaste hoogte. Nu denk ik dat het toch een standaard Juwel gaat worden. Deze is dus 50 cm hoog. Genoeg voor 3 zwemlagen dacht ik!
Die Eremius die jij noemt, vind ik écht niet mooi! 😳 Op dit vlak ben ik het met Amber eens dat Oto's niet saai zijn. Qua kleur misschien wel, maar qua gedrag verder niet. Maar dat is uiteraard een verschil van mening...😉 Wellicht zijn ze te houden met zo'n vuurrood garnaaltje? Ik heb absoluut geen ervaring met garnaaltjes, dus heb geen flauw idee.
De Compressa die je noemt, vind ik op zich wel grappig. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb mooiere gezien die me meer aanspreken. Meedenken mag altijd en vind ik sowieso fijn. Heb je toevallig ervaring met de melanotaenia rubrovittata?

Kleine visjes op zien groeien vind ik hartstikke leuk. Dit betekent wel dat ik daar weer een compleet bakje voor moet aanschaffen. Ik weet niet of ik daar zin in heb. 😌

Ik ben gisteren bij Frits Kuiper in Groningen geweest. Daar zeiden ze dat ik rustig een koppel Goerami's of Cychliden erbij kan houden. Van de laatste afhankelijk van de soort.

Ik ga me nog even verder oriënteren, want er is teveel!

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Melanotaenia Rubrovittata ken ik niet. Hebben ze die bij jou in de buurt? Lijkt op de Praecox maar dan met streepjes. Ziet er leuk uit maar geen ervaring er mee. Als je regenboogvissen in de winkel ziet zien ze er overigens nooit mooi uit. Altijd vaal van kleur.

Ja er zijn super veel mogelijkheden. Ik denk dat je echt een tof aquarium hebt met de Praecox + een soort Psudomugil en een paar Amano garnalen en wat Sulawesi of Appelslakken. Dan heb je 4 verschillende kleuren en heel verschillend bewegende beestjes.

Het was mij ook al opgevallen dat Amber altijd het tegenovergestelde vind van mij... maar goed deze hobby is ook geen exacte wetenschap. En over smaak qua vissen valt ook te twisten. Ik weet zeker dat we het over genoeg "logische" dingen wel eens zijn. Ik hoop dat jij er ook wat aan hebt om dit soort zaken van twee kanten te bekijken.

Ik ben erg blij met mijn Juwel Rio 240 tegenwoordig wordt deze zelfs met LED verlichting geleverd voor een scherpe prijs. Mijn Aquarium

Een dierenwinkel wil jou echt alles wel verkopen. Doe je eigen onderzoek, het is makkelijker om bij een dierenwinkel weg te gaan met vis dan zonder. Wees sterk als ze niet hebben wat je zoekt en doe geen impuls aankopen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

De Rubrovittata is een ‘nieuwe’ vis die geleverd kan worden door de leverancier van ‘mijn’ aquariumspeciaalzaak. Ik vond hem er heel gaaf uit zien. De Nederlandse naam ken ik niet. Iets met rode laser geloof ik. Ik blijf de vissoorten erg lastig vinden. Puur om de vele soorten en mogelijkheden. Luxeprobleem noemen ze dat ook wel.....;-)

Ik heb op zich wel vertrouwen in deze aquariumzaak, maar ik ben natuurlijk niet voor niks op dit forum...:-) Ik kan daar vrijwel elke vis bestellen die ze niet op voorraad hebben. Ze hebben mij verwezen naar hun leverancier om op m’n gemak alle vissen es te bekijken. Qua specificaties vd vis en hoeveelheden enzo, kom ik graag naar de ervaren mensen toe op dit forum...;-) En dus ook als mensen ervaring hebben met een specifiek soort.

Dus, blijf vooral roepen, maar maak het me niet te moeilijk!! ;-p

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”