Visjes voor m'n 140 liter bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Ik weet genoeg Linda....geen Praecox voor mij! Nu nog even het knopje in m’n hoofd omzetten...😉 thanks voor het delen van je ervaringen! Daarom heb ik mij vorig jaar hier ingeschreven...standaard info over de vissen kan ik zelf ook googelen, maar het zijn juist de ervaringen die zo belangrijk zijn! Maar meer dan 10 wordt teveel? Dan heb ik het over de Espei.

Dankje Patrick! Ben ook erg benieuwd! En ik hoop inderdaad niet dat mijn aquarium nog gaat groeien...daar heb ik geen plek meer voor... 😜 ik durf helaas geen uitspraak meer te doen over ‘wanneer’....😌

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

Hmmmmmmmm....Jouw bak is ook een meter lang net als de mijne..
Alleen heb ik 5 cm meer diepte.

Ik denk dat dit heel smaakgebonden is maar ik vind een té grote school (het max aantal voor je bak zeg maar) niet mooi. Het is dan alsof je hele bak overheerst wordt door de scholenvissen (die niet altijd netjes scholen :P ) Dus vind ik het minimum van het maximum (lekker logisch!)

Want als je er 20 in je bak hebt zitten, hangen ze over de hele meter rond. Is niet lelijk hoor! Maar heb je er zeg maar 12, dan hangen ze of links, of in het midden of rechts van de bak met z'n allen (er zijn altijd één of twee uitzonderingen die lekker aan de andere kant van de bak gaan hangen :lol: ) En dat vind ik persoonlijk mooier...

Dus zeg maar er zouden er 20 in jouw bak kúnnen, maar is dat wel mooi om te zien? Ik vind dan zelf een stuk of 12 mooier (wat ik nu ook heb met mijn fantoomzalmen)

Ook hier heb ik ervaring mee want ik heb 22 kegelvlekken in mijn meter gehad, maar toen het er nog maar een stuk of 9 waren dacht ik, hé, dit is eigenlijk veel mooier...Al is 9 dan weer wat aan de lage kant. Less is more zeg maar ;)

De 12 fantoomzalmen blijven redelijk bij elkaar, losjes door de bak (snap je deze zin?) Dus ze hangen losjes of links of rechts of in het midden. En niet door de hele bak :)

Dit is mijn, toen nog grote, school kegels
https://www.youtube.com/watch?v=m0soUkIYbYw

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Neeeej! 20 is veel teveel. Dacht zelf ook aan een stuk of 12. En zie je verschil tussen m/v en moet je daar rekening mee houden?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

De dames zijn volgens mij iets groter en dikker dan de mannen maar het is heel moeilijk te zien en bij de espei hoef je daar geen rekening mee te houden. 12 is perfect :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Top! Duidelijk!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

Zwarte fantoomzampjes kan ik ook zeer aanbevelen :D
Al moet ik nog zien of ze net zo sterk zijn als de kegelvlekken ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Jij met je fantoomzalmpjes...😏😬 ik hou meer van kleur! Oh, je hebt ook een rode versie zie ik! Die vind ik dan wel errug mooi! Hoewel er veel verschillen in kleur zijn:


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

:lol: Zal erover ophouden.

Ja de rode zijn ook heel mooi!

Moet je voor de gein eens "scholenvis aquarium" intikken op google en dan op afbeeldingen klikken. Hoeveel mooie visjes er dan al niet langskomen! Dan weet je helemaal niet meer wat je moet nemen :lol:
En op de foto zien de vissen er toch meestal anders uit dan in het echt hoor...Foto's worden vaak bewerkt. Daarom vind ik het fijn om ze op te zoeken op youtube. Dan zie je meteen het gedrag.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Ik vind ze denk ik mooier dan de kegelvlek. Vind die grote rugvin erg tof!
Ja, de meeste foto’s zijn bewerkt, maar zelfs op video’s zie ik grote verschillen!

En wat vinden jullie van de Inpaichthys kerri? Ofwel, blauwe koningszalm? Vind de keizertetra ook fantastisch trouwens. Nog mooier door de vinnen. Verder lijken ze erg op elkaar. Iemand ervaring met beide? Ik blijf blauwe vissen toch mooi vinden...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

:lol:
Keizertetra heb ik ook overwogen!
Maar die worden (naar mijn smaak) te groot om als scholenvis in een meter te houden.. (6 cm)
En ik heb gelezen dat deze bij hogere temperaturen (25-28) wat agressiever wordt. Je zou ze dus net als de paradijsvis koeler moeten houden maar of dit echt zo is...Ik heb het op meerdere sites gelezen.

De Kerri blijft kleiner, maar is wel een kleine druktemaker! Ze zijn behoorlijk actief en dat gaan je goerami's niet waarderen..

Blauwe vissen zijn ook schitterend! Maar ze zijn niet echt blauw hè, ze hebben onder bepaald licht een blauwe schijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Dat is toevallig! Vind ze beiden echt fantastisch! Ik heb liever rustiger vissen. Kan je ze beter bekijken...😬 ik was van plan de bak op 24 graden te houden. Wat dat betreft zou het kunnen. De tetra’s worden dan net zo groot als de Praecox. Dat maakt me op zich niet veel uit. Zijn er verder nog verschillen tussen de twee ‘onder bepaald licht blauw schijnende’ (daarom noem ik ze ‘blauw’...😂) vissen?

Oh ja, en ik heb blauw in ons interieur.... past de keizertetra mooi bij...😜

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

Hmmmm....blauwe tetra?

https://www.aquainfo.nl/artikel/boehlke ... uwe-tetra/

Komt niet vaak voor helaas...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Oh nee, ik bedoelde gewoon de blauwe keizertetra...😏 wist niet dat de blauwe tetra ook bestond. 😬

Op veel website wordt trouwens de Latijnse naam en een foto vd blauwe Komingszalm gebruikt, maar de Nederlandse naam Keizertetra. Dit wekt bij mij erg veel verwarring op. Een tetra is een tetra, en een zalm een zalm. Is niet moeilijk toch? Zal bij een eventuele bestelling duidelijk aangeven welke ik wil. En vooral welke ik níet wil...

Maar iemand ervaring met de keizertetra? Of goede redenen om hem níet te kopen? En als ik ze wel ga kopen: 3 man, 5 vrouw? Of kan ik op 10 zitten, omdat de vrouwtjes aardig wat kleiner zijn? Dus 6 om 4?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Ik weet welke je bedoeld, maar helaas geen ervaringen. De rode variant van de fantoomzalmen verschillen wel heel erg qua gedrag, zouden veel agressiever zijn en ook in vinnen bijten ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Hmm...vandaar de kleur dus...😏

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”