Visjes voor m'n 140 liter bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Erik1974 »

Die preacox worden ook best groot dus dat lijkt me ook veel beter dan 12. Zoals ik melde kan 100 procent bezetting wel, maar je moet dan wel een goede bak hebben zoals Roy aangeeft. Met veel planten en een stevige filter, en een streng water ververs beleid. Met een lagere bezetting is de bak wat meer vergevingsgezind.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Oké, thanks mensen! Ik dacht dat jullie eerder aangaven dat 12 Praecox wel konden, maar ik kan me vergisxsen. Oké, 2x Chino, 8x Praecox, 9x Cory en 6x Pangio. Zo goed?

Ik zit nu op 80%, mits ik alles goed heb ingevuld. Heb alleen de vissen en afmetingen van de bak (in cm) ingevoerd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door amber98 »

Is naar mijn idee een prima bestand. ;)

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Hoe staat het er nu voor, heb je de vissen en het aquarium, al aangeschaft?

Afgelopen zaterdag was ik op de bijeenkomst van het IRG (internationaal regenboogvis gezelschap), waar ik sinds kort lid van ben. Daar was iemand op zoek naar "echt goede" Praecox. Helaas kon niemand hem helpen en iedereen was het met elkaar eens dat er op dit moment geen goede Praecoxen in Nederland zijn...

Nu kan het natuurlijk zijn dat er bij jouw aquarium speciaalzaak wel goede vissen zijn... maar misschien is het beter om toch een ander soort te kiezen. Melanotaenia Pigmea is misschien een betere keuze.

http://www.irg-nederland.nl/nederlands-soortenbezit

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Nog niet! Volgend jaar pas hoor! Eerst andere prio’s...😉 ik vond het wel belangrijk ruim voor de aanschaf mijn bestand vast te hebben staan.

Wat versta je onder ‘geen goede’ Praecox? Bij ‘mijn’ lfs zagen ze er goed en levendig uit, maar ja, ik kan natuurlijk niet in hun koppie kijken...

De Pygmea vind ik persoonlijk niet heel mooi. Dus voor mij geen goed alternatief. Maar uiteraard thanks voor het aandragen!

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door RoyVanK »

Met niet goed, bedoelen ze zwakke genen. Slechte kleuren en vorm. De kans is groot dat ze niet oud worden.

Als je niet wil kweken is het geen probleem dat het niet de mooiste zijn, maar als ze snel dood gaan is het toch zonde.

Goede Pygmea zijn wel echt heel mooi hoor.
https://youtu.be/Lh93RAp-0X4

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Kweken ga ik sowieso niet. Maar wat je zegt: ze moeten het wel een poos volhouden. Maar ja, dat weet je achteraf pas!

Ik ben nog niet overtuigd over je Pygmea...😉 smaken verschillen hè! 😊

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Nog even over de Praecox: ik wil er graag 8. Ik dacht eerst: 3 man, 5 vrouw. Maar is 4 om 4 ook goed? Of is het echt aan te raden meer vrouwen te nemen? En wat als ik de Pangio’s weg zou laten, hoeveel Cory’s kan ik er dan eventueel bij doen i.p.v. 9?

Ik heb de bak nog niet, dus kan nu nog alle kanten op qua wijzigingen...😏

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

Je wilt toch voor de praecox gaan?
Ik raad het je echt af hoor.... Zo zonde als visjes na 6-12 maanden al het loodje leggen of ziek worden... Geloof mij maar :nope:

Vindt je bv de trigonostigma espei niks? Ik heb zelf de heteromorpha (grotere neefjes) en die gaan al 7 jaar mee!
Nooit ziek en het gedrag is leuk. Ze scholen redelijk goed.
Ik heb dan sinds kort de fantoomzalmpjes en ook die kan ik van harte aanbevelen 😁

Ikzelf vind de kuhlii's leuker dan corys, maar wat jij zelf al zei, dat is een kwestie van smaak 😉
Maar als je de kuhlii's weglaat kun je inderdaad een grotere school (15?) cory's nemen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Je gaat me nu aan het twijfelen brengen...?? 😱😱 voordeel van een kleinere scholenvis: je kan veel meer doen. Vind de trigonostigma espei wel een mooie kleur hebben! In combi met de Colisa Chuna gold. Ik vind de pangio’s ook erg leuk hoor! Heb ze eerder gehad, maar krijg nu een zwarte bodem. Vallen ze wel minder op... maar waarom raad jij de Praecox toch af?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

Omdat ze heel zwak zijn...
Net als bij de neontetra en kardinaaltetra is hun populariteit hun ondergang geworden... Er is teveel mee gekweekt, met slechte stammen, inteelt.. Dus worden ze snel ziek en gaan ze snel dood. En ben jij vervolgens veel geld kwijt en je voelt je rot omdat ze zo snel alweer dood zijn gegaan.

Ik heb die ervaring al opgedaan en die probeer ik anderen te besparen.. uiteraard ben je vrij om het te proberen maar ik raad liever visjes aan, waarvan de kans groter is dat je er langer plezier van hebt. Want je kunt altijd een keer pech hebben met vissen natuurlijk...

Op een donkere bodem zie je de kuhlii's ook goed hoor! Ik heb ze gehad op zwart grint 😀

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Muppet1987 »

Linda, ik ben superblij met zulke ervaringen juist! Ik denk dat ik om ben. Of het de kegelvlek gaat worden, weet ik nog niet, maar ze zullen wel mooi afsteken denk ik.
Dan ga ik toch de pangio’s en cory’s combineren, zoals oorspronkelijk gepland. De cory’s zie je wat vaker namelijk.
En hoeveel van alles: 6x Pangio, 9x Cory, 2x Goerami en hoeveel, zeg, kegelvlekjes?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

ligt eraan welke kegelvlek je neemt.
De espei blijft wat kleiner dan de heteromorpha. (hetermomorpha is de officiële kegelvlek) Maar beide blijven kleiner dan de praecox ;)
Stuk of 10 zou wel mooi staan in jouw bak denk ik. De rest is qua aantallen prima zoals je ze opnoemt :duim:

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door PatH »

Dat zal een mooie combinatie zijn Annelies! :D Verlang er echt naar om jouw aquarium te zien groeien (althans wat er in staat!). Heb je al een idee wanneer je erom gaat?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes voor m'n 140 liter bak

Bericht door Linda »

Hey Mup, ik heb nog wat opgezocht voor je. Ik weet namelijk dat ze zwak zijn maar wat nu precies het probleem was was me ontschoten. Ik heb dit artikel voor je gevonden. Het is verder een leuk artikel om te lezen, moet je zeker even doen.
Maar het grootste probleem is dus vis TBC..

http://www.dewinters.nl/vissen/Melanota ... raecox.htm
Mijn ervaringen
Ik heb deze soort ongeveer 10 maanden in mijn aquarium gehad. Deze periode heeft zich gekenmerkt door problemen met de gezondheid van de vissen, waarbij ik zelf geen aanwijsbare oorzaak kon vinden voor de aanhoudende problemen. Om uitsluitsel te krijgen over de oorzaak van mijn problemen heb ik uiteindelijk contact gezocht met een dierenarts om een zieke vis te laten onderzoeken en op die manier erachter te komen of er iets mis was met de vissen. Uit dit onderzoek bleek dat de geteste vis besmet was met vistuberculose. Deze ziekte blijkt nog wel eens bij (in de handel verkrijgbare) regenboogvissen voor te komen en in het kort betekende deze ziekte het einde voor de complete inhoud van mijn aquarium. Alvorens ik echter in zal gaan op deze ziekte en de gevolgen hiervan zal ik eerst ingaan op de waarnemingen van het ziekteverloop bij de vissen en mijn handelen voordat ik besloot om er een dierenarts bij te halen.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”