Goeramies en stroming.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rdenie
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2017 21:45

Goeramies en stroming.

Bericht door Rdenie »

Dag allen! Vast en zeker is dit onderwerp al eens ter sprake gekomen maar ik kan er niets specifieks over vinden. Mijn lido 200 bak draait al ongeveer een maand. Ondertussen heb ik 16 kardinaal tetras, 6 corydoras, 5 ottos en een koppeltje ramirezie. Nu merk ik dat ik eigenlijk geen " eyecatcher" heb, en sowieso weinig vis in de midden/bovenste lagen.
Ben een beetje gaan oriënteren en vind de goeramies een aantrekkelijke soort zie zich voornamelijk in de midden en bovenlagen bevind. Het enige waar ik mn twijfels over heb is de stroming in mn bak. Momenteel een eheim experience 1050l/h gekoppeld aan een spraybar die aan de achterwand gekoppeld is en voor een redelijk vorse stroming zorgt. Nou moet ik zeggen dat ik dat ook wel nodig heb in mn bak omdat deze 65 cm hoog is.
Ik vraag me af of dit voor de goeramies echt een probleem is. Zijn er soorten die er beter tegen kunnen dan anderen? Hoe regelen anderen die goeramies in hun bak hebben dan een goeie doorstroming in hun bak? Mochten de goeramies helaas toch geen optie zijn weet iemand een mooie andere eyecatcher voor de middelste en bovenste laag? Mn waterwaarden zijn redelijk standaard heb een co2 instalatie en temp 26 granden. Elk advies is welkom!
Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door Erik1974 »

Goeramis vinden stroming niet fijn en die willen in ieder geval ook veel drijfplanten, dat gaat i.c.m. een stevige stroming aan het oppervlak niet werken. Ik heb mijn filteruitstroom boven mijn achterwand lopen en die is ook niet al te hard dus bij mij hebben ze nagenoeg geen stroming bovenin. Hierdoor groeit het ook makkelijk dicht met drijfplanten.
Ik zou de combi met de ramirezi ook niet aanraden, beiden territoriale soorten, en ook al zitten ze niet in dezelfde laag lijkt het me niet goed werken.
Er zijn kleine bijlzalmsoorten die wel wat stroming aan kunnen, maar ik weet niet of je dat wat vind, ik vind ze zelf niet zo mooi nl. :)
Je zou eens naar Nannostomus soorten kunnen kijken, sommige zitten meer in de bovenste laag.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door amber98 »

Ik ga mee met wat Erik zegt ;)

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door RoyVanK »

Misschien wat waaierhandgarnalen? Als er bovenin stroming is gaan ze daar zitten. Ramirezi is wel een mooie vis, maar niet echt een gezellige vis voor andere soorten. Misschien Nannostomus eques?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rdenie
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2017 21:45

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door Rdenie »

Maar Erik is de doorstroom door jou bak wel voldoende dan? Ik kan mn uitstroom ook knuipen dan maar ben toch bang voor een verminderde circulatie.de nannostromus is wel een leuk vissje maar niet echt een eyecatcher vind ik.
Vraag anders gesteld: welke eyecatcher bevindt zich in de midden/bovenlaag, kan tegen een redelijke stroming en in combi met mn ramirezi? Ik vind mn ramirezies tot dusver redelijk relax tegenover de andere vissen. Ze hebben ook redelijk wat ruimte

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door Erik1974 »

Ik heb een licht zachte doorstroming, die over de achterwand naar rechts gaat en dan via de zijruit naar links wordt weerkaatst (in mijn fotoalbum kan je e.e.a. zien hiervan). Tevens heb ik hele makkelijke planten. Met jouw mooie planten heb je andere eisen, mijn bak is nogal bombestendig :)

De Ramirezi's zullen nog jong zijn denk ik? En hebben ze al eens een nestje gehad? Dan zal je een heel ander visje te zien krijgen. Eyecathcers voor de bovenlaag...., ben daar ook veel naar op zoek geweest maar niks gevonden wat i.c.m. een cichlide kan.

Edit: het gaat dan om de Lido 120, daar heb ik Trichogaster Chuna in zitten

Gebruikersavatar

Cheyenne2016
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 nov 2016 19:22

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door Cheyenne2016 »

Hallo!
Ik heb een heel andere vraag..
Hoe heetten de plantjes links tegen hem glas en die kleine plantjes voorin het aquarium?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Goeramies en stroming.

Bericht door Tim »

volgens mij is links tegen het glas; cabomba aquatic en voor in de bak ik denk dat je de bodembedekker bedoeld? hemianthus callitrichoides (H.C) of Micranthemum monte carlo.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”