Nieuwe bak opstarten.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NickRoos
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017 19:30

Nieuwe bak opstarten.

Bericht door NickRoos »

Hoi allemal.
Ik ga binnenkort een nieuwe kast bouwen met mijn nieuwe aquarium 200L daarin geïntegreerd. Een enorme klus maar ik heb er veel zin in. Ik zal de foto's wel posten.

Nou Ik heb 13 Neontetra's, 6 sterbai's en 6 CROSSOCHEILUS SIAMENSIS in een 70L bak. Nou zou ik uiteraard ook willen uitbreiden met wat andere vissen. Wat kan hier bij en wat zijn leuke vissen om te houden? Ik wil sowieso nog wat sterbai's er bij en misschien nog wat tetraatjes maar ik zou het ook leuk vinden om wat anders er bij te 'gooien'.

En moet ik de nieuwe bak ook weer een maand in laten draaien of kan ik het oude, gezonde water gewoon overgooien en met 60L normaal water aanvullen?

M.v.g.
Nick

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe bak opstarten.

Bericht door amber98 »

De crossocheilus siamensis is een solitaire vis en kan erg agressief worden wanneer hij volwassen is. Je kan dus het beste kijken of je Deze allemaal of op 1 na wegdoet (vóór er problemen komen) aan de hand daarvan kunnen we je eventuele opties geven voor andere vissoorten.

Sterbai kun je uitbreiden naar 10 of 12 inderdaad, zullen ze blij mee zijn ;)

Als het mogelijk is, kun je de bak het beste 3/4 weken laten indraaien zonder vissen. In het water zitten haast geen bacteriën, het hergebruiken van water heeft daarom geen zin. Het indraai proces kan wel versneld worden door ingedraaid filtermateriaal uit de oude bak te gebruiken. Dit moet dan wel onder water blijven in de tussentijd en het filter mag hooguit een halfuur uitstaan met het gebruikte materiaal. Anders sterven de bacteriën weer af.

Ik verplaats je topic even naar "visbestand samenstellen" daar past het beter bij

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NickRoos
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017 19:30

Re: Nieuwe bak opstarten.

Bericht door NickRoos »

Thnx Amber, vreemd dat de aquariumwinkel me de 'algenetertjes mee heeft gegeven dan. Die is op de hoogte van de bezetting in mijn bak. Ik moest er ook 6 nemen iv.m. scholing. Na ja, zo zie je maar. Wat zijn andere goede en leuke vissen die in mijn bak er bij passen? Meer sterbai's komen er sowieso ik ga ook speciaal een geedelte zand voor ze aanleggen. En doormiddel van terrassjes wat grindbakken.

En de bak een maand in laten draaien is zeker een ootie dan laat ik het kleine aquarium gewoon nog even staan. Heb er geen haast mee. Moet toch eerst de kast helemaal maken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe bak opstarten.

Bericht door amber98 »

Helaas kiezen winkels vaak voor verkoop ipv het juiste advies, of ze weten het zelf soms niet.

Als je de "algen eters" weg doet zou je kunnen kiezen voor een oppervlakte vis. Een paar opties zouden zijn: groep epiplatys annulatus, school bijlzalmen of een koppel/harem soort zoals gouramis. Dan heb je alle 3 de lagen bezet. Corys op de bodem, neon tetra in het midden (kan uitgebreid worden) en een soort voor aan de oppervlakte.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NickRoos
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017 19:30

Re: Nieuwe bak opstarten.

Bericht door NickRoos »

Ik weet best al een wat maar ook nog heel veel niet. Ik krijg zometeen een aquarium van 71breed bij 50 diep bij 65 hoog. Dus een mooie kubus en het leek mij dus gaaf om er 3 lagen in te maken.

Ik lees ook dat sommige scholen juist een ongelijke aantal moet hebben?
Sterbai's dacht ik naar de 10 á 12 te brengen?
De tetra's naar de +/- 20?
En dan nog een oppervlakte vis. Ik ga maar een goed bekijken wat ik mooi vind.

Mijn achterwand wordt zwart en ga ook met een donkere grond werken zodat de vissen er echt uitspringen.
Ik wil uiteraard zo een mooi mogelijke vissen in de bak maar ten eerste moeten de vissen het samen naar hun zin hebben.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe bak opstarten.

Bericht door amber98 »

Bij scholenvissen maakt het niet uit of het aantal even of oneven is. Als het er maar minimaal 10 zijn (hoe meer hoe beter)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”