Ramirezi + gezelschap

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DennisMartinus
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:50

Ramirezi + gezelschap

Bericht door DennisMartinus »

Hallo allemaal!!

Na het overlijden van mijn laatste maanvis (Had er drie voor 4 jaar lang, helaas is de laatste op mijn verjaardag dit jaar overleden.) Heb ik lang nagedacht over de nieuwe 'blikvangers' voor in mijn aquarium. (Een Trofis Colisa A-800 160L) Ik heb toen besloten voor een koppel mikrogeophagus ramirezi electric blue.

Deze visjes zitten nu al 2,5 maand in mijn bak. Ik filter het aquariumwater met turfkorrels en de PH zit gemiddeld rond de 6,8.
Graag wil ik een extra 'blikvanger' in het aquarium. Bijlzalmen zullen uiteindelijk het oppervlakte gaan bewonen.

Maar mijn vraag gaat vooral uit naar bodembewoners. Ik zou dolgraag een garnaaltje of een kreeft in mijn aquarium plaatsen. Ik lees hier wel variërende meningen over. Bij de ene gaan japonicagarnalen en waaierhand garnalen prima met de ramirezi's, dus deze optie durf ik wel te overwegen. Ik heb erg veel interesse in de kleinere garnalensoorten zoals de citroen of vuurgarnaal. Mocht dit totaal afgewezen worden heb ik veel interesse in de waaierhandgarnaal en zou daar nog wel advies en tips over krijgen. Hopelijk zijn er aquarianen aanwezig die mij advies kunnen geven op dit front!!

Het vissenbestand nu:

x2 mikrogeophagus ramirezi electric blue
x4 hyphessobrycon erythrostigma
x3 hemigrammus ocellifer
x15 Hemigrammus erythrozonus

Hier nog een fotootje!

Alvast hartstikke bedankt voor het advies!!!




Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door amber98 »

Kleine garnalen soorten zullen ze zeker opeten. Misschien als je met een grote groep begint En veel schuilplekken hebt, dat een groepje zal overleven. Een kreeft bij vissen is sterk af te raden, ze knippen nogal graag in vinnen ed.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DennisMartinus
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:50

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door DennisMartinus »

Hartstikke bedankt!!
De kleine garnaaltjes ga ik dus inderdaad niet nemen. Zonde van het geld maar vooral zonde van de diertjes.
Ik heb zondag 2x de Afrikaanse Waaierhand gekocht. Een van het koppel laat zich vaak zien, de ander niet. Ben bang dat deze het niet gered heeft; Hij liet zich ook niet zo vaak zien en was niet zo scherp qua reactie als de ander.

Langzamerhand laat eentje zich steeds vaker zien en zat vandaag onder een stukje hout te waaieren vlak nadat ik Shrimp King voer in het aquarium had gestopt. Wat een pracht gezicht!!!! Helaas zitten er flink wat plantjes voor en is het dus lastig fotograferen.

Zal binnekort even wel een fotootje posten. :)

Ik wil zeker de groep uitbreiden me afrikaanse/molukse waaierhandjes, en eventueel nog wat japonica garnalen in de groep. Daar zal nog wel een paar maandjes over heen gaan, eerst zorgen dat deze twee hun op het gemakt hebben. Zover ik op de hoogte ben gesteld is de kans groter dat ze zich op hun gemak voelen als er meer garnalen worden toegevoegd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DennisMartinus
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:50

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door DennisMartinus »

Na een tijdje de garnalen te laten wennen komen ze nu steeds meer te voorschijn. Hier een filmpje!

https://youtu.be/JwFcVUqTVHg

Wel een gekke vraag voor de experts onder ons. Zal het ook op de garnalenforum posten, maar toch ook hier even vragen.
Mijn garnaal is vervelt. Maar niet in zijn geheel; in plaats van een volledig hulsje achter te laten, laat hij de vellen van zich afvallen.
Ik ben momenteel veel info aan het zoeken maar kom vrij weinig tegen. Is dit normaal gedrag, of duid dit aan dat er iets mis is in het aquarium? Is de garnaal te schuw en durft hij niet te vervellen ivm met de roofvissen? De antennebaarsjes zijn af en toe nieuwschierig maar laten de garnalen altijd met rust. s'nachts ben ik er niet bij natuurlijk dus wie weet wat er dan gebeurt. Aangezien er momenteel door de hele bak heen hulsjes op de bodem liggen, blijkt dat de garnalen de boel verkennen zodra het licht van huis is en dus wel degelijk vervellen.

Hier ook nog wat fotos! Ik heb alle planten lekker wild laten groeien, uiteindelijk ga ik ze wel bij snoeien maar de vissen hebben het zo naar hun zin dat ik liever alles wild zou laten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door amber98 »

Normaal gesproken horen ze wel normaal te vervellen. Ik zou denken dat het aan de voeding ligt maar dan zouden ze er beide last van moeten hebben. Het kan ook te maken hebben met waterwaardes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DennisMartinus
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:50

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door DennisMartinus »

Goed nieuws!! Beide garnaaltjes hebben nu vervelt zoals het hoort. Geen vellen meer die van hun afwapperen. :)
Waarschijnlijk had het te maken met het feit dat de garnaaltjes nog moesten wennen en waarschijnlijk niet durfde te vervellen. Beiden laten zich nu ook vaak zien, vooral rond voedertijd. :mrgreen:

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door RoyVanK »

Garnalen die niet makkelijk vervellen duid volgensmij op een tekort aan calcium in hun dieet en/of in het water. Zeker met een lage PH en zacht water kan dit voorkomen. Eventueel kan je iets van mineraal toevoegen bijvoorbeeld: https://www.aquaplantsonline.nl/waterve ... len-stenen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DennisMartinus
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:50

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door DennisMartinus »

https://imgur.com/f9jFGJ2 lang tijd voor een update, de garnaaltjes doen het super!

Ze doen het beter dan verwacht zelfs. Ze zijn totaal niet schuw, eten goed en zijn heel bijdehand. Vaak zitten ze samen op dit stuk hout in het velle licht, en zelfs als ik plantjes aan het trimmen ben of de ramen schoonmaak blijven zij gewoon zitten! Ontzettend leuke beestjes. Ik kan niet wachten tot ze weer vervellen aangezien er eentje dan oranje wordt en de ander blauw.

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ramirezi + gezelschap

Bericht door Linda »

Wat een mooie bak heb je! En wat zijn die waaierhandgarnalen gaaf!!

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”