Rio 400 ZA

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Erik1974 »

Dat zijn mooie stukken hout! Even afspoelen onder de douche of evt. een tijdje laten weken in bad (vooropgesteld dat je eenbad hebt :) ) is genoeg, niet afspoelen met kokend water, dan beschadig je de structuur van het hout en gaat het rotten in je aquarium.

Filtrage lijkt me ook genoeg idd :)
UV filter kan ik je niet echt mee helpen, misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 400 ZA

Bericht door amber98 »

Uv filters kunnen slechte bacteriën en ziektes doden. Dit zou echter maar minimaal zijn. Bij teveel uv, zou je ook goede bacteriën kunnen doden. Echter zitten deze niet veel in het water, Maar in filters en bodem ;)

De stukken hout vind ik ook erg mooi en ze passen goed in de bakmaat!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jimy
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2017 14:12

Re: Rio 400 ZA

Bericht door Jimy »

Hallo,

Amber, is de 11 watt uv filter dus overbodig? of wel de moeite waard om te installeren?

Na gister avond tot in de late uurtjes door gezocht te hebben en met een vriendin die het alleen maar heeft over Frontosas en Discussen (ze heeft er verder weinig verstand van maar die 2 soorten vind ze het mooiste in de winkels haha), ben ik toch maar eens verder gaan lezen over de discus.
De vuist regels (waarvan veel sites beweren dat ze niet kloppen) zijn dat een bak minimaal 1,20 lang moet zijn, minimaal 50-60 hoog (ook dat verschilt per site) en dat een discus 50 liter water per vis moet hebben. Andere sites zeggen weer dat je discussen gewoon simpelweg pas vanaf 10 stuks kunt houden, en dat dat zelfs beter is als 6 in een 300 liter bak...
Maar na al die verhalen heb ik wel bedacht dat ze in mijn bak zouden moeten passen :p

Ik weet nog steeds niet wat ik wil, maar het lijkt dus een optie te zijn om discussen te gaan houden.

Kan iemand mij vertellen of dit een goed idee is, of juist niet.
Hoe zit het namelijk met de temperatuur, ik lees op de ene site dat 27 graden gewenst is, maar op andere sites lees ik dat 30 graden echt wel nodig is...
Stel ik neem een groep van 9 (zou dit in mijn geval het juiste aantal zijn????) discussen, wat kan daar dan nog bij? kan ik de rest van mijn eerder in elkaar geknutselde visbestand dan gewoon bij zetten? (school roodkopzalmen, schooltje andere tetra's, school Cory's, harem Mikrogeophagus altispinosus en een aantal ancistrussen)
En mijn laatste vraag, is wat ik heb aan filtratie voldoende?


Gr Jimy

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rio 400 ZA

Bericht door amber98 »

Het uv filter is overbodig.

Voor discussen gelden dezelfde regels als maanvissen. De enige optie is een grote groep jongen erin zetten zonder andere vissen en wanneer er een koppel ontstaat (als ze groot en geslachtsrijp zijn) moet je alles wegdoen behalve het koppel. Dan heb je dus 2 discussen over. Vervolgens kun je pas andere vissen toevoegen. Dit gaat dus heel veel tijd kosten en ik heb het idee dat dit juist niet jou bedoeling is.. een grote groep houden heeft te maken met agressieverdeling. In 300L kun je echter onvoldoende vissen houden en er blijft niks meer over voor andere vissen. Zodra er een koppel ontstaat is 120cm onvoldoende voor de andere soortgenoten om te ontsnappen aan de de agressie van het koppel

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”