Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Ginny »

Hallo,

Ik ga maandag mijn nieuwe (2ehands) 140 liter (80x35x50) aquarium ophalen (ik heb nu een 54 liter) en ben al een beetje na aan het denken over de uitbreiding van mijn visbestand. Ik krijg wat visjes bij het aquarium waarvan ik sommigen eerst ga herplaatsen, maar ik kon het niet laten om alvast een plan te maken.

Mijn huidige bestand:
- 1x Betta
- 13x Rasbora Kubotai
- 7x Kuhlli
- 10x glas- en red cherry garnaaltjes

Mijn plan was om aan 1 kant het aquarium flink te beplanten en aan de andere kant een open zwemruimte te maken. Ook komt er een stuk spiderwood in.

Het lijkt me heel mooi om de Kubotai school nog groter te maken, maar er zijn ook wat visjes die ik er HEEL graag in zou hebben maar waarvan ik niet weet of dat kan, namelijk:
- schooltje Bijlzalmen
- schooltjes Glasmeervallen
- evt. nog een schooltje nanovisjes, de Chilli Rasbora vind ik erg mooi!

Ik hoor graag jullie ideeën!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door amber98 »

Bijlzalmen bij een betta kun je beter niet doen, Deze zijn erg druk en zwemmen in dezelfde laag. Glasmeervallen worden nogal groot.

Een tweede school nano visjes zou mogelijk kunnen zijn, maar kan erg druk gaan ogen. Het visbestand wat je nu hebt is eigenlijk best netjes. De rasbora zou je naar 25 kunnen uitbreiden. Evt zou je er wel nog 1 militaire pleco erbij kunnen plaatsen. Bijv een L144 of ancistrus dolichopterus (cf cirrhosus kan ook) als je deze leuk vind uiteraard.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door lex »

Ik zou persoonlijk ook de kubotai uitbreiden in plaats van nog een school erbij te zetten.

Je zou wellicht nog kunnen denken aan een groepje corydoras voor op de bodem.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door amber98 »

Als ik het me goed herinner ging je grind gebruiken voor op de bodem? Corydoras hebben een zandbodem nodig. Als je zand hebt, kan een schooltje Corydoras een leuke aanvulling zijn ;)

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door lex »

amber98 schreef: 04 aug 2017 16:56 Als ik het me goed herinner ging je grind gebruiken voor op de bodem? Corydoras hebben een zandbodem nodig. Als je zand hebt, kan een schooltje Corydoras een leuke aanvulling zijn ;)
Goed gezegd, Amber. :D Had ik even niet aan gedacht om te vermelden.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Ginny »

Hoi,

Bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad een grindbodem maar ik kan natuurlijk in het niet te dicht beplante deel een zand bedje maken, dat zullen de Kuhlli's denk ik ook wel waarderen toch?

Ik vind het zo jammer dat de bijlzalmpjes niet goed met de betta samen gaan! Ik zou heel graag nog een apart visje erbij hebben wat in het zicht zwemt, om het zo maar te zeggen. Corydoras spreken mij eerlijk gezegd niet zo aan... Zijn er anders nog vissen die solitair of in een koppeltje of wat dan ook goed bij mijn huidige bezetting passen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Ginny »

Is wellicht het Antennebaarsje een optie? Ik heb al zo'n vermoeden dat dit misschien niet het beste idee is bij mijn betta, maar ik hoor graag jullie gedachte hierover. Het lijkt me leuk om een aquarium te hebben met wat 'verassingen', dus visjes die je niet zo snel ziet bijvoorbeeld. Ik krijg als het goed is een algeneter bij het aquarium, de vorige eigenaar wist alleen niet welke soort dus dat ga ik tegen die tijd nog even uitzoeken.

Of misschien wat Endler mannetjes? (aangezien deze volgens mij net zo snel fokken als guppen, but correct me if I'm wrong)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door amber98 »

Dwergcichliden krijgen vaak ruzie met een betta. Beter kun je hier ook geen endler bij zetten (alleen mannetjes houden is sowieso niet aan te raden) maar deze zijn net als gewone guppen erg druk wat de betta niet waardeert.

De ancistrus ed die ik genoemd heb, zijn zeker vissen die je niet zomaar ziet. Ze zitten regelmatig verstopt en het kost dan een klein zoektochtje om de vis te vinden. ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Linda »

Ik ben aan het denken voor je, maar de keuze is heel beperkt wanneer je een betta hebt 🤔

Ongeacht of de combinatie betta/antennebaars zou kunnen.. Zijn antennebaarzen geen makkelijke vissen om te houden en zou ik ze sowieso niet aanraden.

Ik weet dat pauwooggrondels met betta's goed gaan in een zelfs kleinere bak dan jouw 140.
Misschien vind je die leuk?
Dan twee dames en een heer.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Ginny »

Ooh die zijn echt heel mooi! Bedankt voor het meedenken, ik ga me er eens in verdiepen!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Linda »

Ja mooi zijn ze hè!
En ze vertonen gedrag dat lijkt op cichliden.

Ben je er al uit? 😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Ginny »

Nee nog niet... Ik vind de pauwooggrondel echt PRACHTIG! Het is ook precies wat ik zocht, een mooie, aparte vis die in kleine aantallen gehouden kan worden en echt een verstopt pareltje is in de bak, maar wat me tegenhoud is dat ik heel wat kleine garnaaltjes in mijn aquarium heb. Ik wil echt niet dat deze allemaal opgegeten worden natuurlijk :( En ik lees hier en daar dat ze daar toch wel graag achteraan gaan...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Linda »

Klopt dat ze niet schuw zijn van een garnaal!
Maar als jij voldoende verstopplekken in je bak hebt in de vorm van mos en planten ed zullen ze ze nooit allemaal te pakken krijgen. Ik heb ze samen gehad met vuurgarnalen en heel veel mos en ze pakten alleen de hele kleintjes.
En er bleven er altijd genoeg over 😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door Ginny »

Oke, dan denk ik dat ik nog even wacht met ze aan de bak toevoegen tot de garnalen populatie wat verder is uitgebreid en ze wat groter zijn. De glasgarnalen zijn al flink groot maar ik heb de cherry garnaaltjes nog niet zo lang en er zitten er een paar bij van maar 5 mm. Ik heb er ook nog niet HEEL veel dus zou wel heel jammer zijn als ze dan toch nog opgegeten worden! En ik wil eerst nog wat meer soorten garnaaltjes erbij, ik vind ze zo leuk! Als die dan goed gesetteld zijn kan ik de pauwoogjes er nog altijd bij doen.

Even een beetje een off topic vraagje, maar hoe zit het met onderling kruisen van garnalen soorten? Ik denk erover om nog hommelgarnaaltjes (Caridina Breviata) en groene dwerggarnaaltjes (Caridina CF Babaulty Green) toe te voegen. Krijg ik dan op den duur een hele mish mash van hybride garnaaltjes of zal dat meevallen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alvast nadenken over uitbreiding visbestand van nieuw groter aquarium

Bericht door amber98 »

Je krijgt dan inderdaad gemixte garnalen. Ik weet dat vuurgarnalen met bijv citroengarnalen bruin kleurige jongen krijgen. Alle garnalen die van dezelfde familie zijn, kunnen onderling kruisen

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”