Jullie mogen meebeslissen!! :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Jullie mogen meebeslissen!! :D
Wijzig Meld dit bericht Citeer
Bericht Vandaag 20:05

Hoi lieve mede-aquarianen! Inmiddels staat mijn nieuwe bak (Juwel 80x40x35 met oase binnenfilter)! Ik ben er stiekem wel een beetje trots op🙊

Die heerlijke witte waas zit er alweer in.... wachten wachten wachten!! Maar het leukste gaat nu dus komen!! Wat gaat erin??? Uit mijn oude bak gaan verhuizen; Cory's (4, dus nieuwe erbij?) neon tetra's (7), zebra danio's (4) en Citroen tetra's (7) ik weet het, veel scholenvisjes en is misschien minder wenselijk maar ze doen het heel goed, zijn mooi op kleur en leven al een hele poos samen:).

Nu.. wat zal ik er bij in doen?? Garnaaltjes? Harem? Wat?!?! HELP!! :? Of moet ik er wat wegdoen? :(

Er komen zodra de huidige planten goed gepakt hebben nog wat planten bij en een stuk kienhout met een Anubias erop. Oh en nieuwe lampen zijn onderweg!!

Ik hoor graag jullie tips/ tricks en meningen!!

Liefs,
Tianda

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door amber98 »

Wat voor corydoras heb je? Corydoras zijn groepsdieren, het beste kun je deze uitbreiden tot een stuk of 10, maar alleen als het een soort is die zich goed voelt in 80cm.

Het beste kun je een keuze maken welke scholenvis je wil houden. In 80cm kun je beter maar 1 scholenvis houden die met zoveel mogelijk soortgenoten zit. En de rest dus inderdaad wegdoen. Daar zullen je vissen veel blijer van worden. ;)

Garnalen kunnen er wel bij, maar hou er rekening mee dat sommige vissen garnalen als maaltijd zien. Bijv veel soorten die in een harem gehouden worden. Of je wel of geen haremvis erin wil, is je eigen keuze, wat vind je mooi?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Ach ik vind zo veel vissen mooi!! Bijvoorbeeld Pseudomugil gertrudae, knorgoerami, honinggoerami, barbeeltjes...

Dus moeilijk kiezen! :p

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Ik zit te denken om het zo te doen;

Citroentetra's afscheid nemen

Danio's gaan mee (die heb ik al te lang die gaan niet weg)
Neontetra's uitbreiden naar 15 stuks
Cory's aeneus samen met wat panda's als dat kan? Las ergens dat je verschillende Cory's ook bij elkaar kunt doen.. maar je leest zoveel :)
Harem van een Apistogramma soort, dario dario of knor/ dwerggoerami....
en ik zou heel graag wat garnaaltjes willen.. kijkende naar de haremvissen, bij welke worden ze niet opgegeten? Dan kan dat mee in de keuzestress (of geen garnaaltjes). Er komen in de bak nog drijfplande en wat holletjes bij maar wilde eerst deze planten genoeg ruimte en licht geven om in te groeien.

Blijf ajb reageren😅

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door tobyderks »

Goede keuze om de citroentetras weg te doen. Meerdere soorten corydoras combineren kan over het algemeen niet, ze zullen niet met elkaar gaan scholen dus ik zou het bij 1 soort houden.
Apistogramma's zijn wat lastigere vissen die niet echt voor beginners zijn, daarbij zijn ze vrij territoriaal waardoor de ze ook agresief kunnen zijn (vooral tegen te corys omdat zij geen territorium kennen). Ik zou dan gaan voor een goerami soort of de dario dario. Goeramis eten wel garnalen, maar ik heb honinggoeramis en vuurgarnalen die gewoon met elkaar leven, tja soms worden een paar jongen opgegeten maar met veel schuilplekken gaat het meestal wel goed.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Bedankt Toby voor je reactie en tips! Heb je een idee waar Mn citroentjes naartoe zouden kunnen? De winkel neemt ze vast niet terug.. gratis afhalen op marktplaats ofzo? :? Ga ze niet aan Mn kat voeren iig. Haha.. en als ik voor de dario dario ga, heb je dan nog tips voor dingen die ik moet toevoegen aan het aquarium? Bepaalde planten oid? Ik zal het bij 1 soort cory houden:)

Ps. Dat wachten... duurt te lang!! 😂

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door tobyderks »

Vaak nemen speciaalzaken ze wel terug, je zou daar kunnen informeren. En anders inderdaad op marktplaats, ik was op die manier mijn kardinaal tetras binnen een dag kwijt.
Het lijkt er op dst niemand binnen deze hobby geduld heeft :)
Ik heb geen ervaring met darios, je zou hier eens kunnen kijken:
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/dario-dario

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door amber98 »

Van de dario dario is het erg lastig om vrouwen te vinden, vaak blijken verkochte vrouwen alsnog mannen. Bovendien nemen ze meestal geen vlokvoer of korrels aan. Ze houden meer van diepvries maar er zijn ook ervaringen dat ze enkel levend eten ;) misschien is het een beter idee om het voorlopig op de Corys, genoemd scholenvissen en een harem gouramis te houden (evt garnalen). Evt kun je in de toekomst altijd nog dario dario toevoegen.

Verschillende corysoorgen scholen niet vaal samen. Je kan wel pandas toevoegen (of een nog kleinere soort) en deze met minimaal 8 houden. Vervolgens de aneus laten uitsterven als het ware.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Bedankt! Dat is ook een goed idee, de aeneus een 'waardige oude dag' in een nieuwe grotere bak Haha. Ze lijken wel blij met z'n 4en dus komt vast goed. Ik vind gourami's ook heel leuk dus zal het meenemen in de overweging! Ken een leuke aquariumwinkel houder die me nooit verkeerd advies heeft gegeven dus als ik hem naar dario dario vraag, misschien dat hij wel geluk heeft met de vrouwtjes :). To be continued...!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Ik heb nu dit in mijn hoofd als visbestand... de danio's laat ik net als de cory aeneus ook 'uitsterven'. Graag jullie mening of het samen kan! :) De dario dario komt pas later erin als alles goed gaat!
Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door tobyderks »

Meerdere harems zou ik niet doen in verband met territorium. De mannen kunnen gaan vechten om bepaalde plekjes en het zal er ook te druk uit gaan zien met al die verschillende soorten. Je kunt dus beter 1 harensoort kiezen. Voor de rest ziet het er prima uit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Dan ga ik voor de goerami's. Bedankt!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Inmiddels heb ik mijn huidige visbestandje verhuisd van de kleine maar de nieuwe 'grote' bak! Oh wat zijn de danios blij met alle ruimte en gaten en holen waar ze in kunnen kijken! Ook de cory's zijn heel erg tevreden met de zandbodem! De citroentjes zijn geëmigreerd naar de tank van Mn vader. De guppen zitten nog in mijn oude bak, dat komt nog wel. Nu zijn mijn kardinalen echter, zo lijkt het, minder blij! Ze zwemmen constant langs de achterwand achter de planten langs. Komen wel eventjes te voorschijn als er eten de bak in gaat maar eten relatief weinig en verstoppen zich daarna weer. Woensdag wil ik er wat kardinalen bij halen, zou dit kunnen helpen? Ze zijn nu maar met 6...

Foto van hoe het nu is:


Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door amber98 »

Kardinalen houden van heel veel soortgenoten. Een minimum van 20 is zeker aan te raden. Dit is ook de reden dat grotere bakken worden aangeraden (heeft dus niet veel met zwemruimte te maken maar voornamelijk met het aantal wat je kwijt kunt) 20 is echter erg veel voor in jou bak met de andere vissen.

Hou er trouwens wel rekening mee, mocht je het nog niet weten, dat de kleurvarianten van veel vissoorten erg zwak zijn. De blauwe variant van de gouramis zoals op de foto is vaak minder sterk dan de wildkleur ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eskomietje
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2017 08:56

Re: Jullie mogen meebeslissen!! :D

Bericht door Eskomietje »

Dag Amber, bedankt voor de respons! Ik denk dat de grote bak een beetje imponerend is voor de kardinalen, evenveel verstopplekken maar veel meer ruimte dan in de kleinere bak; hier schoolden ze altijd mooi door het midden van de bak voor de 'voorruit' langs (zijn trouwens met 7). Ik wilde ze uitbreiden naar minstens 15 en niet heel veel meer vissen houden. 8 cory panda en 3 gouramis. 1 Ancistrus erin en heb dan nog 3 danios over van 'vroeger' die ik ook niet meer ga aanvullen (wel zijn het erg leuke vissen!). Dus totaal maximaal 30 vissen. Zo klinkt het trouwens wel als veel Haha... maar ze zwemmen in verschillende waterlagen dus ga er vanuit dat het goed komt! Tenzij jullie het echt afraden zo veel vissen te houden in mijn bak.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”