Aquaria samenvoegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Aquaria samenvoegen

Bericht door Aquamama »

Naar aanleiding van een tip van amber bij mijn voorsteldraadje plaats ik mijn vraag even hier:
Ik heb 2 aquaria: een Juwel Primo 70 LED die nu een aantal maanden draait en een Juwel Vision 180 (LED) die ik gisteren heb overgenomen met toebhoren.

Er zitten in de Vision:
7 zebrabarbelen (denk ik, ze hebben eerder stipjes dan strepen)
4 roodkopzalmen
3 hockeysticks
2 corydoras
1 antennebaars
1 diamanttetra (volgens de vorige eigenaar, ik kan ze op internet niet vinden?)
1 baby gup

In de Primo zitten:
5 kardinaaltetra's
5 koperzalmpjes
4 guppen
2 algeneters (maar welke ook alweer? :oops: )

Ik wil graag alles samenvoegen in de Vision, maar kunnen deze vissen bij elkaar? Hoe doe ik dat het beste en wat is er nodig om het vissenbestand gezond te krijgen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquaria samenvoegen

Bericht door amber98 »

De diamant"tetra" zal de diamantzalm zijn. Daar zul je wat meer op vinden ;)

Je hebt erg veel scholenvissen, het beste is om 1 scholenvis voor de middenlaag aan te houden en deze in een zo groot mogelijke groep te houden.
De scholenvissen die je nu hebt voor de middenlaag:
Waarschijnlijk 7x zebrabarbeel (Ik denk dat je de zebradanio bedoeld, je kan foto's plaatsen zodat we zeker weten welke het is)
4x roodkopzalm
3x hockeysticks
1x diamantzalm
5x kardinaaltetras
5x koperzalm
Van deze soorten vragen de kardinaaltetras en de roodkopzalmen eigenlijk een grotere bakmaat. Het beste kun je dus 1 soort kiezen om te behouden uit de zebradanio, diamantzalm, koperzalm of hockeysticks. De soort die je wil houden aanvullen tot een grote groep en de rest wegdoen ;)

Verder zijn corydoras ook scholenvissen dis een minimum van 10, echter vereisen deze zand als bodem en volgens mij heb je grind? Dit geld ook voor het antennebaarsje, dit is echter geen makkelijke vis, qua waterwaardes en agressief gedrag. Je zou deze 2 soorten weg kunnen doen en vervangen door een groep pangio kuhlii, deze kunnen wel op grind.

Je kan foto's plaatsen van de algeneters, dan kunnen we kijken welke soorten dit zijn.

Guppen zijn prima voor de bovenlaag. Ze krijgen alleen veel jongen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Re: Aquaria samenvoegen

Bericht door Aquamama »

Het is geen diamantzalm. Het lijkt wel degelijk een tetra, maar geen neon en geen kardinaal. Ik zal proberen een foto te plaatsen.
De zebradanio's zijn luipaarddanio's, vandaar de stippen :)
De bodem bestaat uit zand en grind. De corydoras hebben een dikke zwart streep over het midden van de romp lopen. Ze zijn echt heel lomp en dik :lol:
De koperzalmen vind ik echt niet leuk, die vallen in mijn huidige bak alles aan.
De algeneters uit mijn kleine bak zal ik proberen op de foto te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquaria samenvoegen

Bericht door amber98 »

Diamant neon tetra ;) zal ook samen scholen met gewone neons. De algeneters zijn een sewellia of gastromyzon soort, in ieder geval een soort die eigenlijk veel stroming vereist, maar als je ze leuk vind kun je ze ook in iets langzamer stromend water blijven houden. Het mysterie van de danios is dus opgelost. :) koperzalmen zijn inderdaad behoorlijk pestkoppen wanneer ze met weinig soortgenoten zitten.

Dan blijft over, luipaarddanios, neon terras of de hockeysticks voor de middelbaar. Wat vond je van de rest wat ik voorgesteld heb?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Re: Aquaria samenvoegen

Bericht door Aquamama »

Ja inderdaad! Het zijn Gastromyzon Marbles als ik het goed heb onthouden.
De modderkruipers zijn niet mijn smaak. De kardinaaltetra's zijn de belangrijkste vissen wat mij betreft, ik vind ze prachtig en in mijn 70 liter bak doen ze het super dus ik hoop dat die het in de 180 bak nog beter naar hun zin hebben.
Als ik het goed begrijp zou de rest dan dus weg moeten?
De guppen die ik tot nu toe heb gehad gingen erg snel dood. Er zijn er nog 2 over van de beginploeg, de overige zijn later aangevuld. Het lijkt me erg leuk om ze weer aan te vallen, maar in dit tempo wordt het wel een erg dure vissoort om te houden..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquaria samenvoegen

Bericht door amber98 »

Jammer dat je de modderkruipers niks vind. Als je de corydoras wil houden en aanvullen, zou je de bodem moeten vervangen naar volledig zand. Ze filteren namelijk het zand door hun kieuwen opzoek naar voedsel. ;) het antennebaarsje wil ik je afraden om te houden. Voor kardinaal tetras is de bak nog vrij klein, maar het is in ieder geval beter dan de bak waar ze nu inzitten. Probeer ze dan met zoveel mogelijk soortgenoten te zetten dan zullen ze zich al een stuk prettiger vinden. :)

Guppen overlijden normaal niet snel en planten zich razendsnel voort. Raar dat ze het bij jou niet overleven, Maar misschien heeft dit met de koperzalmen te maken? (ivm vinnenbijten ed) bij guppen moeten mensen vaak elke maand een lading jongen wegdoen, anders raakt de bak overbevolkt.

Ik zou zeggen zoals het aquarium er nu uitziet:
6x gup (2m 4v zou mooi zijn als je dat kunt realiseren)
20x kardinaal tetra
2x gastromyzon marbles

Als je bereid bent om de bodem te vervangen door volledig zand (bijv filterzand van de wildkamp, erg goedkoop en slibt niet snel dicht) kun je hier nog 10x corydoras ..? Aan toevoegen. ;) (mocht je dit van plan zijn kun je het beste de bodem omwisselen als je zo min mogelijk vissen erin hebt, dus een nieuw thuis hebt gezocht voor de vissen die niet in het bestand horen en nog geen nieuwe vissen hebt gekocht)

Bij beide bestanden is er nog ruimte voor baby guppen

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”