Harem of koppel honinggourami

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Hallo,

Aangezien mijn betta man is overleden wil ik het visbestand aan gaan vullen met honinggouramis, de goude kweekvorm. Alleen ben ik nu na aan het denken of ik beter een harem of koppel kan nemen. De inrichting is pas veranderd, maar er in nog plaats om hout te verschuiven of een grote plant te plaatsen zodat zichtvelden worden doorbroken.

De bak zal ongeveer 80lx40hx30b zijn en +/- 100L bevatten.
Op het moment zit er nog in de bak:
25x paracheirodon simulans
9x (?) Corydoras panda

Voorheen heeft hier dus een harem bettas ingezeten. Verder zou ik graag willen weten wat de ervaringen zijn van honinggouramis met garnalen, bij de bettas heb ik het risico nooit willen nemen.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door tobyderks »

Ik zelf heb dus geen goede ervaring met een koppel. Zodra meneer een nestje had werd hij erg agresief tegen het vrouwtje. Maar jouw bak is wel groter en er zijn genoeg mensen die wel een vreedzaam koppel hebben. Lastig in te schatten dus. Als je nou eens met een koppel begint en stel nou het gaat toch niet goed zet je er een dame bij.
En met garnalen valt ook over te twijfelen. Toen ik eerst goeramis had en daarna vuurgarnalen los liet, werden er gelijk een stek aan stukken gescheurd door de goeramis. Maar nu bijvoorbeeld kruipt er echt een vuurrode garnaal rond, die valt heel erg op maar deze heb ik van jongs af aan zien opgroeien hierin en de goerami trekt zich er niks van aan. Dus ik denk dat als je eerst de garnalen erin moet doen en een week daarna ofzo de goeramis, dan zou het goed moeten gaan.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door Erik1974 »

Ik heb een trio honinggourami's met garnalen en dat gaat best goed, ze jagen wel op de garnalen maar ik heb ze nog niet zien slagen in de opzet. Jongen zullen ze best eten, maar met genoeg schuilplek hou je altijd wel wat over.
Ik denk alleen dat een week te kort is. Je kan ze beter eerst goed laten kweken. Echter zullen je simulans ook wel dol zijn op jonge garnalen.

Ik heb hier in beide bakken lomariopsis lineata zitten dat is echt ideaal voor jongbroed, vissen kunnen daar niet in komen. Groeit wel wat traag maar eenmaal een grote bos en je hebt de perfecte schuilplek.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Bedankt nog voor jullie reacties. Ik heb vandaag een kleine garnalenflat, kokosnoot en javamos gehaald voor op beide vast te plakken. Deze geef ik 2 a 3 weken de tijd om te groeien en daarna wil ik 10 vuurgarnalen gaan halen. Als deze een beetje voortgeplant hebben, pak ik pas een labyrint vis. Welke dat gaat worden weet ik nu even niet meer, vandaag namelijk toch weer verliefd geworden op een aantal prachtige bettas en twijfel of ik toch weer moet gaan voor een enkele betta man (dit keer zonder vrouwen) of kijken voor honinggouramis

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door tobyderks »

haha ik word ook steeds verliefd op betta's maar heb ze gelukkig nog buiten het huis weten te houden :lol:
ik denk dat het met zo veel en goede schuilplekken echt wel goed moet komen horen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door Erik1974 »

Grappig is dat ik hier wat garnalen had gevoerd aan onze betta. Maar na enige tijd blijkbaar toch de interesse er in verloren. De betta is dood gegaan maar het bakje zit vol met garnalen 😀

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Ik merkte duidelijk verschil in gedrag van mijn vorige betta man en de vrouwen. De vrouwen zijn behoorlijk fel en jagen graag. Terwijl de man het al niet meer interessant vind als hij moet bewegen om het eten te pakken (met voeren bleef hij dan ook bij de bodem wachten tot het naar hem toekwam) enkele garnalenbabys mogen uiteraard opgegeten worden. Daarom twijfel ik nu weer. Weer voor mijn favoriete vis gaan, of eens wat anders proberen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Ik ga waarschijnlijk donderdag avond 30 vuurgarnalen bij iemand ophalen. De reis is echter een uur heen en een uur terug. Ik moet zelf iets meenemen om ze in te vervoeren. Zou ik ze in omgespoelde waterflesjes kunnen vervoeren met wat filterwatten er in (zodat ze iets hebben om zich vast te pakken) Ik kan dan per 10 garnalen een flesje meenemen en deze in een piepschuim box zetten zodat de temperatuur goed blijft en de flesjes gaan niet lekken + er zit voldoende lucht in.

Als alles goed gaat en ze kweken een beetje, komt er weer een betta man in.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door Erik1974 »

De garnalen die ik verkocht gingen in een plastic ijsbak, daar kan je dan watten of mos o.i.d. in doen tegen het schudden. Ik denk dat je je over de temperatuur niet zo'n zorgen hoeft te maken nu. Vuurtjes zijn best sterk nl.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Hier word geen ijs gegeten en ook geen bamibakjes of iets dergelijks aanwezig, daar dacht ik eerst ook zelf aan dat die het makkelijkste zouden zijn. Daarna dacht ik aan waterflesjes. Een piepschuimbox heb ik hier staan voor diepvriesvoer te halen, dus voor de zekerheid wil ik die wel gebruiken (worden ze ook in het donker vervoerd)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door Erik1974 »

Ik denk dat je met flesjes goed in de gaten moet houden dat het zuurstofniveau niet te snel daalt. Misschien beter de flesjes plat leggen zodat er een groter oppervlak ontstaat, of wat zuurstofplanten er in proppen :) Misschien dat de verkoper wat voor je heeft?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Aangezien ik ze dus in het donker wil vervoeren, zullen zuurstofplanten weinig doen :) zal nog maar eens goed zoeken overal of ik iets anders kan vinden..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door Linda »

heb je geen tupperwarebakjes in huis?

Ga je naar Lingewaard garnalen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Harem of koppel honinggourami

Bericht door amber98 »

Nee naar iemand uit beringe die meerdere soorten garnalen aanbied via marktplaats. Morgen anders maar even langs de action rijden voor een bakje.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”