Nieuwe school

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Nieuwe school

Bericht door Linda »

Ik ben aan het nadenken over een nieuwe scholenvis voor mijn meter omdat de kegelvlekjes langzaamaan allemaal het loodje leggen..Ik verlies er wekelijks wel een stuk of twee-drie. De school is ook al bijna zes jaar oud dus ze zijn op leeftijd.
Ik heb ook nog vijf pristella maxillaris zwemmen maar ik twijfel of ik deze school uitbreid of een hele nieuwe school aanschaf.

Graag wil ik weten of er iemand hier ervaringen heeft met één of meerdere van deze soorten. Of een ander voorstel heeft.

Op mijn lijst:
Goudtetra.
Prachtige vissen maar zijn lastig aan te komen. Heb ze toevallig laatst zien zwemmen maar of ze er nog zijn tegen de tijd dat ik ze wil halen is de vraag...
Citroentetra.
Mijn man leek het leuk een gele vis in het aquarium te hebben. Ze vertonen ook erg mooi school gedrag zag ik op youtube. En ze zijn mooi :mrgreen:
Zwarte fantoomzalm.
Vind ik zelf erg mooie vissen. Ik moet me over deze nog een beetje inlezen. Ik heb ze nog nooit gehad. Ze lijken me erg interessant om te hebben.

Ze moeten qua kleur een beetje passen in de inrichting die ik binnenkort zal hebben. Een junglestyle inrichting met lavasteen, spiderwood en zand. Weet nog steeds niet of ik de achterwand wegdoe of niet........
Dus geen bruine/rode vissen :P
Het wordt sowieso maar één scholenvis dus alles wat ik dan nog heb aan kegels/pristella's gaat weg.
De kegels blijven tot het er niet genoeg meer zijn om een school te noemen..Ik vind het zielig of twee-drie kegels te hebben zwemmen. Aan de andere kant zullen ze toch niet heel lang meer leven.......... :nope:
De drie betta splendens dames die ik nog heb gaan ook weg

Ze moeten verder passen bij:
Koppel Nannacara anomala
Pangio kuhlii
Otocinclussen
Mijn Balteata en braadpanmeerval tel ik niet mee..De balteata vindt niemand lief en de braadpan vind alles prima :lol:

Gebruikersavatar

NatasjavE
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2016 12:31

Re: Nieuwe school

Bericht door NatasjavE »

Ik heb nu 10 goudtetra's. Erg leuk visje. Rustig en als ze scholen is het een erg grappig gezicht.
Heb er 6 die duidelijk wildvang zijn en dus echt goud gekleurd zijn. De andere 4 zijn toch wat meer zilvergrijzig.
(alleen wildvang heeft de gouden kleur.)

Citroentetra lijkt mij ook leuk. Ga ik ook nog even voor mezelf naar kijken. :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe school

Bericht door amber98 »

Citroentetras zijn erg mooi en leuk, maar zullen niet zo mooi gaan kleuren in jou bak vermoed ik. Het zijn meer vissen die horen in een zuid-amerikaanse bak met veel hout en bruinig water. Ik vermoed dat ze in jouw jungle bak meer groen en fletser blijven qua kleur. Het zou wel kunnen, ze zullen zich wel prettig voelen, maar qua kleur zullen ze niet zo mooi worden als waar de meeste mensen voor vallen.

De zwarte fantoomzalm zou wel heel erg geschikt zijn. Dat zal mooi uit zien in een soort jungle bak en het pronkgedrag van de volwassen mannen is erg mooi om te zien. Zullen zich niet met de andere bewoners bemoeien.

de Nematobrycon palmeri (keizertetra) zou ook mooi zijn in een junglestyle aquarium, wel wat groter maar misschien vind je die leuk?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe school

Bericht door Linda »

De keizers zijn inderdaad ook mooi! Heb ik in een ver verleden eens een keer (veel te klein) gehouden. Maar als die vrij groot worden, is dan de Inpaichthys kerri (blauwe koningszalm) met zijn 4 cm niet veel geschikter? Of is het vooral het gedrag waar je op doelde?
Ik wil inderdaad niet een al te grote scholenvis..Hij moet niet groter worden dan de cichlide ;)

Op zich vind ik de citroentetra's die niet helemaal op kleur zijn ook heel mooi. Ik kijk ook vaak naar gedrag en vorm als ik een visje uitzoek..Vandaar ook de fantoomzalm, niet de aller opvallendste vis, maar ik vind ze qua vorm ook heel mooi :mrgreen:
En ik vind het leuk als de scholenvis ook echt een beetje schoolt..Dat verschilt sterk per scholenvis. Sowieso scholen ze allemaal met een rover oid in de bak :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe school

Bericht door amber98 »

de Inpaichthys Kerri en Nematobrycon palmeri verschillen niet heel veel. Hebben ook ongeveer dezelfde kleuren (tenzij je voor de blauwe kweekvariant gaat van de koningszalm) koningszal is ongeveer 4 cm, keizertetra ongeveer 6cm, maar dit is gerekdn van mond tot de punt in de staart. echt een groot verschil zit er dus niet als je de staart niet meerekent. Kunnen dus beide, licht eraan wat je zelf beter vind passen en mooier vind. Ik vind de staart van de keizertetra juist net dat beetje extra hebben dat ik daar eerder voor zou kiezen, maar uiteraard zijn beide prachtig. Het zijn beide geen echte baantjes trekkers. Misschien ziet de koningstetra er bij jou mooier uit, vanwege je vrij grote cichlide. ;)

Als de kleur van de citroentetra je niet veel uitmaakt, kan die ook op het lijstje blijven staan :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe school

Bericht door Linda »

Haha mijn cichlide is juist helemaal niet zo groot vind ik :lol: Daarom moeten de scholenvisjes niet te groot zijn.
De fantoomzalmen, lees ik, zijn meer groeps- dan scholenvissen..
De koningszalmen zijn vrij drukke zwemmers schijnt net als danios..Weet iemand dit uit ervaring? Hier hou ik niet zo van namelijk..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe school

Bericht door amber98 »

Er zijn inderdaad veel grotere cichliden. Maar in verhouding met tetras zijn ze toch vrij groot haha. Verder weet ik niet hoe actief de koningszalmen zijn. Keizertetras zijn wel vrij rustig.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe school

Bericht door Linda »

amber98 schreef:Er zijn inderdaad veel grotere cichliden. Maar in verhouding met tetras zijn ze toch vrij groot haha. Verder weet ik niet hoe actief de koningszalmen zijn. Keizertetras zijn wel vrij rustig.
Ze zíjn wel erg leuk die keizertetra's...Ik overweeg ze serieus.
Leuk ook dat ze af en toe spontaan kweken in de bak. Maar daar heb ik toch nooit geluk mee :P
Mijn man is volgens mij al verknocht aan de citroentetra's :lol:

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe school

Bericht door Tim »

he linda! het zijn allemaal leuke visjes! ik wil het nog niet nog moeilijker maken maar ik vindt de diamantzalm erg mooi. gewn felle kleuren maar mooie zilver glimmende schubben. en hoe ouder ze worden hoe mooier ze worden.

de keizer zalm is ook een hele goede keus.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe school

Bericht door Linda »

Hé Tim!
Ik had de diamantzalm ook al bekeken :mrgreen: maar ik vind de vinnen niet zo mooi..
Ik vermoed dat het toch de citroentetra's worden. Ze scholen leuk en ik een mijn man vinden ze beide mooi :)

Gebruikersavatar

Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe school

Bericht door Kreek »

Als ik de diamantzalmen niet had, en die gaan inderdaad meer fonkelen naarmate ze ouder worden ;) , was ik ook voor de citroentetra's gegaan. Goede keus. Ik zou wel de achterwand een beetje zo uitkiezen dat hun kleur wat mooi uit komt, omdat je ook al voor licht zand gaat kan de bodem hun kleur wat verbleken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe school

Bericht door Linda »

Ja, ik twijfel nog steeds over de achterwand...Mijn man zegt dat hij er beter uitgehaald kan worden. Er verzameld ook een boel troep op zeg..
Dan is het kiezen voor een andere kleur voor het achterglas. Je ziet zwart en blauw maar ook wel eens een mat witte folie.
Maar met de citroenen is zwart denk ik het mooist.
Anders wordt het inderdaad wel heel licht en dat wil ik zojuist voorkomen..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe school

Bericht door amber98 »

Ik zou voor zwart gaan ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe school

Bericht door Linda »

Aan de andere kant geeft zo'n achterwand weer een gevoel van een begroeide rivier/beek kant....Hmmmmmmmmm lastig..

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe school

Bericht door Tim »

ik vindt het ook ene hele moeilijke keuze hoor
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”