Kan dit visbestand?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

Uuhhh ik las net dat vuurgarnalen zich heel makkelijk voortplanten... *slik* Daar heb ik even wat vragen over...
Hoe groot is de kans dat in een groep van 15 garnalen bevruchte eitjes voorkomen?
Hoe veel jonge krijgt ze dan en hoe veel overleven er?
Wat moet ik doen als ik een garnaal zie die eitjes draagt?
Ik denk dat er best wel een stuk of 5 garnalen bij kunnen, maar nu las ik net dat iemand was begonnen met 15 garnalen en in een half jaar heeft hij 300 garnalen verkocht!!!! :?
Is het erg als er dus een garnaal 'zwanger' raakt en dat er een paar garnaaltjes bij komen? Of eten mijn vissen de jonge op?
Ooh ja als laatst: moet ik ook speciaal garnaal voer geven of eten ze ook vlokvoer voor tropische vissen? Of kunnen ze er ook van leven als ik zo nu en dan een stuk sla, komkomer, etc in de bak leg?

Hoop dat jullie nog hekel aan mij hebben vanwegen al die vragen (ook in vorige topics)... :(

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door Tim »

vuur garnalen planten zich heel snel voor als ze in een groepje gehouden worden. en het is niet erg als je 100garbalen in je vak heb zitten kan gewoon 300 is wel heel veel in een klein bakkie vindt ik maar 100 kunnen get wel worden als je teveel heb kan je ze altijd verkopen voor bijna niks of weg geven.

maar je hebt iets tegen voortplanten? er zijn garnalen die zich allen voortplanten in brak water.

en guppys planten zich ook snel voor waar je dan mee komt tezitten..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door Elwin »

Hoe groot de kans is dat ze voortplanten hangt af van het klimaat en kwaliteit van de bak.
Bij mij werd het in het eerste half jaar niks voortgeplant (54liter bak) daarna na geduld en een stabieleren bak ging de populatie groeien nu blijft het stabiel ik heb overigens ook nog 11 vuurneons en 15 rasbora.

Hoeveel jongen er komen en overleven is niet tezeggen, hangt af van de kwaliteit in de bak en schuilplaatsen en andere vissen

Garnalen Kan je ook bij voeren met garnalen korrels. Voor de extra vitamines! Garnalen overleven ook prima zonder bijvoer zolang je de bak niet steriel schoonmaakt.

Wat ook een meerwaarde is voor garnalen zijn catappa bladeren. http://voervoorvis.nl/catappa-bladeren.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:vuur garnalen planten zich heel snel voor als ze in een groepje gehouden worden. en het is niet erg als je 100garbalen in je vak heb zitten kan gewoon 300 is wel heel veel in een klein bakkie vindt ik maar 100 kunnen get wel worden als je teveel heb kan je ze altijd verkopen voor bijna niks of weg geven.

maar je hebt iets tegen voortplanten? er zijn garnalen die zich allen voortplanten in brak water.

en guppys planten zich ook snel voor waar je dan mee komt tezitten..
Nee hoor, het lijkt mij juist leuk, baby garnaaltjes. Maar ik wil geen overbevolking. Maar als er 100 garnalen in kunnen, maak ik me er nu nog geen zorgen over.
ik hou al guppen sinds ik een aq heb, en heb nog nooit een zwangere gehad, met de guppen komt het wel goed ;)

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door Tim »

hier wat info over het houden van garnalen

Verzorging

Vuurgarnalen hebben geen groot aquarium nodig, een Aqua40 voldoet prima. Houdt de garnalen met minimaal tien stuks, het zijn echte gezelschapsdieren. Als je ze met minder dan tien houdt, zullen ze schuw worden en hun typische, drukke gedrag niet vertonen. Ook de voortplanting verloopt dan minder voorspoedig. Houdt er daarom het liefst zo veel mogelijk. Overigens kun je in een klein aquarium als een Aqua40 zo'n honderd (!) vuurgarnalen houden.

link http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arium.html
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door amber98 »

Nooit zwangere guppen?? Vraag me af hoe dat kan. Guppen zijn net konijnen. Zowat elke 4 weken is het bij alle vrouwtjes raak normaal gesproken. Misschien had je er vissen bij zitten die de jongen opeten, of moeders die ze zelf opeten. Je kan er eerder van uit gaan dan je wel degelijk jongen daarvan gaat krijge en veel eerder overbevolking krijgt daarvan dan van de garnalen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

amber98 schreef:Nooit zwangere guppen?? Vraag me af hoe dat kan. Guppen zijn net konijnen. Zowat elke 4 weken is het bij alle vrouwtjes raak normaal gesproken. Misschien had je er vissen bij zitten die de jongen opeten, of moeders die ze zelf opeten. Je kan er eerder van uit gaan dan je wel degelijk jongen daarvan gaat krijge en veel eerder overbevolking krijgt daarvan dan van de garnalen. ;)
Heb het even opgezocht. Nu weet ik waarom: ik heb altijd alleen maar mannetjes gehad (blijkbaar...). Dan zal ik maar om mannetjes vragen. Als die garnalen niet zo snel overbevolkt zijn, maak ik me er nu geen zorgen meer om (voorlopig). Maar dus nog over het mos, als ik dat doe wat ik eerder zei (die potjes) is dat genoeg? (Heb eigenlijk ook niet veel meer ruimte over) :mrgreen:

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door ijsselmeer »

Ik heb al 2maanden een vrouwtjes gup die zo rond is als een voetbal ,maar jongen werpen ho maar
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door amber98 »

Alleen mannelijke guppen kun je beter niet doen. Die raken enorm gefrustreerd omdat ze niet kunnen paren en zullen zelfs met elkaar willen gaan paren. Soms zorgt dit voor erg gestreste vissen die daar dan aan overlijden (ook de medebewoners vinden dat niet prettig)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

amber98 schreef:Alleen mannelijke guppen kun je beter niet doen. Die raken enorm gefrustreerd omdat ze niet kunnen paren en zullen zelfs met elkaar willen gaan paren. Soms zorgt dit voor erg gestreste vissen die daar dan aan overlijden (ook de medebewoners vinden dat niet prettig)
Ja zo iets las ik al. Ik heb toch een beetje gemengde gevoelens. Onrust in de bak wil ik absoluut niet, maar van de andere kant, is dit mij aangeraden door een héle goede speciaal zaak. En in de winkel zwemmen mannetjes ook in een bak zonder vrouwtjes. De een zegt dat t wel kan, de ander zegt van niet. Het is allemaal zo moeilijk (of ík maak t moeilijk...)

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:
amber98 schreef:Alleen mannelijke guppen kun je beter niet doen. Die raken enorm gefrustreerd omdat ze niet kunnen paren en zullen zelfs met elkaar willen gaan paren. Soms zorgt dit voor erg gestreste vissen die daar dan aan overlijden (ook de medebewoners vinden dat niet prettig)
Ja zo iets las ik al. Ik heb toch een beetje gemengde gevoelens. Onrust in de bak wil ik absoluut niet, maar van de andere kant, is dit mij aangeraden door een héle goede speciaal zaak. En in de winkel zwemmen mannetjes ook in een bak zonder vrouwtjes. De een zegt dat t wel kan, de ander zegt van niet. Het is allemaal zo moeilijk (of ík maak t moeilijk...)
de ene wilt je helpen en niets verkopen en de andere wikt jou iets verkopen. hier op het forum verkopen wij jou niks willen je alleen helpen
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:
tobyderks schreef:
amber98 schreef:Alleen mannelijke guppen kun je beter niet doen. Die raken enorm gefrustreerd omdat ze niet kunnen paren en zullen zelfs met elkaar willen gaan paren. Soms zorgt dit voor erg gestreste vissen die daar dan aan overlijden (ook de medebewoners vinden dat niet prettig)
Ja zo iets las ik al. Ik heb toch een beetje gemengde gevoelens. Onrust in de bak wil ik absoluut niet, maar van de andere kant, is dit mij aangeraden door een héle goede speciaal zaak. En in de winkel zwemmen mannetjes ook in een bak zonder vrouwtjes. De een zegt dat t wel kan, de ander zegt van niet. Het is allemaal zo moeilijk (of ík maak t moeilijk...)
de ene wilt je helpen en niets verkopen en de andere wikt jou iets verkopen. hier op het forum verkopen wij jou niks willen je alleen helpen
Geloof me, deze winkel geeft echt eerlijk advies. Ken de De Maanvis in Nijmegen? Ik ga morgen pas naar de winkel, dus ik ga er nog even over nadenken. (Ik neem zowel jullie advies als het advies van de winkel echt serieus)

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door Tim »

ik kom zelf ook bij de maanvis in nijmegen het is ook echt een goede zaak. maar ze hebben ook een vriend van mij 7 neon tertas en 2 otto's aangeboden en verkocht voor zijn 35 liter aquarium. neons kunnen hier niet in is te krap en ottos horen in een grotere groep.

niet elke persoon bij de maanvis heeft super veel verstand van vissen.somige zijn aquarium bouwers en de ene wilt je graag helpen en de andere iets verkopen.

voor advies over vissen kan je beter aan de mensen van het forum vragen. de meeate hebben jaren ervaring en zitten hier op het forum om dingen te vragen of andere mensen te helpen met hun vragen. zij doen dit met plezier en het is niet hun werk. ik hoop dat je zelf de juiste keuze weet temaken
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:ik kom zelf ook bij de maanvis in nijmegen het is ook echt een goede zaak. maar ze hebben ook een vriend van mij 7 neon tertas en 2 otto's aangeboden en verkocht voor zijn 35 liter aquarium. neons kunnen hier niet in is te krap en ottos horen in een grotere groep.

niet elke persoon bij de maanvis heeft super veel verstand van vissen.somige zijn aquarium bouwers en de ene wilt je graag helpen en de andere iets verkopen.

voor advies over vissen kan je beter aan de mensen van het forum vragen. de meeate hebben jaren ervaring en zitten hier op het forum om dingen te vragen of andere mensen te helpen met hun vragen. zij doen dit met plezier en het is niet hun werk. ik hoop dat je zelf de juiste keuze weet temaken
Ik weet het, en ik neem iedereen hier ook echt serieus. Maar ik zit hier met een eenzame gup, wat ik daar nu mee?
Vrouwtjes=baby's
Mannetjes=stress
geen guppen er bij nemen?
Dat weet ik nou ook al weer niet, en sinds die andere dood is, is hij erg overstuur.
Ik denk er nog even over na...

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Kan dit visbestand?

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:
Tim schreef:ik kom zelf ook bij de maanvis in nijmegen het is ook echt een goede zaak. maar ze hebben ook een vriend van mij 7 neon tertas en 2 otto's aangeboden en verkocht voor zijn 35 liter aquarium. neons kunnen hier niet in is te krap en ottos horen in een grotere groep.

niet elke persoon bij de maanvis heeft super veel verstand van vissen.somige zijn aquarium bouwers en de ene wilt je graag helpen en de andere iets verkopen.

voor advies over vissen kan je beter aan de mensen van het forum vragen. de meeate hebben jaren ervaring en zitten hier op het forum om dingen te vragen of andere mensen te helpen met hun vragen. zij doen dit met plezier en het is niet hun werk. ik hoop dat je zelf de juiste keuze weet temaken
Ik weet het, en ik neem iedereen hier ook echt serieus. Maar ik zit hier met een eenzame gup, wat ik daar nu mee?
Vrouwtjes=baby's
Mannetjes=stress
geen guppen er bij nemen?
Dat weet ik nou ook al weer niet, en sinds die andere dood is, is hij erg overstuur.
Ik denk er nog even over na...
als je echt geen jonkies wilt dus geen guppen zou ik de ene gup weg brengen bij de maanvis die hebben een beter plekkie voor hem. he hoeft dan niet persee de guppen tehouden. 1 gup houden is ook heel zielig en slecht voor hem en mischien ook wel voor de vissen er om heen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”