Nieuw te starten aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Nieuw te starten aquarium

Bericht door Mudkip »

Hallo,

Zoals hier in een ander topic van mij te lezen valt zijn wij verkeerd voorgelicht in de winkel en zat ik met een 20 liter bak met een goudvis, sluierstaart en rainbow shiner. Dit gaan we oplossen, en nu willen we goed gaan beginnen. Ik heb de afgelopen weken veel informatie opgezocht en gelezen, maar ik kom er concreet echt niet uit.

Het plan is om (sub)tropisch te gaan en nu echt een mooie bak te maken, op de juiste manier uiteraard.

Bij voorkeur heb ik een lengte van maximaal 83cm omdat ik de bak het liefst op de eettafel wil zetten zodat we gewoon kunnen aanschuiven en lekker kunnen staren. Vragen: Kan je iets leuks met een bak van maximaal 83cm lang? Of loop je dan al snel weer tegen beperkingen aan? We willen echt een plaatje gaan maken qua inrichting met op meerdere lagen verschillende vissen zoals dat schijnt te werken (weet ik nu nog niet genoeg van, maar dat komt nog wel in de volgende stappen)

Eventueel kan ik wel voor 100 of 120cm gaan, maar dan moet ik waarschijnlijk wat meubels wegdoen en zo'n bak op een poot zetten op een minder leuke kijkplek. Maar goed, ik vind op de eettafel dus leuker, ook voor de kleine dochters.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door amber98 »

Je kan van alles met 80cm alleen moet je wel met een aantal dingen rekening houden. Ga voor je zelf na of de eettafel de beste plek is voor het aquarium. 80cm kan namelijk met gemak 100kg wegen, kan de tafel dit aan? Is de tafel van hout? Dan zal het met vocht gaan uitzetten en en de oppervlakte moet perfect waterpas zijn om te zorgen dat de Kitnaden niet scheuren of de bodemplaat breekt. Je zou er eventueel wel een plaat onder kunnen leggen die oneffenheden opvangt zodat dat laatste minder snel gebeurd. Heb je stopcontacten in de buurt? Je komt al snel aan minimaal 3 kabels. Staat de tafel tegen een muur aan?dit is namelijk wel zo fijn voor de vissen en handiger tegen algen. Over de algen gesproken, komt er veel zonlicht in de keuken? Allemaal even dingetjes om rekening mee te houden met de plek van plaatsen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door Mudkip »

amber98 schreef: 15 mei 2022 09:25 Je kan van alles met 80cm alleen moet je wel met een aantal dingen rekening houden. Ga voor je zelf na of de eettafel de beste plek is voor het aquarium. 80cm kan namelijk met gemak 100kg wegen, kan de tafel dit aan? Is de tafel van hout? Dan zal het met vocht gaan uitzetten en en de oppervlakte moet perfect waterpas zijn om te zorgen dat de Kitnaden niet scheuren of de bodemplaat breekt. Je zou er eventueel wel een plaat onder kunnen leggen die oneffenheden opvangt zodat dat laatste minder snel gebeurd. Heb je stopcontacten in de buurt? Je komt al snel aan minimaal 3 kabels. Staat de tafel tegen een muur aan?dit is namelijk wel zo fijn voor de vissen en handiger tegen algen. Over de algen gesproken, komt er veel zonlicht in de keuken? Allemaal even dingetjes om rekening mee te houden met de plek van plaatsen
Ah dankje, daar zit wel een beetje informatie in waar wij niet aan hadden gedacht. Volgens mijn vriend kon de tafel het wel aan, maar dan zouden we er dus inderdaad een plank onder moeten doen leer ik nu van jou.
De tafel staat midden woonkamer, niet in de keuken dus qua licht een goede plek.

Ik heb inmiddels wel zo ver dat ik twee vissoorten wel heel leuk vind: Mikrogeophagus ramirezi – Sluierstaart en dwerggoerami

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door amber98 »

Beide soorten zou ik je willen afraden, dwerggourami heeft vrijwel altijd last van iridovirus waardoor deze na een paar maanden sterft en ramirezi heeft een zure pH nodig (rond de 6) dus dan moet je erg veel met waterwaardes gaan doen, als beginnen niet handig ;)

Borelli is dan misschien een wat makkelijkere optie en honinggourami (deze 2 kun je beter niet samen houden op 80cm maar 1 van de 2 wel met andere vissen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door Mudkip »

amber98 schreef: 15 mei 2022 12:29 Beide soorten zou ik je willen afraden, dwerggourami heeft vrijwel altijd last van iridovirus waardoor deze na een paar maanden sterft en ramirezi heeft een zure pH nodig (rond de 6) dus dan moet je erg veel met waterwaardes gaan doen, als beginnen niet handig ;)

Borelli is dan misschien een wat makkelijkere optie en honinggourami (deze 2 kun je beter niet samen houden op 80cm maar 1 van de 2 wel met andere vissen)
Oh top! Die Borelli ziet er leuk uit. Wat zou daar leuk bij kunnen op 80cm? En wat op 100-120cm?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door Mudkip »

Bedankt voor de hulp, Amber! Ik heb de borelli ook aan mijn vriend laten zien en voorgesteld dat deze vis als basis te nemen. Vervolgens dus uitzoeken wat voor bak we dan moeten maken en welke vissen daar leuk bij kunnen. Is het handiger als ik hier dan een nieuw topic voor open?
Ik zat natuurlijk al te googelen naar wat daar bij kan, en kom dus vaker de suggestie tegen dat ik daar de ramirezi en dwerggoerami bij kan doen :roll:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door amber98 »

Beter alles even in één onderwerp houden ;)

De borelli zit voornamelijk bij de bodem, je kan er dus een school vissen voor het midden bijzetten. Wat vind je van bijvoorbeeld de paracheirodon simulans (niet verwarren met kardinaal of neon tetra!) of hyphessobrycon Amandae?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door Mudkip »

amber98 schreef: 15 mei 2022 14:23 Beter alles even in één onderwerp houden ;)

De borelli zit voornamelijk bij de bodem, je kan er dus een school vissen voor het midden bijzetten. Wat vind je van bijvoorbeeld de paracheirodon simulans (niet verwarren met kardinaal of neon tetra!) of hyphessobrycon Amandae?
Oh sorry, had al een andere gemaakt. Kan ik iemand aan zijn mouw trekken om die dan te verwijderen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door Mudkip »

amber98 schreef: 15 mei 2022 14:23 Beter alles even in één onderwerp houden ;)

De borelli zit voornamelijk bij de bodem, je kan er dus een school vissen voor het midden bijzetten. Wat vind je van bijvoorbeeld de paracheirodon simulans (niet verwarren met kardinaal of neon tetra!) of hyphessobrycon Amandae?
Kan ik dan dus eigenlijk maar twee soorten vissen erin kwijt? Mijn droombeeld is wel minstens 3 waterlagen met 3 verschillende gekleurde vissen, dus goed om te weten als dat niet mogelijk is! Ik word niet heel warm van die simulans, die Amandae lijkt me op zich leuk als er nog een soort bij in zou kunnen. Ik vond de danio margaritatus ook leuk.

Mijn vriend vond de Margaritatus al niet tropisch en exotisch genoeg :') Ik denk dat hij een zoutwater aquarium in zijn hoofd heeft.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door amber98 »

Er zijn niet veel optie om een vis in de bovenlaag erbij te pakken, omdat het meeste territoriaal is en dat vaak niet goed matcht met dwergcichliden. Als je echt kleur wil kom je op guppen en platys uit, maar hou er rekening mee dat die heel veel jongen krijgen ;) dan kun je wel praktisch elke kleur combineren, want het is allemaal dezelfde soort alleen dan verkrijgbaar in vrijwel elke gekweekte kleur.


Je zou de margaritatus kunnen combineren met de amandae maar van beide moeten er dan wel minimaal 10 zijn en vaak oogt dit uiteindelijk heel erg druk omdat ze in dezelfde water laag zitten

Onderwerp had ik al verwijderd

Gebruikersavatar

pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door pandabeer »

zou een neon tetra hier niet bij kunnen? deze moet wel in een school.
zelf ben ik ook fan van de rasbora hengeli, das ook een leuke schoolvis.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw te starten aquarium

Bericht door amber98 »

Neon tetra kan wel maar bevinden zich vaak wat lager in het water, dus dan heeft de borelli misschien wat weinig rust. Daarbuiten is het van gedrag een vrij saaie vis

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”