Welke koppel/haremvis met guppies?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquastart
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2021 10:53

Welke koppel/haremvis met guppies?

Bericht door Aquastart »

Beste leden,

Graag ontvang ik advies over welke koppel/harem vis er samen met guppen gaat.
Mijn vriendin vond vooral guppies leuk, dus zijn we begonnen met guppies en wat black mollies.

Mijn vriendin vindt aquariums nu niet zo interessant meer, maar ik ben er wat in doorgeslagen. Heb inmiddels 4 bakken (1x 25l, 2x 60l en ben een 180 liter sinds gister aan het indraaien.).

Een bak met enkel guppen vind ik persoonlijk niet heel erg, maar wat variatie is wel leuk. Ik wil het graag ook wat verdelen en eventueel als het er te veel worden de mannetjes en vrouwtjes scheiden. Ben niet echt zo een fan van andere scholenvissen erbij, misschien een enkele soort in 1 van de bakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 type koppelvis per bak (behalve de 25 liter). Ik vind persoonlijk de Ramizi, Gourami en Pauwooggrondel erg mooie vissen.

Ik zou graag van mensen hun ervaringen horen over deze vissen in combinatie met guppen en wat advies qua welk van de koppels gelukkig zijn in een 60l bak en welke echt in de 180l zouden moeten. Daarnaast zijn suggesties over andere koppel of harem vissen welkom.

Ook zou ik graag wat bodembewoners toevoegen, ik heb alleen in de 60l bakken 1 tot 2 mm grind en in de 180l 1 mm grind gemixed met zand. Vallen corys hierdoor af? Graag ook wat advies over geschikte bodembewonere voor deze bakken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke koppel/haremvis met guppies?

Bericht door amber98 »

Guppen combineren met koppel of harem vissen is niet makkelijk. Wat is je exacte bestand per bak?

Gourami en betta soorten vallen sowieso af, deze houden van rust en Guppen zijn absoluut niet rustig. Voor vissen. Zoals corydoras, kuhliis etc heb je echt een zandbodem nodig

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquastart
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2021 10:53

Re: Welke koppel/haremvis met guppies?

Bericht door Aquastart »

amber98 schreef: 08 okt 2021 19:31 Guppen combineren met koppel of harem vissen is niet makkelijk. Wat is je exacte bestand per bak?

Gourami en betta soorten vallen sowieso af, deze houden van rust en Guppen zijn absoluut niet rustig. Voor vissen. Zoals corydoras, kuhliis etc heb je echt een zandbodem nodig
Het bestand bestaat voornamelijk uit guppies, guppies en nog eens guppies :lol:
In 1 bak zitten ook nog black mollies.

Als je op internet zoekt vind je nogal tegenstrijdige verhalen. Zo zou volgens velen een dwerg gourami of honing gourami wel kunnen, evenals pauwooggrondel. (eten wel baby guppen)

Over Cory's staat er op veel plekken dat het of zand of afgerond grondbodem moet zijn, in elk geval niet scherp.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke koppel/haremvis met guppies?

Bericht door amber98 »

Gouramis zijn rustige vissen, die gaan echt niet blij zijn met de drukke guppen. Je kán ze samen zetten maar uiteindelijk zullen de gouramis niet meer willen eten, veel mensen denken dat dat de vis ziek is en hij gaat dood, maar eigenlijk heeft dit te maken met de onrustige bak.

Corydoras filteren zand door hun kieuwen opzoek naar eten. Mensen willen koste wat het kost de vis houden zoals zij het willen, afgerond grind zorgt er niet voor dat de vis beschadigd raakt, maar neemt oh rol wel een heel groot gedeelte natuurlijk gedrag weg.

Vrijwel alle koppel of harem vissen, pauwooggrondels, gouramis, bettas, dwergcichliden zullen jonge guppen gaan eten. De een iets minder dan de andere maar je zal niet alleen meer groot krijgen.

Dwergcichliden zitten meer bodem gericht, grotere kans dat dit dus goed gaat in combinatie met de guppen. Voor de 60l kun je een koppel apistogramma borelli proberen. Voor ramirezi moet je naar de 125l gaan, maar ramirezi zijn wel heel gevoelige vissen. Je zult de pH richting de 6 moeten gaan krijgen, wil je dat deze het lang volhouden

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”