inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bettus
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:12

inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Bericht door Bettus »

Hallo,

Voor mijn aquarium van 80x30x40 zoek ik een biotoop-bestand. Ik had eerst gedacht aan Guyana met een koppel dambordcichliden maar daar is mijn bak dus te klein voor. Maar nu ben ik mij gaan richten op Venezuela en dacht zelf aan de volgende samenstelling:

  • Een koppeltje Mikrogeophagus altispinosus, neefje van het Antennebaarsje
    6 Otocinclus vittatus (algeneters)
    10 kardinaaltjes
    7 Carnegiella marthae – Gestreepte Bijlzalm
Graag zou ik wat feedback krijgen op mijn samenstelling: Te veel, te weinig, gaat niet samen, etc.

Ik heb nog wat grote stukken kienhout liggen maar ik zoek nog wat spinhout of iets wat daar op lijkt. Op de bodem komt donker fijn grind, ik hou van matige verlichting, wel planten maar niet dat het een "Hollandse bak" wordt. En over de planten heb ik nog mijn grootste vraagteken. Hoe zorg ik er voor dat de planten die ik koop niet random uit Zuid-Amerika komen maar ook echt in Venezuela groeien?

Graag ook wat feedback op de inrichting, en met name dus over welke planten.

Alvast hartelijk dank.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Bericht door amber98 »

Misschien heb je hier wat aan wat betreft de planten?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... _Venezuela

Ik zelf zou niet voor kardinaal tetras kiezen aangezien deze zich met 10 stuks vaak niet prettig genoeg voelen, dan zou ik er wat meer van pakken. Echter heb je dan vrij weinig ruimte over voor de bijlzalmen, terwijl dit ook een erg stressvolle soort is die bij te weinig soortgenoten gewoon uit je bak springt. De altispinosa en otocinclus gaan prima (ook in combinatie met de rest) ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Bericht door Erik1974 »

Ik zoi ipv de kardinalen de simulans nemen, zien er hetzelfde uit maar zijn beter geschikt voor 80 cm en matchen ook beter met de temperatuur van de altispinosa (kardinalen zitten jaarrond vrij warm, altispinosa beter van niet). Ik heb ze hier in de winter op 22 graden zitten en dat gaat prima, in de zomer laat je de bak gewoon verwarmen door de buitentemperatuur, scheelt je een bak stroom ook.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bettus
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:12

Re: inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Bericht door Bettus »

Dank voor de reacties! Ik ga er mee aan de slag. Eerst het water beetje normaal zien te krijgen qua waardes en inrichten. De vissen komen over 2 weken wel.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Bericht door amber98 »

Hou er rekening mee dat je na 2 weken pas een nitriet piek krijgt, als indraaiperiode kun je het beste 3 à 4 weken aanhouden, mocht je daar niet van op de hoogte zijn ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bettus
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:12

Re: inrichting en bewoners voor een bak 80x30x40

Bericht door Bettus »

amber98 schreef: 19 jan 2019 19:56 Hou er rekening mee dat je na 2 weken pas een nitriet piek krijgt, als indraaiperiode kun je het beste 3 à 4 weken aanhouden, mocht je daar niet van op de hoogte zijn ;)
Ok. Ik las ergens met 4/5 dagen de piek en dan nog een dikke week wachten. Maar ik heb het geduld wel voor 4 weken.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”