Aqua 30 suggesties

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Aqua 30 suggesties

Bericht door Goblin »

Hallo allen. Ik ben nog niet helemaal klaar om dit aquarium in te gaan richten maar ik zou alvast wat suggesties willen weten voor bewoners. Het aquarium is vrij klein, enkel 30 liter, dus heb ik wat moeite een bestand te bedenken. Een betta is prachtig maar daar voor is dit aquarium wat te klein ben ik bang.

Alle suggesties zijn welkom. Maakt niet uit welk biotoop. Dat is een knoop wat nog doorgehakt moet worden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door amber98 »

Eén betta kan prima in 30L ;) zolang de stroming maar minimaal is en er drijfplanten aanwezig zijn, is dit prima. Er kan dan alleen niet echt iets bij. Verder kunnen er garnalen in de bak, maar bettas willen deze nog wel eens opeten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Goblin »

Als ik een betta zou nemen doe ik er hoogstens een paar japonica garnalen bij. Ze zijn niet zo bijzonder om te zien maar ik denk dat ze wat minder storend zullen zijn voor de betta vanwege die kleur. Ik hoor dat ze soms geagiteerd raken door opvallende kleuren.

Wat zijn nog meer mogelijkheden?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door tobyderks »

Volgens mij houdt Linda hier een dwergkogel in een nano bakje, maar daar moet je je wel even goed voor inlezen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Erik1974 »

Een cpo kreeft kan ook, maar dan ook maar 1, op zo'n klein oppervlak gaan ze elkaar geheid te lijf :)
In 30 liter zou je ook nog wel wat microrasboras kunnen houden (niet de galaxy), maar bijvoorbeeld:
Boraras brigittae
Microrasbora merah

En hyphessobrycon amandae kan ook nog.

Dit zijn alleen niet de meest interessante visjes. Een Betta heb je veel meer feedback van.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Goblin »

Misschien dat ik dan toch maar stiekem een betta ga doen. :mrgreen:
Ik zag laatst een hele mooie bij de aquarium zaak.

1x betta splendes
5x japonica garnaal

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Erik1974 »

Een Betta is een leuke vis waar je echt interactie mee kan krijgen. Zorg wel voor een lage stroming en drijfplanten, een plant met grote bladeren wordt ook gewaardeerd, geen scherpe decoratie waar ze met de vinnen achter kunnen blijven haken.
Ze zijn ook meester in bedelen om voer, daar moet je niet in trappen want ze kunnen zichzelf helemaal vol proppen en dat is niet goed voor ze.
Verder stellen ze niet veel eisen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Goblin »

Ik weet nu dus dat ik absoluut een betta aquariumpje wil maken. Maar ik zit te twijvelen over de japonica garnalen. Een wat kleiner blijvende soort zou wel leuk zijn maar dan zit je al snel met garnalen die erg graag voortplanten. Ik wil niet dat het bakje meteen vol zit. Dus de vraag, zijn er naast japonica andere garnalen die helemaal niet, of niet makkelijk voortplanten in een zoetwater aquarium?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Erik1974 »

Dan kom je op de dure soorten uit, die planten niet zo snel voort als de goedkope neocaridina soorten, maar dan is het wel een beetje riskant om er ze te combineren met een Betta. Zonde als deze besluit om je crystal red van 5 euro per stuk op te eten of te slopen. Plus dat je voor de caridina soorten je waterwaarden goed moet hebben, niet echt de meest makkelijke garnalen om te houden.
Je kan i.p.v. garnalen ook eens naar slakken kijken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Goblin »

Het probleem met slakken vind ik altijd het voortplanten. Renslakken zijn leuk, maar dan zal ik telkens op zoek moeten gaan naar de eitjes om deze te verweideren. Ik wil het liefts zo min mogelijk met mijn handen in het bakje. Ik heb Tylomelania sp. orange rabbit altijd mooi gevonden en ze planten zich minder snel voort maar ze zijn nouwelijks te vinden. Laat staan dat ze een mooi huisje hebben. Ze zijn ook best groot voor dit formaat aquarium. Als een betta een garnaal al als maaltje zou zien, zouden de sprieten van menig slak ook niet aangevroten worden?
Laatst gewijzigd door Goblin op 20 nov 2018 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door amber98 »

Een betta knabbelt niet aan sprieten of iets dergelijks, maar garnalen zijn makkelijke snacks om in een keer door te slikken. (Het is geen agressie ofzo) Bijna alle bettas eten wel regelmatig een garnaal waardoor de overgebleven garnalen zich niet meer laten zien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Goblin »

Worden Tylomelania niet te groot?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aqua 30 suggesties

Bericht door Erik1974 »

Ze worden zo'n 10 cm, dat is best flink voor zo'n bakje.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”