Visbestand 60L

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Martijm
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2018 14:29

Visbestand 60L

Bericht door Martijm »

Hallo allen! Ik ben Martijn en ik ben nieuw hier en zal graag wat advies van jullie krijgen. Rond de 6/7 jaar geleden heb ik als verjaardagscadeau een Tetra Aqua-Art Discovery Line aquarium 60L (35cm×57cm×30cm) gekregen en ik heb mij toen ook meteen verdiept in deze mooie hobby. Helaas vanwege mijn onwetendheid en zeer slechte service van een dierenwinkel, ben ik destijds met een overbevolking aan vissen begonnen. Je raadt het al, dit ging niet goed en na een tijdje verdween helaas ook de motivatie om deze hobby voort te zetten.

Ik ben inmiddels 23 jaar en wat minder naïef. De passie voor deze hobby heeft altijd nog wel in mijn achterhoofd rondgespookt en ik heb het besluit genomen om het maar weer eens te gaan proberen. Dit keer uiteraard met betere voorlichting en hopelijk wat tips van jullie.

Voor mijn aquarium van 60L heb ik hier en daar wat informatie opgedaan en mede dankzij de calculator op Aqadvisor ben ik tot het volgende vissenbestand gekomen:

10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora
6x Corydoras habrosus
5x Carnegiella strigata - Marmerbijlzalm
2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami
2x Neocaridina Heteropoda - Vuurgarnaal

Verder zal ik een zandbodem (0,4mm-0,8mm) van de Hornbach aanschaffen en zullen de planten bestaan uit o.a.: drijfplanten/zuurstofplanten/naaldgras (al zal ik hierover naar het andere subforum uitwijken).

Graag vraag ik jullie om tips over mijn visbestand. De berekening gaf een 100% bezettingsgraad aan, maar als één vissoort minder (het liefst dan de garnalen of bijlzalmpjes weg) beter is voor het welzijn van de vissen, dan ga ik daar uiteraard voor. Ik sta ook open voor alternatieve vissoorten die passen bij een beginnend aquariaan.


Ik hoor graag van jullie en hoop een boel te kunnen leren van jullie kennis en ervaring!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L

Bericht door amber98 »

Als je wil mag je je nog even voorstellen in een apart topic ;)

Hoewel je al redelijk de goede kant opgaat, zou ik je toch een paar dingen anders willen aanraden. Bijlzalmen zijn een enorm gestreste soort die met veel groepsgenoten samen hoort. Zeker de combinatie met gouramis is dus niet optimaal. Daarbuiten is het erg druk ogend voor zo'n klein aquarium. Verder zijn garnalen groepsdieren en deze zullen ook gegeten worden door de gouramis. Je hoeft garnalen echter niet bij de bezetting mee te tellen. Ze vervuilen niks, maar ruimen juist op.

Wat ik dus zou doen is de rasboras OF corydoras eerst toevoegen (na indraai periode van 3/4 weken) als dit goed gaat qua waterwaardes een groep vuurgarnalen toevoegen (stuk of 20 a 30, zorg ook voor veel verstopplekjes zoals garnalen flats en mos) tijdje erna de andere groep vissen toevoegen en pas als de garnalen een beetje gekweekt hebben een koppel honinggouramis toevoegen. Dan heb je grotere kans dat ze het overleven.

Dus:
B maculatus
C habrosus
Koppel T chuna
Vuurgarnalen

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 60L

Bericht door Erik1974 »

Daar sluit ik me helemaal bij aan Amber. Wil nog wel vermelden dat je voor garnalen veel goede verstopplek moet hebben waar de vissen niet in kunnen, dus veel mos of nog beter lomariopsis lineata. Als je in de buurt van Bilthoven woont of daar wel eens komt heb ik wel een bak vol voor je. Ik heb honinggourami's en een grote hoeveheelheid vuurtjes samen en met de lomariopsis gaat dat heel goed.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Martijm
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2018 14:29

Re: Visbestand 60L

Bericht door Martijm »

Bedankt voor jullie reacties. Ik kom zelf uit de buurt van Enschede, dus helaas is Bilthoven iets te ver weg voor mij, maar wel bedankt voor het aanbod. Verder heb ik mij nog iets meer verdiept in de garnalen. Ik heb het besluit genomen om de bijlzalmpjes weg te laten en de vuurgarnaaltjes te vervangen door 5 Japonicagarnaaltjes. Dit voornamelijk omdat ze wat groter worden en beter met de goeramies kunnen. Uiteraard zal ik ook voor deze garnalen schuilplekken met o.a. lomariopsis lineata/hout toevoegen. Hiermee kom ik dus op het volgende visbestand:

10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora (5m/5v)
6x Corydoras habrosus (3m/3v)
2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami (1m/1v)
5x Caridina Multidentata - Japonicagarnaal (2m/3v)

Is dit een mooi visbestand of kan er nog wat bij/moet er nog wat weg? Mocht een soort aangevuld kunnen worden, dan hoor ik dat ook graag. Verder ben ik ook benieuwd of het verstandig is om een gelijk aantal van mannetjes en vrouwtjes aan te schaffen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 60L

Bericht door amber98 »

Van de maculatus en habrosus zul je geen keuze kunnen maken qua geslachten. Ik zou meer japonicas toevoegen, japonica kweekt namelijk niet in zoetwater. Maculatus zou je denk ik wel 14/15 van kunnen nemen en de habrosus kan naar mijn idee wel naar 8 stuks ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 60L

Bericht door Erik1974 »

Hmm, japonica garnalen kunnen wel erg aanwezig zijn als er een vrouwtje tussen zit. Ik zou het even aankijken met 5 stuks. Bijhalen kan altijd nog.
Ze vliegen hier geregeld als maniakken door de bak op zoek naar dat ene vrouwtje dat ik heb als ze net verschaald is.
Keuze in geslacht met de habrosus en maculatus maakt ook niks uit, dus dat je niet kan kiezen geeft niks.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Martijm
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2018 14:29

Re: Visbestand 60L

Bericht door Martijm »

Dan zal ik de Corydoras aanvullen tot 8 en ga ik mij verder niet druk maken over de verhouding man/vrouw. Met de garnalen ga ik inderdaad eerst beginnen met 5/6 om aan te zien hoe het allemaal verloopt.

Inmiddels heb ik het aquarium en het filter + thermometer grondig schoongeschrobt en gespoeld met heet water (gelukkig aantal jaar geleden al eens volledig schoongemaakt met schoonmaakazijn), zodat ik dit weekend mooi kan beginnen met het vullen en inrichten!

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Visbestand 60L

Bericht door OlliePindakaas »

Heb je al wat werk verricht? CQ. hoe staat het er nu mee?
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”