Ph controller aanschaffen ja of nee

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ossie
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2014 13:06

Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door Ossie »

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraagje,ik zou graag een Co2 set aan willen schaffen,nu zijn die set verkrijgbaar met of zonder ph controller,Stel dat ik nu een set neem zonder ph controller en met magneetventiel en klok,moet ik dan iedere dag opnieuw de ph meten om de juiste co2 dosering vast te stellen?ik vind ph controller namelijk erg duur,maar als ik iedere dag opnieuw ph/kh moet meten daar heb ik ook eigenlijk weinig zin in..
Ik hoor het graag

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door timothymeertens »

Neen hoeft niet maar het maakt uw leven wel aangenamer :D
Neem je geen Ph controller dan moet je de bellen per minuut gaan tellen (daar is ook een regel voor).een CO2 continu test is zeker aan te raden en eentje die geen gebruik maakt van aquariumwater .

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ossie
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2014 13:06

Re: Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door Ossie »

Mm oke,maar moet ik hem dan elke ochtend/avond opnieuw instellen cq bellentellen, of is dit alleen bij opstart en dan bv 1x per week?

Gebruikersavatar

domi®
0-200
0-200
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 apr 2012 22:35

Re: Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door domi® »

zonder controller gaat ook, maar eens je er een hebt dan wil je die niet meer kwijt. als je het finacieel ziet zitten dan zou ik zeggen : doen ! hoogstwaarschijnlijk zit er een continue test bij (bij mij was het toch zo)

grtz

domi®

ps : voor welk merk zou je dan kiezen ?

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door timothymeertens »

Het is vooral veel meten in het begin.aan de hand van kh bepaal je de ph.die Ph moet dan zo constant mogelijk blijven.dat zal in het begin veel meten zijn natuurlijk .(ph kh tabel) CO2 waarde van 25 is goed.je begint met x bellen per minuut en meet 4 keer per dag de ph.is de CO2 nog niet genoeg aan de hand van de tabel dan doe je x plus 1 bellen per minuut en weer 4 keer meten, en zo verder totdat je CO2 waarde goed is.let wel op want de bellen blijven komen, nooit te veel bellen in 1 keer toevoegen.CO2 continu test voor een vlugge extra controle tijdens de dag is zeker aan te raden.deze werken meestal met 2 uur vertraging, dwz 10 uur kijken is eigenlijk om 8 h gemeten.met een Ph controler meet je 1 keer, je stelt de juiste waarde in en klaar , daarna enkel ph meter ijken om de 3 weken of zo .enkel de Kh meten bij waterwissel om eventueel iets bij te regelen .X aantal bellen hangt van de grootte van de aquarium af , hoe groter hoe meer natuurlijk , hoe hoger de kh hoe meer dat je moet toevoegen om de ph te laten zakken.(hou rekening met de tabel en continu test)
http://www.google.be/search?hl=nl&redir ... h+kh+tabel gebruik de eerste tabel , er staat ook nuttige informatie als je links onder klikt

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door stylz »

continue pH meter heeft mijn voorkeur, is een hoop geld zeker maar is het bedrag wel waard.

KH meten hoeft maar 1 x gaat om je KH van het kraanwater en die veranderd normaal niet, heb je een handsysteem is het een kwestie van inregelen, dus over een dag flink wat pH metingen daar mee je aantal bellen per minuut instellen.
continue CO2 tester is ook handig kom je ook een heel eind mee et inregelen en je ziet het als je te veel of te weinig doet.

magneetklepje heb je altijd nodig om in de nacht je CO2 uit te zetten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ossie
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2014 13:06

Re: Ph controller aanschaffen ja of nee

Bericht door Ossie »

Oke dank je voor jullie reactie,als ik een co2 systeem zou kopen dan zou het waarschijnlijk een dennerle zijn.
Als ik jullie reacties zo lees dan kan ik beter voor ph controller gaan..mm heb ik weer wat om over na te denken:-)

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”