Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door karinD »

Kan dat? Ik ga vanmiddag een zuurstofpompje met een bruissteentje kopen, en over een paar weken komt er een Co2 installatie voor de planten.
Zuurstof en Co2 werken elkaar toch tegen? Of is het juist verstandig om allebei te hebben zodat er wel van beiden genoeg in het water komt?

De zuurstof heb ik nodig voor de garnalen, want die vinden blijkbaar dat er te weinig van in het water zit. En de Co2 willen de planten graag hebben.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door timothymeertens »

Zuurstofpompje heb je niet nodig, werkt inderdaad elkaar tegen.
De uitstroom van de filter moet ervoor zorgen dat het oppervlakte water in beweging is .ook niet te hoog zetten want dan krijg je belletjes en dat is ook niet goed.ik gebruik een spraybar die onder het wateroppervlak staat en de gaatjes naar boven gericht zodat er een mooie brede rimpeling is ( lichte golf is bij mij 20 cm ).
Wil je echt een zuurstofpompje dan kan je deze tijdens de nacht laten aanstaan , vele kleine bellen is dan weer beter als een paar dikke bellen.maar normaals het hoeft onder normale omstandigheden niet.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door Kees »

Alles kan, maar als je garnalen nu te weinig zuurstof hebben, zou ik dat eerst regelen en dan pas Co2 aanleggen.
Ipv een bruissteentje kan je beter eerst kijken naar je uitstroming, misschien met een beetje draaien krijg wat je meer rimpelingen aan de oppervalkte hierdoor vergroot je de zuurstof opname.
En misschien wat extra waterpest?
By the weg, persoonlijk vind ik bubbels wel leuk :)
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door stylz »

Je gebrek aan zuurstof is een aanname die je zelf doet het kan wel zo zijn maar dat komt dan denk ik door je filter wat het niet meer deed.
het zijn overigens lucht pompjes en geen zuurstof pompjes, ze brengen maar heel weinig zuurstof in, het zijn meer CO2 verdrijvers.
In een bak waarin planten groeien is een dergelijke pomp niet nodig overdag in de nacht onbelicht kan je hem rustig aanzetten.

Het is een misvatting dat CO2 zorgt voor een lager zuurstof gehalte in je bak, door de CO2 gaan je planten beter groeien en stijgt het zuurstof gehalte juist, te veel CO2 is wel schadelijk voor je vissen dus niet boven de 30 mg/l CO2 gaan.

dus bruissteen in de nacht prima overdag als je planten groeien werkt hij juist averechts in een plantenbak.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door karinD »

Ok, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben nog even een zuurstoftestje aan het doen. Ik heb een minuutje of 10 terug even een paar scheppen water uit de bak geschept en van een cm of 5 erboven weer terug laten lopen. Zodat er even heel veel zuurstof het water in gaat.
Gister deed ikd at ook en dat leek een paar uurtje te helpen, maar nu zit alles nog gewoon bovenin. Misschien gaan ze zo nog naar beneden.
Ook ben ik nu met een ammoniak test bezig. Vrijdagochtend was die gewoon netjes 0, maar misschien is die inmiddels toch omhoog. Nitriet had ik gister al gemeten en die was nog steeds 0.

Want als het een andere aanwijsbare oorzaak heeft, ga ik natuurlijk geen luchtpompje aanschaffen terwijl dat niet nodig is. Is onnodig geld uitgeven.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door karinD »

Het is ammoniak. Die gaf 0,2 aan. Maar of dat klopt weet ik niet, want volgens het kleurenscha moet er 10 ml in het flesje (heb ik gedaan) en volgens de bijsluiter maar 5 ml (HS-test). Dus voor het zelfde geld is het 2x zo veel wat er in het water zit.
Maar ik ga dus nu flink water wisselen!
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door karinD »

Maar als ik nu te veel ammoniak heb, betekent dat dan, dat ik eerdaags een nitrietpiek kan krijgen? Kan ik dat voorkomen door iedere dag water te verversen de komende tijd? Of stel ik het daarmee alleen maar uit?
Of houden de bacteriën in mijn filter de ergste piek wel tegen? Ik heb mijn filterwatten niet schoongemaakt. En ja, gister deed mijn filter het niet heel goed, maar dat hadden we een paar uur later gelukkig al weer opgelost. Het filter is tussendoor 2x 10 minuten uit het water geweest, de rest van de tijd heeft hij aangestaan. Zij het dan een paar uur lang op halve kracht, maar daar gaan de bacteriën niet van dood.

Is er nog iets anders dat ik kan doen dan alleen maar flink veel verversen de komende dagen?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door stylz »

Ja het stilstaande filter is dus je probleem geweest klopt wel met wat de garnalen laten zien aan gedrag.

niet alle bacterien zullen overleden zijn dus die nitierpiek zal wel mee vallen al zou ik wel even een paar dagen spaarzaam voeren.

Verversen liefst dagelijks 50% voor een paar dagen gaat je flink helpen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Zuurstofpompje en Co2 installatie samen

Bericht door karinD »

Dank je.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”