Nieuw CO2 aansluiten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

Hoi allemaal.

Sinds jaren gebruik ik een co2 systeem (vol. automatisch) tot volle tevredenheid.
Hierbij heb ik een 1,5 kg fles en deze ga ik vervangen voor een grotere.
Ik heb elders door een goede tip van één van de leden van dit forum, een grote 10kg co2 fles aangeschaft.

Mijn huidige systeem (aansluiting):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de vraag:
Is mijn huidige systeem (standaard drukverminderaar, magneetventiel en terugslagklep) gewoon toepasbaar op deze grote fles, of moet ik iets vervangen, aanpassen of aanschaffen?
Ik zie ook dat sommigen een drukverminderaar met mano meter(s) hebben, maar is dit écht nodig of is dit gewoonweg extra 'luxe'?

Mijn voorkeur gaat uit naar het simpelweg loshalen van mijn kleine fles en dan de grote variant er aanschroeven, maar is dit veilig?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door stylz »

Zit me een beetje af te vragen hoe jouw reduceer werkt ? hoe weet je wat je druk is na de reduceer zonder manometer ?

denk als ik het zo zie dat je aansluiting wel zal passen op de grotere fles.

De manometer op de fles kant is handig zo zie je makkelijk dat je fles leeg is, maar zolang je nog vloeistof hebt zal je druk niet zakken dus ook volgens je manometer is hij opeens leeg.
Nodig is die manometer dus niet wel handig, de 2 lage druk is noodzakelijk je wil niet dat er 60 bar CO2 op de slangen en verder op komt te staan.
Ik werk met een reactor zal dus niet snel boven de persdruk van de pomp komen, maar in principe kan ik als ik de reactor aan beide zijde dicht zet dus 60 bar op mn reactor zetten en die zal dan uit elkaar spetteren.

De 2e is dus in mijn ogen noodzakelijk, ook met atomizers wil je vrij nauwkeurig je druk weten, dus ja liefst een met 2 meters :mrgreen:

Ik heb een reduceer van dennerle niet 100% te vreden, de fijn afstemming zit in de slang zeg maar dus als ik die wil bij stellen moet telkens de slang eerst los :( en ook is deze fijn afstemming nu al een aantal xx bijven hangen bij mij.

Buiten de aquarium wereld heb je ook reduceers, geen ervaring mee maar https://tapclean.nl/index.php?action=pa ... y8UP1f1JFd ze kosten de helft.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

Bedankt voor de reactie Stylz.

In mijn huidige situatie heb ik dus een drukverminderaar op mijn 1.5 literflesje zitten zonder manometers.
Verder weze werkt goed. Kan met een extern stelknopje de hoeveelheid co2 regelen dat toegevoegd wordt aan mijn water.
Maar, is de druk in zo'n 1.5 literflesje hetzelfde als in een 10l fles?
Zo ja, dan zou ik gewoon de boel over kunnen zetten.
Heb je enig idee of de druk normaliter overeenkomt in de twee flessen?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

En.....
Stel dat ik als aanvulling, toch een drukverminderaar met 2 metertjes wil aanschaffen..........
Moet ik er dan eentje via MP zien te vinden (= een gok), aanschaffen in de aquariumwinkel (= erg prijzig) of kan ik ook een variant aanschaffen via de gasboer of slijterij ?
Moet ik bij de keuze nog ergens anders rekening mee houden of passen ze allemaal?

Pfffff, wel veel vragen maar wil het wel meteen goed aanpakken, zonder voor verrassingen te komen staan :roll:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door timothymeertens »

De druk is hetzelfde.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door stylz »

die is exact het zelfde wordt bepaald door de dampspanning van vloeibaar CO2 (in de fles zit immers vloeibaar CO2)

Door de druk wordt deze vloeibaar gehouden daarvoor is minstens 57 bar druk voor nodig, en dat is best iets om rekening mee te houden, bij verdampen onttrekt het warmte aan de omgeving bij atmosferische druk koelt dat af tot iets van -65 uit mn hoofd.

Je ziet brandblus flessen aangeboden als CO2 fles voor een aquarium dit is gewoon levensgevaarlijk door de stijgbuis verdampt de CO2 in de reduceer die daardoor zeer koud kan worden en zelfs bros kan worden en afbreken, gevoelige onderdelen blijven vast zitten enz.
Daarom is het verboden een reduceer aan te sluiten op CO2 brandblussers.

Hier meer over CO2 voor de geintresserde http://www.linde-gas.nl/internet.lg.lg. ... _37942.pdf
Laatst gewijzigd door stylz op 23 mar 2014 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

@ Styles
@ TimothyMeertens

Dat is mooi dat de druk hetzelfde is. Dan kan dát tenminste geen problemen opleveren.

Kunnen jullie mij ook antwoord geven op mijn andere vraagjes ?
Dan kan ik morgenochtend meteen zaken proberen te doen :mrgreen:
En.....
Stel dat ik als aanvulling, toch een drukverminderaar met 2 metertjes wil aanschaffen..........
Moet ik er dan eentje via MP zien te vinden (= een gok), aanschaffen in de aquariumwinkel (= erg prijzig) of kan ik ook een variant aanschaffen via de gasboer of slijterij ?
Moet ik bij de keuze nog ergens anders rekening mee houden of passen ze allemaal?

Pfffff, wel veel vragen maar wil het wel meteen goed aanpakken, zonder voor verrassingen te komen staan :roll:
Laatst gewijzigd door Sjakie op 23 mar 2014 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door stylz »

een reduceer voor hervulbare flessen past altijd dit is een standaard voor geschreven maat en draad die op alle CO2 flessen zit en niet op andere soorten flessen past (ander gas)
de aquarium flessen zijn helaas weer een andere maat, waarom weet ik absoluut niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

Ik heb net even de grote 10L fles er aangehangen.
Ging gewoon goed, niks ontploft en ben nog helemaal heel :P
Zit alleen met het vervelende rubberen ringetje om het goed af te sluiten, maar heb er genoeg in voorraad!

Las net (van Stylz) dat de reduceer (ga er vanuit met 2 metertjes) gewoon op deze fles past.
Geldt dit ook voor degene uit de aquariumwinkel? en zijn er goedkopere opties?
Vindt €100,- en nog duurder wel aan de hoge kant :cry:

Iemand suggesties?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

domi®
0-200
0-200
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 apr 2012 22:35

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door domi® »

hey

dat ontspannertje van jou gaat perfect op alle flessen (zelfregelend). heb er indertijd ook nog zo eentje gehad, werkte goed.

wil je weten hoeveel er nog in je fles is : weeg ze als ze nieuw is. als je ze later opnieuw weegt kun je zien wat je verbruikt hebt. zal wel niet 100 % nauwkeurig zijn, maar geeft toch een goede indicatie (beter dan geen). zo kun je een een behoorlijke schatting maken hoe het staat met je co2

grtz

domi®

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

domi® schreef:hey
dat ontspannertje van jou gaat perfect op alle flessen (zelfregelend). heb er indertijd ook nog zo eentje gehad, werkte goed
Klopt, doet het bij mij gelukkig ook goed. Even getest op de nieuwe fles en gaat prima!
wil je weten hoeveel er nog in je fles is : weeg ze als ze nieuw is. als je ze later opnieuw weegt kun je zien wat je verbruikt hebt. zal wel niet 100 % nauwkeurig zijn, maar geeft toch een goede indicatie (beter dan geen). zo kun je een een behoorlijke schatting maken hoe het staat met je co2
Tja.....,is ook een manier, maar ga toch liever voor de metertjes.
Hoef ik geen fratsen uit te halen......alleen maar op het metertje te kijken :mrgreen:

In ieder geval bedankt voor het meedenken :tums:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door timothymeertens »

64 euro,zal even zoeken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

timothymeertens schreef:64 euro,zal even zoeken
Thanks, ik hoor het graag!
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door timothymeertens »


Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw CO2 aansluiten

Bericht door Sjakie »

Mooie drukverlager Timothy!
En (niet geheel onbelangrijk) ook nog eens goed geprijsd
Ga er vanuit, dat deze wel op mijn 10L fles van het gasdepot past..........
:thanks:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”