CO2 systeem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

CO2 systeem

Bericht door lex »

Hallo allemaal,

Ik werk nu met een Bio- CO2 systeem en ben daar zeer tevreden mee. Ik merk echter dat ik een beetje genoeg krijg van dit onprofessioneel gedoe. Ik merkte ook dat de CO2 slang wat slechter werd en volgens mij CO2 verloor. De slang is een aantal keren door nauwe oppervlakte gewrikt en dat zal wellicht de schade hebben veroorzaakt. Ik heb dit stuk inmiddels vervangen door een ander stuk hopende dat de CO2 weer als vanouds gaat lopen.

Ik ben dus benieuwd wat de opties zijn wat betreft een iets professioneler systeem. Ik heb al meerdere keren iets gehoord over CO2 flessen bij de slijterij en ook over brandblussers. Ik ben benieuwd hoe deze systemen werken en wat je er allemaal voor moet aanschaffen. Ik wil er eigenlijk niet te veel aan uitgeven. Ik wil er zeker niet meer dan 200 euro aan besteden.

Mijn aquarium heeft een inhoud van 125 liter.

Alvast bedankt,
Lex
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 systeem

Bericht door stylz »

Flessen CO2 is idd wat makkelijker vind ik.

Je kan flessen kopen bij een drankhandel of gasdepot meestal zo'n 120 euro statie geld dus dat krijg je ooit als je met CO2 stopt weer terug :?
Een Goede reduceer rond de 100 euro, een magneet klepje zodat s nachts niet gedoseerd wordt en een automizer das meestal het goedkoopst. dus reken je zonder het statie geld dan zit je onder de 200 euro :P

brandblussers ja ik ga dat niet aanraden, vind dat werkelijk een slechte zaak dat dat aangeraden wordt.

een brandblusser heeft een stijgpijp van binnen waardoor en vloeibare CO2 uit wordt gedrukt, gebruik je hem als CO2 fles voor je aquarium dan verdampt dit in je reduceer die daar niet voor gemaakt is kan gewoon -60 graden worden.
Verder kan je ze niet hervullen en zal je dus op zoek moeten naar telkens een nieuwe.
CO2 fles omruilen kost mij 30 euro das 3 euro per kg en dan gaan tobben met een brandblusser echt bespaar dan op iets anders :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: CO2 systeem

Bericht door lex »

Dan vind ik het persoonlijk voor mijn kleine bak toch nog wat duur. Ik wist niet dat het statiegeld zo hoog was. Bedankt voor de info en het advies. Als ik ooit een grotere bak neem, wat ik wel van plan ben, zal ik wel voor een "echt" CO2 systeem gaan.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: CO2 systeem

Bericht door Toef »

Hoi Lex,

Volgens mij na wat rond neuzen op de interweb, heb je al een compleet co2 pakket onder de €200 voor het aantal liters dat jij nodig hebt.
Ik weet niet wat die flessen daarvan los kosten trouwens.

Jbl Proflora U401

Wel een beetje jammer dat mijn "bio co2" maatje het bio co2 systeem onprofessioneel vindt :evil: ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 systeem

Bericht door stylz »

haha, goeie toef :)

die kleine flesjes zijn een stuk goedkoper, maar voor hervullen als ze dat al kunnen betaal je al snel 6 euro de kg, je verdiend de grote fles dus wel terug maar duurt lang met een klein bakje.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: CO2 systeem

Bericht door lex »

Haha toef. Bedankt voor de tip. Ik zal nog eens wat rondneuzen. Weet iemand ong. hoe lang je dan doet met zo'n 500ml fles??
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: CO2 systeem

Bericht door Toef »

lex schreef:Haha toef. Bedankt voor de tip. Ik zal nog eens wat rondneuzen. Weet iemand ong. hoe lang je dan doet met zo'n 500ml fles??
Lex, dit vond ik als recensie op de site van Veldhuis;

Losse flesjes zijn ongeveer €22, wel leuk om de aanbiedingen te zoeken natuurlijk :lol:


Jbl Proflora U401 schrijf ook een recensie...
Complete inrichting: 500 g CO2-fles, drukverminderingsklep, CO2-diffusiereactor JBL Taifun 190 mm, 2 meter speciale CO2-slang, CO2-terugloopbeveiliging, CO2/pH-permanent-test.
Professionele drukverminderingsklep met vooraf ingestelde werkdruk (= bijstelling is niet nodig maar wel mogelijk, indien gewenst) en 2 gasdrukmeters die de resterende druk in de fles en de ingestelde werkdruk aangeven (geschikt voor verandering tot meerwegsysteem).
De installatie is geheel klaar voor gebruik en ontworpen voor aquaria van 50 tot 400 liter.

recensies
Re: gebruiksduur co2 fles 2013-07-17 07:24:35
als je een aquarium hebt van 160 tot 200 ltr gaat de 500grams fles ongeveer 6 maanden mee,

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: CO2 systeem

Bericht door lex »

Bedankt voor het opzoeken. :)
Dat is best lang en eigenlijk niet zo duur. Ik kijk voorlopig nog even aan hoe het met de bioCO2 gaat en wellicht dat ik dan over een tijdje overstap.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: CO2 systeem

Bericht door Toef »

Graag gedaan !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 systeem

Bericht door stylz »

gebruiks duur van een half jaar van 500 gram op 200 liter als ik dat door trek naar mijn bak ik gebruik 10 kg per 2000 liter per maand dus ehh ff rekenen.

mijn bak is 10 x zo groot dus gebruik ook 10 x zo hoog dat is dan 1 kg per maand op een 200 liter

Een gebruik van 2 van die flessen per maand is denk ik niet gek, de berekening bij de voor de 500 grams fles gaat ergens wat mank.

CO2 ratio's is een lastig begrip niet heel veel over te vinden maar 0.15g/l/d is iets wat je nogal eens tegen komt 0.15 x 200 l is een dag verbruik van 30 gram per dag dus met 500 gram doe je pak hem beet 17 dagen, ja dan kom je ook weer op 2 flessen per maand.

Denk dus dat de schatting dat je een half jaar met een fles van 500 gram doet fout is.
Je kan de set kopen maar kijk dan wel dat je de mogelijkheid hebt te verlopen naar een aansluiting voor een grote CO2 fles want denk dat je die kleine flesjes vrij snel zat bent.

Voor mij is dit allemaal theorie, wie weet gedragen kleine aquaria zich anders, vraag me af wat van andere flessen CO2 gebruikers aan verbruik hebben.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Wat is er mis met bio co2 dan?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: CO2 systeem

Bericht door lex »

Nou als de flessen zo snel op gaan wordt het voor mij echt snel te duur.
Er is zeker niets mis met BIOCO2, het is soms alleen wat onhandig dus was ik aan het kijken naar een professioneler systeem. Door al deze kosten besluit ik om (nog) niet voor een ander systeem te gaan.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”