Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Clubkop »

Oke dus dat bakje moet ik gewoon kunnen gebruiken.
Mooi dan weet ik dat, misschien dat ik het nog eens een keer weer ga proberen :)
Ga ik het weer opnieuw goed dicht kitten, en dan lijm ik er een zuignap aan. Kijken of dat beter werkt.

Hahaha mij hoor je niet

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

De aansluiting tussen slang en bakje is snel een lekkend punt is mijn ervaring, kit scheurt op den duur ook los als het slangetje een aantal keer op en neer geweest is. Misschien is secondelijm dan nog beter :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Clubkop »

Ja dat kan ik ook proberen ja.
Is dat niet schadelijk voor mijn vissen?

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Dat blijft boven water zitten, lijkt me niet dat het kwaad kan als het is uitgehard.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

beter nog is om dit gaatje te dichten (ducktape?) en een nieuw kleiner gaatje te maken. Net iets kleiner dan de slang, slangetje in een puntje knippen, en door het gaatje trekken.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Clubkop »

Ja dat kan ook, daar had ik ook al aan gedacht maar wist niet hoe ik het gaatje dicht zou krijgen...
Maarm et ducktape kan ik wel eens proberen. Bedankt!

Gebruikersavatar

pepijnmathijssen
0-200
0-200
Berichten: 117
Lid geworden op: 29 jul 2008 18:47
Locatie: Arnhem

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door pepijnmathijssen »

Ik heb een "ventiel" van een lucht systeempje in het bakje gekit.
Eerst heel klein gaatje geboord en dan een beetje kit en het ventiel er in drukken.
Werkt tot nu toe heel goed.

Gebruikersavatar

tomenden
200-400
200-400
Berichten: 267
Lid geworden op: 25 feb 2009 21:31
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tomenden »

@clubkop
Kan je misschien een dun buisje in het slangetje drukken waardoor het slangetje iets dikker wordt en dus beter afsluit?

Je zou het bakje ook kunnen testen door het bakje gevuld met lucht diep onderwater te drukken (slangetje dicht houden) en zien of de luchtbel in het bakje langs de buitenkant van het slangetje ontsnapt.
Snap je.... :?
Custom-made aquarium L=120 cm, H=50 cm, D-links=70 cm ,D-rechts=30 cm, inhoud 300 ltr.netto

Gebruikersavatar

sixpakje
200-400
200-400
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:20
Locatie: gaanderen

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door sixpakje »

ik heb nu een prbeersel gemaakt met een klein scheutje profito erbij en het werkt perfect beter zelfs als alleen de gist en suiker ik heb eerst 1 dag de fles goed op kweek laten komen en daarna een klein scheutje profito erbij gedaan echt vaag maar waar.

iemand anders ervaring mee?
blub ik ben een vis

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

ja, het is bekend dat de werking versneld door toevoeging van Pokon, of in dit geval Profito. Maar voor mij is het sneller lopen van de fles niet relevant. Zo lang het flesje maar bubbelt, en het bakje vol kan houden, is het prima. Maar, goed gevonden... keukenprinsje :mrgreen:
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

sixpakje
200-400
200-400
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:20
Locatie: gaanderen

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door sixpakje »

Patman schreef:ja, het is bekend dat de werking versneld door toevoeging van Pokon, of in dit geval Profito. Maar voor mij is het sneller lopen van de fles niet relevant. Zo lang het flesje maar bubbelt, en het bakje vol kan houden, is het prima. Maar, goed gevonden... keukenprinsje :mrgreen:

hij loopt er niet sneller door maar juist net zo snel en ik zie het het aan de kleur van de planten gewoon,
sinds ik dit erbij heb gedaan zijn ze nog groener geworden en groeit mijn mos ook eindelijk
blub ik ben een vis

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Ik denk dat de wens de vader is van de gedachte, het enige gas wat er door het slangetje in het bakje komt is CO2... Dus geen CO2 versie 2.0 met extra groenmakers... Net als grijze en groene stroom, gewoon stroom is.

Ik geloof wel dat het brouwsel beter CO2 produceert, maar geen Betere CO2...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Alrik »

Zo, weer even de boel wakker schudden hier.
Ik heb mij de laatste tijd veel ingelezen over de toepassing van Bio-CO2. Hierbij heb ik verschillende bronnen met elkaar vergeleken welke tegenwoordig nagenoeg dezelfde informatie geven.

De site van Adriaan Briene is voor mij de leidraad geweest voor het berekenen van mijn diffuser-oppervlak.
Adriaan Briene houdt hierbij ook rekening met de reeds aanwezige hoeveelheid CO2, iets wat hier (volgens mij) nog niet is aangehaald. In het kort komt het op het volgende neer:

- Ik wil 25 mg/l CO2 in mijn bak.
- Zonder iets toe te voegen zit ik al op 8 mg/l CO2 in mijn bak.
- Ik moet dus (25-8=) 17 mg/l CO2 toevoegen om aan de gewenste waarde te komen.
- Het diffuser-oppervlak wordt dan ook berekend op 17 mg/l.

Hoe Adriaan Briene dit precies bedacht heeft is ongeveer halverwege deze pagina te lezen.

Aangezien dit gegeven hier nog niet is aangehaald ben ik erg benieuwd naar jullie mening? :coffee:

Gebruikersavatar

tomenden
200-400
200-400
Berichten: 267
Lid geworden op: 25 feb 2009 21:31
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door tomenden »

AA-T,
Nou ben ik er een poosje tussenuit geweest maar ik kan me herinneren dat je met deze diffuser geen geforceerde opname van Co2 hebt. Het water oppervlak neemt niet een maximale hoeveelheid op en niet meer. Wordt er meer aangeboden dan er opgenomen kan worden dan zal het overschot weglopen via de zijkant van de diffuser. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat je op basis van jouw theorie met een kleinere diffuser kan volstaan.
Het principe dat hier wordt behandeld gaat uit van het aanbieden van de benodigde hoeveelheid Co2 met een veilige bovengrens zodat er nooit teveel Co2 in je bak opgenomen wordt en er geen gevaar ontstaat voor je vissen.
Kortom: Als jouw water al 8 mg/l bevat dan zal er nog max 17 mg/l opgenomen worden, hoe groot je diffuser ook is.

Overigens heb ik mijn diffuser van strookjes glas gemaakt en tegen de achterwand van de bak geplaatst. Het is dat ik weet waar het zit anders zou je het niet zien.
Custom-made aquarium L=120 cm, H=50 cm, D-links=70 cm ,D-rechts=30 cm, inhoud 300 ltr.netto

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Alrik »

tomenden schreef:Kortom: Als jouw water al 8 mg/l bevat dan zal er nog max 17 mg/l opgenomen worden, hoe groot je diffuser ook is.
Duidelijke taal :D

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”