Medium budget CO2 met controller

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
John68
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2018 00:42
Locatie: Rotterdam

Medium budget CO2 met controller

Bericht door John68 »

Hallo,

Ik heb mijn Jewel Delta100 aquarium onlangs opnieuw opgestart.

De Bio CO2 die ik voorheen gebruikte wilde ik vanaf vanwege de nadelen die hieraan kleven zoals instabiele opbrengst en korte looptijd, zelfs met de gelei variant.

Baardalgen vonden een schomellende CO2 geweldig dus het resulaat liet zich raden.
Ik heb de bio CO2 uitstroom destijds wel enigzins kunnen sturen door de flessen in een emmer met water te zetten. Je kunt dan door de temperatuur aan te passen de hoeveelheid CO2 aanmaak beïnvloeden en in de nacht terug laten lopen door de CO2 verwarming uit te schakelen.
Al met al een heel bewerkelijk gedoe met matig resultaat

Op zoek naar iets beters dus.

Het makkelijkste en tevens duurste systeem is met al dan niet hervulbare flessen met drukregelapparatuur.
Nu blijken vooral de aanschafkosten voor zo'n drukflessen systeem met mijn budget geen aanterekkelijke optie.

Op zoek naar een goedkoper alternatief stuitte ik op info over een Citroenzuur-baksoda CO2 installatie.
De drukschomellingen die sommigen hiermee hebben ervaren zijn voor mij geen probleem, daarover later meer.

Ik heb bij een bekende Chinese verkoopsite een beugel van metaal gekocht voor 30 euro waar je de flessen in vast schroeft en waar ook een manometer, metaal naaldventiel en overdrukventiel ingeschroefd zijn.
Ook zitten er nog een bellenlteller en wat reserve rubbertjes bij. Helaas geen engelstalige gebruiksaanwijzing maar het inbedrijfstellen is genoeg info over te vinden.

Er zijn ook goedkopere uitvoeringen van plastic en nog goedkoper met losse doppen met slangdoorvoeren eraan maar ik wilde wel iets stevigs hebben met minder kans op lekkage.

Tot nu toe blijft de druk al anderhalve week mooi stabiel op 1,6Bar staan
Om te voorkomen dat er overdosering komt (naaldventiel kapot of druksprong) ga ik het systeem uitbreiden met een magneetventiel en Milwaukee PH controller van 109 euro

Ik laat het Co2 in de aanzuigpijp lopen zodat het in het filter wordt opgenomen, Dat opnemen lijkt met 1 bel per sec. overigens prima te werken, geen geratel in de buitenfilterpomp en geen gesputter bij de uitstroombuis. Dat betekent dat de opname heel effectief is.
Als meer bellen nodig mochten blijken schaf ik nog een atomizer aan.

En wat heeft het nu gekost:

Installatie:
Beugel 30 euro
Ventiel 14 euro
Controller 109 euro
Co2 flex slang 10euro

Het cirtoenzuur kostte mij omgerekend 7 euro per KG en de baksoda 3 euro per kilo. Met 1 belletje per seconde zal ik daar naar verwachting 4 tot 6 weken mee kunnen doen.
Dat komt voor mij neer op 2 euro per 4 tot 6 weken.

Als je het zonder controller zou doen ben je dus een stuk goedkoper uit, behalve als het dan een keertje mis gaat. En natuurlijk hoef je met controller minder vaak te monsteren.

Hoe mijn medium budget CO2 systeem zich verder gaat gedragen weet ik nog niet maar vooralsnog ziet het er positief uit.

Lang verhaal geworden maar ik vond het het delen wel waard.

Groeten,
John




Afbeelding

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Medium budget CO2 met controller

Bericht door OlliePindakaas »

John68 schreef: 07 okt 2018 10:44 Baardalgen vonden een schomellende CO2 geweldig dus het resulaat liet zich raden.
Persoonlijk heb ik ook ervaring met de baardalgen, al kwam dat door tot geen dGh, zodat de planten tot niet groeide, de dKh niet af nam en er veel voedingsstoffen overbleven. Deze ijselijke baardalgen kreeg ik dus klein door mijn dGh te verhogen, al was het een lange weg (zie artikel in mijn handtekening).
Het makkelijkste en tevens duurste systeem is met al dan niet hervulbare flessen met drukregelapparatuur.
Nu blijken vooral de aanschafkosten voor zo'n drukflessen systeem met mijn budget geen aanterekkelijke optie.

Op zoek naar een goedkoper alternatief stuitte ik op info over een Citroenzuur-baksoda CO2 installatie.
Een mogelijk goed alternatief is de Co2-brandblussers methode. Echter zijn deze brandblussers tot moeilijk in de BeNeLux te verkrijgen. Wellicht via aquaria-verenigingen?
Een ander alternatief tot volledig gratis Co2, is om bewust over te gaan tot een de-nitrificatie, zoals de Deep Sand Bed methode. Dan wordt er bewust gebruik gemaakt van een dikke bodem (>5cm). Bij een gezonde DSB-bodem, neemt de bodem de (hoofd)filterfunctie over én wordt de nitraat verder afgebroken tot oa koolstof/Co2. Bezint eer begint, want het vraagt zeker kennis om een DSB aquarium op te zetten :!:
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”