CO2 toediening

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

CO2 toediening

Bericht door Chiel3667 »

Wat ik me elke keer afvraag bij 't lezen over Co2, dat die instabiel kan zijn en dat je daardoor baardalg krijgt. Zelf gebruik ik een dennerle Co2 systeem met controller. Die pen leest continue de Ph waarde en voegt toe wanneer nodig. Dan kan de Co2 toch niet instabiel zijn?

Andere vraag, ook Co2 gerelateerd.. Een langere licht duur betekend dat je planten meer Co2 nodig hebben en meer plantenvoeding.... Snap ik... Maar stel ik schroef de duur van mijn licht omhoog, moet ik dan mijn Ph controller verder naar beneden schroeven of blijft dan Ph van rond de 6.8 netjes met een Kh van 4?

Alvast bedankt voor de reactie...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: CO2 toediening

Bericht door amber98 »

Ik heb even je bericht veranderd in een nieuw onderwerp aangezien het onderwerp waar je in gereageerd had al een paar jaar oud was en voornamelijk over algen ging. ;) helaas kan ik geen antwoord geven op je vragen. Alleen dat de lichtintensiteit ook een belangrijke factor is ipv alleen de lichtduur.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

Re: CO2 toediening

Bericht door Chiel3667 »

Top! Dankjewel Amber...

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: CO2 toediening

Bericht door Neil »

Wat betreft je pH de instelling kan je gewoon laten staan. De pH meter (de pen) is zoals een thermostaat voor je verwarming.
Wil je de temperatuur 1 graad warmer dan zet je de thermostaat hoger. Als je de pH hoger of lager wilt dan verander je de instelling.

Als je de lichtduur of de intensiteit veranderd dan heeft dit gevolgen voor je bemesting waar ook de CO2 onder valt.
Er zijn grenzen aan de lichtduur. Planten assimileren voor een bepaalde duur van de dag.

Zie het artikel van Easy life: https://www.easylife.nl/artikelen/alles ... -van-licht

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: CO2 toediening

Bericht door Neil »

Een tabel van CO2, pH en KH. Zo zijn er velen. Gebruik het als een leidraad.

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chiel3667
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2018 09:45

Re: CO2 toediening

Bericht door Chiel3667 »

Super zeg! Bedankt voor jullie reacties!
Sorry dat ik zo laat nog reageer... :?

Dit zou betekenen dat ik voldoende Co2 toevoeg en dat deze stabiel is.. Leuk om te weten!

Wat ik alleen wel beetje had verwacht is dat het aquarium veel meer belletjes zou bevatten hierdoor. Op YouTube filmpjes zie je vaak allemaal (lucht?) belletjes die op plantjes zitten... Naast dat 't gaaf is om te zien ziet 't er altijd erg gezond uit. Hebben jullie een idee wat er voor zorgt dat die belletjes daar zitten? Hebben jullie dat zelf ook?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :-D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: CO2 toediening

Bericht door amber98 »

De belletjes zijn waarschijnlijk zuurstofbellen. Vaak na een flinke waterwissel (80%) zie je ze daarna op de planten zitten. Vergis je niet met filmpjes, ze willen nog wel eens flink overdoseren met CO2 en voeding wanneer er geen vissen in zitten.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: CO2 toediening

Bericht door Neil »

Zo af en toe zie ik een ragfijne bellensnoer.
Ook gaat er wel eens een belletje ophoog.
Dit gebeurt dan later op de dag.
Maar zoals in de filmpjes heb zelf niet gehad.

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: CO2 toediening

Bericht door Henton »

Je bedoeld dit?

Afbeelding

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: CO2 toediening

Bericht door OlliePindakaas »

Het ziet er idd naar uit dat dat zuurstof belletjes zijn. Echter ben ik eerder zo'n 'parel snoer' gewend, ipv zo'n veldje.

Maw, mocht je géén andere oorzaken vinden (zoals slakkeneitjes), dan is het idd een 'parelveld'.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: CO2 toediening

Bericht door Menky »

Chiel3667 schreef: 29 okt 2018 21:34 Hebben jullie een idee wat er voor zorgt dat die belletjes daar zitten? Hebben jullie dat zelf ook?
Dit noemt men 'pearling'. Gebeurt als de plant optimaal aan het assimileren is. Want een bijproduct van assimilatie is zuurstof.
Dit gebeurt alleen als rondom het blad het water verzadigd is met zuurstof. Gebeurt meestal bij veel licht icm CO2
Neil schreef: 30 okt 2018 15:49 Zo af en toe zie ik een ragfijne bellensnoer.
Ook gaat er wel eens een belletje ophoog.
Dit gebeurt dan later op de dag.
Maar zoals in de filmpjes heb zelf niet gehad.
Als je een fijn bellensnoer omhoog ziet komen betekend dit dat je teveel licht hebt dan de plant vraagt. Daarom zie je dit
ook het meest op langzaam groeiende planten. De plant heeft teveel zuurstof in de cellen waardoor deze dit niet meer kan verwerken.
Gevolg is dat celwanden 'knappen' en de plant daarmee het overschot aan zuurstof laat ontsnappen.

Moet je wel voor uitkijken; het gaat op ten duur ten koste van de kwaliteit van de plant
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”