Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

Ik wil gaag een co2 installatie voor mijn Rio 180. Ik ben net terug van drie dagen weg en de snelgroeiende planten zijn direct een eind de lucht in geschoten. Ik wil graag compacte planten, maar dat lukt zo natuurlijk niet :). Ik ben elke week weg van maandagmorgen erg vroeg tot woensdag in de middag, soms zelfs donderdag. De andere dagen geef ik vloeibare CO2, maar eigenlijk wil ik dus voor het gemak wel een installatie.

Maar... Ik heb de ballen verstand van die dingen. Dus wat heb ik nodig voor mijn bak? Ik lees ook het een en ander over een co2 installatie die je voedt met suiker en gist of zo? Wat heb je daarvoor nodig dan?

Het liefst koop ik gewoon online ergens een complete set voor pakweg 100 euro, maar ik ben op zich wel handig. Dus iets in elkaar flansen moet ook mogelijk zijn, mits ik weet wat ik dan in huis moet halen :).

Welke set hebben jullie en hoe vullen jullie die dan bij?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door tobyderks »

Ik heb gewoon een kant en klare wegwerpset van dennerle. Eens in de 4 maanden een nieuwe fles kopen en we kunnen weer vooruit.
Wat jij omschrijft is bio co2. Dat is een stuk goedkoper maar kost wel wat extra moeite. Maar voor 100 euro heb je geen volledige co2 set, dus ik weet niet wat je budget is maar dan kan je beter bio co2 gebruiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

Welke set heb jij dan? En hoe duur is die in de vier maanden?

Ik wil op zich wel wat geld uitgeven, maar als het goedkoper kan met wat meer moeite dan ben ik ook bereid om dat eerst uit te proberen. Een dure set kopen kan altijd nog :).

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door tobyderks »

Ik heb de dennerle 160 primus set (+magneetventiel). Maar dan heb ik de flipper vervangen voor een diffuser. Deze had ik voor mijn 54 l bakje, en nu hangt ie in de 180 liter. Tot nu toe gaat het prima, maar de co2 staat nu iets hoger dus ik weet niet hoe lang deze fles mee gaat. Een nieuwe fles kost 20 euro voor 500 g (heb ik nu) of 35 euro voor 850 gram.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

Ik ga even kijken :). Dank je voor de info!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Linda »

Nyke, mocht je nog info willen over bioco2, dan moet je hier op het forum eens zoeken. Zijn heel veel informatieve topics over.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

Ja, heb al even gekeken idd :). Maar moet eerlijk zeggen dat ik het soms wel wat ingewikkeld vind... Ik houd van kant en klare oplossingen hihi ;).

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Tim »

Leuk om te lezen dat je een stap verder in de beplanten aquaria wilt duiken. Zelf heb ik ook een 180L beplanten aquarium gehad met co2 installatie.

De hoeveelheid co2 die je gaat gebruiken is afhankelijk van verschillende punten.

- Hoe ga je het co2 gaat oplossen/verspreiden in je aquarium.
- hoeveel stroming in je aquarium
- hoeveel licht boven je aquarium en dan praat ik over de sterkte van het licht
- hoeveel planten je in je aquarium hebt staan.
Ook spelen je vissen een rol die kunnen niet zo goed tegen co2 en dan praat ik over grote hoeveelheden.

Nu heb ik zelf een co2 installatie gehad met een 2.5kg hervulbare fles, sera druk regelaar. Sera magneet contact schakelaar en een glazen internere diffuser merk weet ik niet meer.
Alles bij elkaar zo'n 250euro.

Ik moest om de 3maanden de fles vullen 2.5kg co2 voor 25 euro. Die prijs kan erg verschillen ligt er aan waar je het laat vullen. Dus je moe tje afvragen wat op langer termijn goedkoper is en ik denk toch dat een hervulbare fles beter is op langer termijn.


Als je een externe filter heb zou je kunnen kijken naar een inline diffuser deze plaats je tussen je uitstroom slang van je filter naar je aquarium. En zorgt voor een betere verspreiding.

Maar met de vorige punten die ik noemde zijn heel belangrijk voor een stabiele bak licht, voeding, co2 en stroming is essentieel voor goede planten groei dus zorg dat dit optimaal met elkaar in ballans is.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

@ Tim: welke installatie had jij, hoe heette die? Ik heb een intern filter...

Gisteren ben ik teruggekomen van drie dagen weg, dus drie dagen geen vloeibare co2. Maar nu zie ik hele kleine puntjes op mijn ruiten, puntalg? Er is niks veranderd in de bak, behalve dus het ontbreken van toegevoegde CO2 voor pakweg 2,5 dag... Maar ja, ik ben de komende maanden elke week drie dagen weg, ik wil niet dat elke keer de bak uit balans is. Dus ik moet een soort CO2 installatie zien te krijgen, of dat nu bio CO2, of uit een fles.

Om antwoord te geven op je 'vragen' :):
Ik heb geen idee hoe ik het ga oplossen of verspreiden in het aquarium. Ik ben nu wat meer aan het kijken naar bio CO2, dus een paar flessen met gist en suikerwater. En dan zo'n bakje dat een paar mm in het aquarium hangt. Daar zit dus geen diffuser (heet dat zo?) bij.
Stroming in het aquarium: Voor mijn gevoel heb ik veel stroming, maar nu de planten meer groeien wordt dat steeds wat minder. Ik ben nu op zoek naar een soort spray systeem, waarmee ik de stroming van de bak kan laten weerkaatsen tegen de voorruit, zodat het naar de achterkant gaat. Dus uiteindelijk heb ik denk ik relatief veel stroming.
Lichtsterkte: ik heb de Juwel HeliaLux Led met controller. Dus licht kan ik instellen zoals ik wil. Maar heb relatief veel icht in het aquarium, denk ik.
Planten: Het is een behoorlijk beplant aquarium, het heet geloof ik Dutch Style? De hele achterwand is plant en ik heb ook nog een aantal voorgrondplantjes. En een tapijt met mos. Dus behoorlijk beplant :).

Oh, ik voeg ook twee keer in de week 18 ml plantenvoeding toe! Er staat op de verpakking 1 keer per week, maar ik heb behoorlijk veel planten... En ze doen het nu erg goed, dus dan ga ik er nog even mee door :).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door amber98 »

Je hoeft je denk ik niet zo druk te maken om de puntalg, deze heb ik momenteel ook op de ramen mogelijk vanwege het sterker zonlicht wat de kamer binnendringt. Zodra het licht weer normaal word, heb ik het niet meer in mijn aquarium.

Door 3 dagen geen vloeibare CO2 te geven en daarna wel weer, komen je planten in de war. Het is zeker een goed idee om voor een installatie te kiezen of je moet volledig non CO2 gaan. Verder kan ik je niet veel helpen met de mogelijkheden. Ik weet dat de bio CO2 wat minder stabiel zou zijn, verder kunnen de andere leden je veel beter helpen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

Ja, dit wisselende is niet handig, daarom toch iets regelen. Maar goed, wat? :)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Tim »

Zoals ik zij de installatie die ik had bestond uit een 2.5kg fles co2 voor aquaria gebruik zzijn ze allemala het zelfde. Daarbij heb je een druk regelaar nodig die je aansluit op de fles. Deze druk regelaar kan je instellen met stelschroeven hoeveel druk en hoeveel co2 in je aquarium gaat komen. Ik had een sera drukregelaar. Dit kan je zien met een bellen teller. Hier kan je de belletjes co2 zien en daarmee een constante hoeveelheid instellen 1bel per seconde als richtlijn.

Daarbij heb je een co2 continu meter nodig die je aquarium hangt met een vloeistof erin die blauw kleurd met te weinig co2 groen met een goede hoeveelheid co2 en geel met een te hoge hoeveelheid co2.

je hebt dan ook een co2 diffuser nodig die dus de co2 bellen klein maakt en verspreid in je bak. Deze heb je met een ingebouwde bellen teller.

Omdat in de nacht je planten co2 aanmaken moet als de lamp uit is de co2 aanvoer telaten stoppen dit kan met een magneet ventiel die je aansluit op een tijdschakelaar.

Hiermee heb je een complete installatie die je vaak ook compleet kan aanschaffen zoals hier alleen deze heeft een 500gram fles. https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/jbl-p ... v3847.html
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Help! Welke set moet ik doen? Of beter een zelf maken?

Bericht door Nynke »

Bedankt voor je uitleg, Tim! Als ik het zo lees ben je nog wel wat nodig... Ik heb me nu eerst maar even wat ingelezen in een systeem met bio CO2, dus eerst maar even kijken hoe dat gaat. Als dat goed werkt en vol te houden is, dan is dat natuurlijk een budgetvriendelijkere optie dan een compleet co2 systeem...

Gebruikersavatar

TimothyHof
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2019 07:00
Locatie: Denmark

Help Welke set moet ik doen Of beter een zelf maken

Bericht door TimothyHof »

Hey bedankt, nog een vraagje. Hoe moet ik me aan en uit schakelaar monteren gewoon aan die draadjes zelf want ik kan de oude moederbord niet verwijderen natuurlijk want daar zit die sckakelaar op

Heeft iemand een fototje mis hoe het in het egt er uit ziet? Dus niet een schema.

Alvast bedankt

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”