Aquarium zonder CO2

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Aquarium zonder CO2

Bericht door Muppet1987 »

Zo. Ik wil graag voor mezelf alles op een rijtje hebben, voor ik aan mijn non-CO2 bak begin!

Bij CO2:
- minder sterk licht (op te lossen door oa een boel drijfplantjes)
- veel minder lichturen (ca 8 uur?)
- weinig en minder vaak water verversen

Dit is informatie die ik op internet tegenkom.
- Nou is dat licht verzwakken niet zo ingewikkeld.
- Maar het aantal lichturen, klopt dat? Hebben jullie de verlichting ook zo ‘kort’ aanstaan? Wil natuurlijk wel genoeg van mijn bak kunnen genieten!
- en dat water verversen: ik heb dat al wel es eerder gevraagd. Één keer in de 3 maand is heerlijk, maar veel te weinig. Mijn visjes (en zeker mijn Praecox), zullen dat niet waarderen. Dus wat is wijsheid? Wel wekelijks, maar dan niet 1/3, maar bijvoorbeeld 1/4?

En welke belangrijke punten mis ik nog? Behalve de juiste plantjes kiezen natuurlijk? Daar ben ik zo goed als over uit. Heb ik bepaalde dingen verkeerd begrepen? Vergeet ik iets belangrijks? Hoe doen jullie het precies op deze punten?

Graag hoor ik adviezen van degenen die zelf óók een non-CO2 bak hebben!

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door PatH »

Hey Annelies, blij dat je dit topic opgestart hebt, want ik zie door de bomen het bos niet meer! :?
Ik ben het, voor zover ik enige kennis zou hebben, met je eens. 8h lichten vind ik ook zo bitter weinig, ik had gerekend op 12h. En ik vraag me dan af of het tijdstip van de dag hierbij een rol zou spelen. Bvb. van 10h tot 22h, dan heb je er 's avonds ook nog iets aan. Ik had gedacht om een dimmer op de verlichting aan te brengen, maar weet niet of dit kan. Dit is misschien ook een mogelijkheid.
Wat de waterverversing betreft doen de meeste aquarianen dit toch wekelijks. Ik had ook gedacht aan 25%. Is er verder een relatie tussen het aantal planten en het aantal vissen en omgekeerd? Wordt hopelijk vervolgd.
Groetjes

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door Muppet1987 »

En sommigen dekken de verlichting af met bakpapier. Maar drijfplanten doen dus ook heel veel.

En ja, er is een relatie tussen het aantal planten en vissen! In de zin van: sommige vissen houden van een dichtbeplante bak. Goerami’s bijvoorbeeld kunnen niet zonder drijfplanten. Andere vissen houden én van een dichtbeplante bak én veel zwemruimte. Dan zou je de planten dus aan de zijkanten en achterkant moeten laten groeien. Bij het opstarten vooral dus veel planten toevoegen. Dit om algen geen kans te geven. En dus planten kiezen die weinig licht nodig hebben. Behalve de drijfplantjes natuurlijk.

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door PatH »

Zeer goede raadgevingen Annelies. Ga er nog eens mijn lijstje van startplanten op na kijken. Drijfplanten had ik sowieso voorzien. En is het dan best met een volledig assortiment planten te beginnen, dan ze geleidelijk aan bij te planten? Dank je wel!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door Muppet1987 »

Precies! Dat is wat mij hier verteld is tenminste. 😉 of gewoon snelgroeiende planten, maar hoe minder planten in je opstartfase, hoe meer je algen de kans geeft om te groeien. Vallisneria (spiralis bijv.), Javavaren, javamos en Anubias zijn goeie startplanten. De Vallisneria heeft iets meer licht nodig geloof ik, maar deze groeit tot aan het wateroppervlak. Hij komt niet boven water, maar ‘drijft’ met het oppervlak mee. Als een soort dakje dus. Ook een goeie plant om het licht te temperen. Maar goed, dan moet je eerst wachten tot ze gegroeid zijn.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door amber98 »

Ik zou kijken voor minimaal 8uur en maximaal echt maar 10 uur en niet langer. Ik heb hem van 's middags tot laat in de avond staan, aangezien ik meestal pas rond half 7 's avonds thuis ben en mijn bak toch wel met licht wil zien. Veel drijfplanten en eventueel het afdekken van gedeeltes van lampen hebben Jullie helemaal goed. Bij balken is het trouwens ook mogelijk om korte stukken pvc buis erom heen te doen, deze kun je dan ook nog verplaatsen om verschillende donkere stukjes te creëren. Die tip heb ik ooit van Tim gekregen volgens mij :). Probeer inderdaad direct vanaf het begin veel planten te plaatsen en het liefst ook planten die snel groeien. Je kan eventueel voor de opstart fase een aantal bosjes waterpest plaatsen. Deze hoeft niet meer te verwisselen van vorm (meeste planten die je koopt zijn bovenwater gekweekt) na de opstartfase kun je ze weg doen (Denk aan verkopen of in de vijver van familie of vrienden plaatsen). Waterpest is vaak erg goedkoop en kan ook los in de pak liggen, dus een "wilde" drijfplant. Zet een grote hoeveelheid planten (het liefst online gekocht bij bijv aquaplantsonline) direct in de bak zodra je er water in doet en geef ook vanaf dag 1 plantenvoeding, denk hierbij ook aan kleikegels/kleibolletjes/lateriettabletten voor in de bodem. Soms hebben sites ook moederplanten, deze zijn al groot en helemaal volwassen die het uiteraard ook goed doen om algen te voorkomen. Planten die het bij mij ook goed doen zijn bijvoorbeeld sagittaria subulata en de rode lotus. ;)

Water verversen doe ik overigens wekelijks 50%

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door Muppet1987 »

Is online planten kopen beter? Want je kan niet zien hoe ze eruit zien natuurlijk. Waterpest is inderdaad ook een goeie. Had ik ook in m’n vorige bak. Niet de mooiste plant, wel eentje die snel groeit.
Bij 50% water verversen, krijg je toch een enorme CO2 boost in je bak? Of is dat een kwestie van uitproberen? 50% doe ik sowieso niet. Zal 1/3 of 1/4 worden.
Ik ben wel veel thuis (gestopt met werken na geboorte van onze oudste, nu 5 jaar geleden), maar inderdaad ‘s avonds iets kunnen zien is wel zo leuk. En overdag heb je natuurlijk ook altijd nog daglicht. Gezien Patrick zijn leeftijd, zit hij waarschijnlijk ook meer thuis dan gemiddeld...😉

Patrick en ik hebben/krijgen allebei LED in de bak. Is al minder sterk dan TL dacht ik. Maar ook dit is een kwestie van uitproberen!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door amber98 »

Bij bijvoorbeeld aquaplantsonline koop je de planten direct bij een kweker. Deze zijn dus gevoed en gezond. Je kan ze inderdaad niet zien en vaak moet je meer kopen dan je denkt dat zou passen. Wanneer je ze in de winkel koopt, is de winkel nog een tussenstop waar de planten een tijd in bakken staan waar ze geen voeding krijgen. Deze planten krijgen dus een achterstand op groei hoewel je dit niet direct ziet en geeft algen een betere kans om te groeien. De planten moeten zich namelijk eerst herstellen. Wanneer ik veel planten nodig heb, bestel ik ze online. Als ik niet veel nodig heb, ga ik naar de winkel op de dag dat de planten geleverd worden, Dit is in principe hetzelfde als bestellen. Een nadeel is dan wel dat de winkel heel vaak niet alle planten heeft in de juiste hoeveelheden die jij wil. Misschien kun je eens navragen of de winkel bij je in de buurt een gedeelte voor je mee kan bestellen?

LED hoeft niet altijd minder sterk te zijn dan TL. ;)

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door lex »

Als je een bak hebt zonder CO2 is het idd het beste om het licht wat te verzwakken en makkelijke planten te kiezen. Voorbeelden hiervan zijn Vallisenria,Crypto's, belgisch groen, javavaren en anubias. Ik zou op het begin zoveel mogelijk planten toevoegen en ook al direct beginnen met de plantenvoeding.

Voor de lichtduur wordt meestal tussen de 8 a 12 uur per dag aangeraden. Ik heb zelf het licht negen uur per dag aan staan. Het gaat bij mij pas in de middag aan zodat ik er 's avonds langer plezier van heb. Het is idd niet zo heel lang, maar ik zou als maximum toch echt 12 uur aanhouden.

Wat betref het water verversen ligt het er een beetje aan op welke manier je voedingsstoffen toevoegt en vooral hoeveel. Voor de all-in-one plantenvoeding wordt volgens mij uitgegaan van een wekelijkse verversing van 25%. Ik denk ook wel dat dat een mooi begin punt is. Je zal zelf in de loop van de tijd ontdekken wat je zelf het fijnste vindt.

Online planten bestellen vindt ik wel fijner. Het aanbod is groot en vaak staat de naam e.d. beter beschreven waardoor je ook echt weet wat je koopt. Ik heb goede ervaringen met aquaplantsonline en aquarium-planten.com
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door PatH »

Wat me plezier doet is dat al de plantjes die jullie noemen ook al op mijn lijstje staan! Dat is een opsteker. Kan moeilijk al de soorten die ik opgeschreven heb hier in dit topic zetten, maar het zou wel interessant zijn.
Ik heb hier dus reeds een heleboel goede raad gekregen en dank jullie hiervoor.
Annelies, je hebt gelijk, ik hou me goed bezig met allerlei zaken, maar ik ga niet zo veel het huis uit. :( :(
Amber, ik zal zeker je raad opvolgen wat betreft het aantal uur belichting.
Dank U wel!

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door PatH »

Dank U wel Lex.
Annelies, ik hoop dat je niet denkt dat ik wil inbreken in jouw topic. Ik voel me een beetje beschaamd erover. Sorry hoor!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door Muppet1987 »

Patrick, je mag hier zoveel inbreken als je wilt! Ik leer tenslotte ook van jóuw vragen! 😊
Ik denk erover de verlichting ‘s middags rond 13/14 uur aan te zetten. Gaat hij ‘s avonds rond 21/22 uur uit. Kan manlief ook wat langer meegenieten.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door lex »

Dat lijken mij zeer mooie tijden om mee te beginnen. Hier gaat het licht ook om 14 uur aan. Zodra je merkt dat het goed gaat met de bak en de algen weg blijven, kun je de verlichtingsduur altijd nog wat opschroeven.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door Erik1974 »

En schrik niet meteen als je wat alg ziet. Dit is heel normaal, vooral in de eerste maanden. Een bak heeft echt wel wat tijd nodig om te stabiliseren. Vooral niet te veel licht, bouw dit langzaam op. Begin met 6 uur en bouw dit uit naar maximaal 10 uur. Op mijn echinodorus groeit op de langste bladeren altijd wel wat baardalg. Deze bladeren zitten ook erg dicht onder de lampen dus dat is ook niet gek. Als het te veel wordt naar mijn zin haal ik dat blad weg. De plant gaat echt niet stuk door 1 of 2 bladeren met alg.
Op hout is het al helemaal geen probleem en vind ik het juist mooi. Ik zou graag groene alg willen op het hout maar dat groeit bij mij niet.

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium zonder CO2

Bericht door PatH »

Dank je Erik! Voor de matige belichting ben ik nu aan het zoeken naar drijfplanten. Als ik uiteindelijk na een aantal maanden 9 à 10h de verlichting kan aanlaten, daar kan ik me zeker met verzoenen. In verband met de verlichting heb ik nog een vraagje. Ik las ergens dat het goed is on tezamen met het doven van de lichten ook de verwarming te stoppen om zo natuurgetrouw de toestand van afkoeling van het water tijdens de nacht na te bootsen. Ik heb daar zo mijn twijfels over. Internet kan een zegen zijn, maar ook zeer misleidend. Het zou betekenen dat gedurende minimum 14h er geen verwarming is. Maar ik leg het jullie toch voor. :roll:
Ik ben toch een beetje aan het twijfelen om nog overal informatie te verzamelen en mij te beperken tot dit prachtige forum. :D

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”