CO2 aanschaf ja of nee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Alvinho12
0-200
0-200
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 aug 2014 16:55
Locatie: Den Haag

CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door Alvinho12 »

Beste leden.

Ik heb een vraag aan jullie en wil deze in het juiste forum plaatsen. Een geruime tijd ben ik gaan zoeken naar informatie over een eventuele CO2 installatie. Vandaag ben ik de winkel in gegaan om informatie te verzamelen bij de verkoper aangezien het internet vol staat met magische termen die niet bekend zijn voor mij. Ik ben zeer benieuwd naar een ieder zijn beleving met een co2 installatie. Zijn er leden die eerst ook een aquarium draaide zonder CO2 installatie, die later in het zelfde aquarium een CO2 installatie geïnstalleerd hebben? Zo ja, wat waren jullie bevindingen na de transformatie? En welke soort CO2 zouden jullie mij aanraden? Ik kan er een ophalen bij de viswinkel voor 225 euro van HS aqua waar alles er op en er aan zit. De Tornado, de magneetclip en de fles.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen aangezien het niet om een kleine aanschaf gaat! :lol:

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door tobyderks »

Ik draaide mijn 54 liter bakje eerst zonder CO2. Op een gegeven moment had ik zó veel last van algen dat ik er een goedkoop wegwerpsetje in heb gezet. Dit raad ik iedereen aan! Nog maar heel weinig algen, en deze zijn makkelijk te verwijderen. Planten groeide veel sneller en groter. Ik zou zeggen, doen!
Daarbij wil ik wel zeggen, dat licht en plantenvoeding ook even belangrijk zijn voor een goede plantengroei. En er zijn ook leden die met veel succes een bak draaien zonder CO2. Maar ik raad het echt aan.

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door karinD »

Ik heb eigenlijk hetzelfde verhaal als TobyDerks :P
Mijn 60 liter bakje draaide eerst zonder Co2 maar ik had regelmatig last van algen. Ik wilde te lang en te veel licht boven de bak hebben om zonder Co2 goed te kunnen draaien. Dus heb ik ook een wegwerp set aangeschaft en ben er heel tevreden mee. Ik kan nu eindelijk mijn gewenste aantal lichturen hebben (10 uur) en heb zo goed als geen last meer van algen. Veel minder onderhoud ook gelijk aan mijn bakkie doordat de ramen schoner blijven en de planten doen het veel beter. Ze zien er ook veel mooier uit nu.
Wat voor systeem je wilt, is afhankelijk van wat je zelf wilt en van wat voor bak je hebt. Bio Co2 kan altijd wel maar dat wil niet iedereen. Ik bijvoorbeeld niet, ik heb liever een systeem met een magneetventiel dat je 's nachts kunt uitschakelen. En als je kiest voor een "gewone" set, heb je dus de keus tussen wegwerp of navulbaar. Als je een groot aquarium hebt, zou ik sowieso kiezen voor navulbaar, want dan wordt wegwerp erg duur.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door tobyderks »

Misschien komen onze verhalen zo overeen omdat jij mij o.a. dit advies hebt gegeven en ik jou wegwerp idee heb gejat :lol:

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door karinD »

Haha, ja da's waar. Dat was ik vergeten :lol:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door amber98 »

Het ligt er voornamelijk aan welke planten en hoeveel licht je in je bak hebt. Zo kun je planten nemen die weinig licht wensen zoals cryptocoryne soorten, echinodorus, anubias enz. Gecombineerd met weinig/gedempt licht en drijfplanten. Wil je liever veel licht met andere planten, dan is CO2 zeker een aanrader. Je kunt ook eens proberen om easycarbo toe te voegen, dit werkt bij mij best goed.

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door Bertus »

Ik kan het je ook alleen maar aanraden, maar wel in combinatie met de juiste verlichting en planten voeding. In het begin is het wel even zoeken naar de juiste balans tussen die 3 maar als je die gevonden hebt ga je veel plezier aan je bakje beleven.

Mooi voorbeeld; ik heb net een 60cm bak opgestart en mijn snoeiafval en restanten van planten staat bij mijn maatje in zijn 60cm bak wel hij opnieuw ingericht heeft. Bij mij zijn de planten dusdanig aangeslagen dat het lekker aan het groeien is en ik al moet snoeien, bij hem is alles nog net zo klein als het in de potjes zit, co2 doet zeker wat je je bakje.

IK heb een setje van Dennerle gekocht welk meteen compleet is met magneet ventiel zodat hij in de avond uit gaat wanneer de lampen ook uit zijn. Het is ook niet zo duur als je bij je eerste post vertelde https://www.dieboshop.nl/dennerle/denne ... 160-primus
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door stylz »

Zeker een aanrader, het maakt het leven zo veel makkelijker, CO2 tekort is de oorzaak van bijna alle algen ellende.

Ik wil niet meer zonder, maar natuurlijk je kan als je echt weinig en kort belicht ook zonder CO2.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: CO2 aanschaf ja of nee?

Bericht door lex »

Ook ik kan het je alleen maar aanraden.
Voor het gebruik van CO2 had ik veel last van algen, nu niet meer.
Ik maakte eerste gebruik van Bio CO2 op basis van gist en suiker en nu gebruik ik een systeem op basis van bak soda en citroenzuur. In principe een goed te gebruiken systeem. Echter een CO2 fles met magneetventiel e.d. lijkt mij nog steeds het handigst in gebruik. Als je het geld er aan wilt uitgeven zou ik het dus zeker doen. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”