CO2 begrijpen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

CO2 begrijpen

Bericht door CrisB »

Sinds twee weken heb ik een DIY CO2 opstelling (bakpoeder met citroenzuur).
Maar ik begrijp een paar dingen niet helemaal goed.
Het afregelen van de hoeveelheid / snelheid van de CO2 is me nog niet duidelijk.

Dit is me uitgelegd in een andere thread:
Het aanmaken van de Co2 gebeurt in de reactie voordat het in je aquarium komt en heeft dus niets met verzadiging in het water te maken. Het aantal bellen per seconde bepaalt dus de snelheid van de reactie, meer bellen is een snellere reactie en dus meer verbruik.

De verzadiging in je aquarium hangt af van de hoeveelheid die je toevoegt, het verbruik door je planten en de stroming waardoor er aan de oppervlakte weer Co2 vrij wordt gelaten aan de lucht.


Dit is wat ik van begrepen hebt:
Door de atomizer ontstaan hele fijne belletjes CO2 in het water, een soort mist.
Als ik het goed begrijp, de dichtheid van de mist heeft niet zo zeer te maken met de hoeveelheid CO2 die opgenomen wordt door het water. Maar met de snelheid waarmee opgenomen wordt.
meer CO2 uit de fles => snellere bubbels door de teller => meer mist => de CO2 wordt sneller opgenomen
Dat betekent niet dat er meer CO2 opgenomen wordt, dat betekent dat er sneller CO2 opgenomen wordt; :shock:

Het kan dus lang duren tot het water "verzadigd" raakt, dat hangt door al de genoemde factoren.


Ik heb een behoorlijke stroming / rimpel op het water, ik begrijp dat de stroming heel goed is om de CO2 en de voedingstofen goed te laten circuleren. Maar hoe zit met de rimpel? verlies ik niet veel te veel CO2 daardoor? Ik gebruik een atomizer, sinds de rimpel heel groot is wordt het water minder mistig.
De drop checker staat mooi op licht groen.

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: CO2 begrijpen

Bericht door AquaInfo »

- de bellen laten zien hoeveel Co2 wordt aangemaakt. Meer bellen per minuut betekend meer Co2.

- co2 lost langzaam op in water, daarom wordt een flipper of atomiser gebruikt om het contact met het water zo groot mogelijk te maken.

- Een atomiser doet dit door de grote bel heel klein te maken. Des te kleiner het Co2 belletje des te groter het contact met het water en dus sneller oplost in het water. De opgeloste Co2 moleculen gaan tussen de watermoleculen inzitten. Hier is maar beperkte ruimte voor Co2 en zuurstof.....teveel Co2 betekend tekort zuurstof!
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: CO2 begrijpen

Bericht door CrisB »

Dus een "dichtere" mist in het water betekent niet dat er meer CO2 opgenomen wordt.
Gebeurt de CO2 opname in de atomizer zelf? of hoe langer de bellen door het water zweven, des te beter?

Dank voor de uitleg, ben nooit goed geweest in scheikunde :)

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: CO2 begrijpen

Bericht door AquaInfo »

De mist is de Co2 die nog niet is opgelost in het water. De atomiser zorgt ervoor dat de Co2 in hele kleine belletjes in het water komt. Eenmaal in contact met het water moet de Co2 oplossen. Eigenlijk is het het mooist als dat direct gebeurd, zonder dat je mist ziet.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: CO2 begrijpen

Bericht door CrisB »

Is de mist dan helemaal niet noodzakelijk? Mits de drop checker groen blijft.

En gaat niet veel CO2 verloren door een groot rimpel?

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: CO2 begrijpen

Bericht door AquaInfo »

Veel water beweging aan de oppervlakte betekend relatief veel verlies van Co2 aan de lucht...dus ja, verlies.

Eigenlijk wil je zo min mogelijk Co2 toevoegen maar toch goed groeiende planten. Dus probeer eens minder beweging aan het oppervlak, minder bellen maar wel een groene drop checker.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”