Wegwijs met wegwerp CO2

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door Kreek »

Ik zit er aan te denken een CO2 zet aan te schaffen. Wegwerp, want ik kan hier geen vulstation vinden. Ik zit te denken aan deze.

http://www.aquaplantsonline.nl/co2/denn ... eetventiel

Nu heb ik een paar technische vraagjes.
Vraag 1. Wat is het verschil tussen de drukregelaar van bovenstaande Quantum en die van de Primus?

http://www.aquaplantsonline.nl/co2/denn ... 160-primus

Ik zie fancy metertjes, tsja, maar wat doen die? (echt een leek hier).

Vraag 2. Waarom is de Quantum geschikt voor meer liters? Ik zie namelijk geen verschil in inhoud van de fles. Heeft dat dan echt met de drukregelaar te maken?

Vraag 3. In onderstaande link staat het aantal dagen dat zo'n fles mee moet gaan. Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang zo'n fles daadwerkelijk mee gaat?
Maakt het gebruik van een magneetventiel dan nog uit in de duur?

http://www.gdaquarium.nl/a-30269327/den ... n-co2-set/

Vraag 4. Je kunt de sets ook kopen zonder magneetventiel. Is dat verstandig? Wat zijn de nadelen als je dat doet? Wat mag je wel van zo'n set verwachten?

Ik hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken.

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door Menky »

Kreek schreef:Ik zit er aan te denken een CO2 zet aan te schaffen. Wegwerp, want ik kan hier geen vulstation vinden. Ik zit te denken aan deze.

http://www.aquaplantsonline.nl/co2/denn ... eetventiel

Nu heb ik een paar technische vraagjes.
Vraag 1. Wat is het verschil tussen de drukregelaar van bovenstaande Quantum en die van de Primus?

De Primus heeft geen 'aflees' mogelijkheid, alleen een draaiknop waarmee je de toevoer kan stellen.

http://www.aquaplantsonline.nl/co2/denn ... 160-primus

Ik zie fancy metertjes, tsja, maar wat doen die? (echt een leek hier).

Daarmee kun je de druk instellen en aflezen hoeveel je nog in je fles hebt

Vraag 2. Waarom is de Quantum geschikt voor meer liters? Ik zie namelijk geen verschil in inhoud van de fles. Heeft dat dan echt met de drukregelaar te maken?

je hebt flessen van 500 en 850 gram

Vraag 3. In onderstaande link staat het aantal dagen dat zo'n fles mee moet gaan. Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang zo'n fles daadwerkelijk mee gaat?
Maakt het gebruik van een magneetventiel dan nog uit in de duur?

Ik verbruik 3 gram CO2 per dag, en een fles heeft 500 gram

http://www.gdaquarium.nl/a-30269327/den ... n-co2-set/

Vraag 4. Je kunt de sets ook kopen zonder magneetventiel. Is dat verstandig? Wat zijn de nadelen als je dat doet? Wat mag je wel van zo'n set verwachten?

Een magneetventiel zorgt ervoor dat je nachts de toevoer kan afsluiten. Er zit nogal wat CO2 verbruik in 24 uur per dag of 8 uur per dag. En een magneetventiel kun je ook apart kopen. De mijne komt uit China en kost 17 euro ink verzendkosten

Ik hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken.
De flipper die erbij word geleverd is niet optimaal voor je CO2 oplossing. Het werkt wel redelijk tot 30 bellen per minuut. Daarna worden te bellen te groot om goed op te lossen. Als je een glazen keramische diffuser eraan hangt scheelt dan bijna 50% betere oplossing van je CO2 !!
Laatst gewijzigd door Menky op 31 jan 2016 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door karinD »

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, want ik heb de Primus en ben niet bekent met de drukregelaars van de andere 2. Ik ben er erg tevreden over, kan ik je wel zeggen.
Ik heb dus geen metertjes, ik hou gewoon de ladder in de gaten, komen de belletjes daar ineens een stuk langzamer uit, dan is de fles leeg.

Vraag 3: hoe lang de fles mee gaat, is helemaal afhankelijk van jou persoonlijke situatie. Hoe veel planten heb je en hoe veeleisend zijn die, hoe lang brand je licht, die 2 hebben de grootste invloed op hoeveel Co2 je nodig hebt. Zelf heb ik een aquarium van 60 liter en ik gebruik 55 bellen per minuut, 10 uur per dag. Ik doe 3 manden met een fles. Dan heb je een beetje een idee misschien.
Een magneetventiel is zeker wel handig, want daarmee kan je het systeem uitschakelen als de lampen uit zijn. Heel nuttig, omdat je planten in het donker geen Co2 verbruiken maar juist aanmaken, dus dan is het niet nodig om het aan te laten staan. Ik zou zeker een magneetventiel erbij nemen, scheelt je een hele hoop geld op de lange duur, omdat je minstens 2x zo lang met een fles doet.

4. Ik heb zelf zo'n systeem gekocht zonder magneetventiel, omdat ze bij de winkel alleen maar zonder verkochten. Ik heb het online los gekocht, omdat ze in de winkel waar ik het systeem kocht, een heel stuk duurder waren. Dus je zou even kunnen zoeken wat het verschil in prijs is tussen een systeem met en een systeem zonder en dan nog een los magneetventiel erbij, eventueel bij een andere winkel.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door Kreek »

Dankjewel Karin en Menky! Het wordt me al een stuk duidelijker! Hm... Karin, 3 maanden met een 60 liter. Mijn bak is drie keer zo groot. Dan zou de fles maar een maand meegaan. Die website zegt 138 dagen. Dat is toch heel wat anders.
Menky schreef:
Vraag 2. Waarom is de Quantum geschikt voor meer liters? Ik zie namelijk geen verschil in inhoud van de fles. Heeft dat dan echt met de drukregelaar te maken?

je hebt flessen van 500 en 850 gram

Dit antwoord snap ik niet helemaal. Die beide flessen kunnen zowel op de Primus als de Quantum, dus waarom staat er bij de Primus dan dat het maar tot 160 Liter is? Wat heeft dat met de inhoud van de flessen te maken? Mijn aquarium is 190 liter namelijk. Met alles er in wellicht 165 liter, vandaar mijn twijfel wat te kopen.

Vraag 3. In onderstaande link staat het aantal dagen dat zo'n fles mee moet gaan. Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang zo'n fles daadwerkelijk mee gaat?
Maakt het gebruik van een magneetventiel dan nog uit in de duur?

Ik verbruik 3 gram CO2 per dag, en een fles heeft 500 gram Is dat op je 120 Liter aquarium?

De flipper die erbij word geleverd is niet optimaal voor je CO2 oplossing. Het werkt wel redelijk tot 30 bellen per minuut. Daarna worden te bellen te groot om goed op te lossen. Als je een glazen keramische diffuser eraan hangt scheelt dan bijna 50% betere oplossing van je CO2 !!
Heb je dan ook een omkeerbakje nodig?

Veel vragen, maar alvast bedankt allemaal!

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door Menky »

Die website zegt 130 dagen... Ik zie het als het verbruik bij een auto. Volgens de boekjes loopt ie 1 op 25 en in de praktijk haal je gemiddeld 1 op 18.
Voor een 190 literbak zou ik toch serieus kiezen voor een hervulbaar systeem. Daarbij een extra 2 liter fles van 65,- doe je het toch op ten duur goedkoper.

Waarom de primus maar tot 160L kan weet ik niet precies.
En trouwens, het verbruik van Co2 is afhankelijk van erg veel factoren; hoe laag wil jij je Ph, welke bodem neem je, welke hardscape ga je gebruiken enz.

Ik heb de CO2 afgesteld bij iemand anders en dat was een ruim 100 liter. Mijn bak gaat 1 dezer dagen beplant worden :D

Een omkeerbakje. Tja, als je CO2 via een interne reactor/ diffusor ga toevoegen (via je uitlaatslang van de pomp) heb je dat natuurlijk niet nodig. En anders zou ik het persoonlijk niet doen zo'n lelijk ding in je bak.
Maar ja, er zijn zat mensen die daar anders over denken.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door Kreek »

Zoals gezegd is hervulbaar geen optie, maar bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Wegwijs met wegwerp CO2

Bericht door Kreek »

Ik nijg er toch naar losse onderdelen te bestellen. Maar waar moet ik dan opletten? Deze bijvoorbeeld. Wat betekend het dat de druk vast staat op 2 bar? Is dat goed of fout? En past dit op alle merken wegwerpflessen? Of is dit een slechte keuze?

http://www.devisvoerwebwinkel.nl/access ... iel-detail

Ik heb gehoord dat er verschillende soorten magneetventielen zijn. Moet ik daarvoor nog ergens op letten?

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”