Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Linda »

Ik had een poos geleden een difussorbakje in mijn bak hangen die een behoorlijk eind in het water stak. Wel 2.5-3 cm. Mijn Co2 checker was toen bijna altijd geel. Geen probleem verder alle vissen deden het goed.
Toen bedacht ik mij dit bakje wat in te korten...
Mijn co2 niveau liep toen behoorlijk terug. naar ongeveer 20mg 's ochtends tot +/- 12 tegen de avond. Ik dacht eerst dat dat kwam omdat ik het bakje wat had verkleind bij het inkorten..Maar ik vraag het me af..
Ik heb dat bakje namelijk nu vervangen voor een groter bakje die nog geen halve centimeter in het water steekt. Maar mijn co2 checker varieert nu van tegen de 50 (ik ga even uit van het schema op de checker zelf) 's ochtends voor de lampen aan gaan, tot 20 's avonds.

Nu vraag ik mij af of ik door deze wisselende waarden niet ook meer last kan krijgen van alg of dat dit geen kwaad kan. Natuurlijk wisselt het co2 niveau op een dag..Maar het moet natuurlijk niet te laag worden.
Nu komt het met dit bakje niet onder de 20 zoals met de andere. Ik heb wel meer last gekregen van penseelalg in deze periode. Maar dit zou ook een circulatieprobleem kunnen zijn wat ik al heb opgelost dmv een stromingspomp.

Ik had ooit ergens gelezen dat de diepte van het difussorbakje niet uitmaakt. Maar blijkbaar wel de diepte waarmee het in het water hangt..

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Erikb »

Hoe meer CO2 gas er hangt in een diffusorbakje,hoe meer gas ook opgenomen kan worden,dat is pure logica.
Zelf heb ik echter geen diffusorbakjes in gebruik,dus echt praktijkervaring heb ik er niet mee.
Ik plaats altijd een taifun aan mijn bio CO2 fles,omdat dit altijd goed gewerkt heeft.
Alleen met een volautomatisch en dus duur(professioneel)CO2 drukfles systeem,zal je geen grote fluctuaties hebben.
De simpele systemen,alsook zeker de bio CO2 systemen zullen altijd enige fluctuatie vertonen.
Ik heb bv 5 plantenbakken,alle 5 worden ze verzorgt door identiek hetzelfde bio CO2 recept,en toch merk je duidelijk doorheen de taifun dat zowat elk mengsel een andere opbrengst geeft.
Zonder een duur systeem is het dus altijd een beetje zoeken ja,alsook moet je enige fluctuatie incalculeren tussen inderdaad s'morgens en s'avonds!
Een baardje of penseeltje op je achterwand maakt van deze fluctuatie dikwijls gebruik,en of misbruik ;)
Zolang dit fenomeen zich slechts op de achterwand voordoet kan het in sommige gevallen best mooi zijn,ook stimuleert het het natuurlijke gedrag van de vissen door hier wat in te klooien ;)
Ieder moet voor zich uitmaken of de investering van een duur systeem voor jezelf een meerwaarde is om vanwege geen of zeer beperkte fluctuatie ook gaan baardje of penseeltje op de achterwand zien te verschijnen :lol:

Eigenlijk had stylz hier moeten antwoorden,waar zit die toch :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Linda »

Afbeelding
Het blijft helaas niet beperkt tot mijn achterwand.. Zou het beter zijn mijn bakje dan nogmaals te vervangen voor een grotere? Of het even zo laten en afwachten? Ik wil ook niet dat het nog erger wordt..

Misschien komt stylz vanavond nog online..

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Erikb »

Dit is het begin van wat onwenselijk wordt!
Maar zoals jezelf al aangaf heb je recent de stroming wat aangepast,is mogelijk al voldoende als oplossing ;)
Aangetaste bladeren wel verwijderen,binnen enkele dagen kan je dan gaan beoordelen of er nog andere veranderingen noodzakelijk zijn.
Leuk dat stylz mogelijk nog opduikt vandaag,zonder hem is er namelijk niemand die me tegenspreekt :lachen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Dit is het begin van wat onwenselijk wordt!
Maar zoals jezelf al aangaf heb je recent de stroming wat aangepast,is mogelijk al voldoende als oplossing ;)
Aangetaste bladeren wel verwijderen,binnen enkele dagen kan je dan gaan beoordelen of er nog andere veranderingen noodzakelijk zijn.
Leuk dat stylz mogelijk nog opduikt vandaag,zonder hem is er namelijk niemand die me tegenspreekt :lachen:
Hahaha nou ik wil wel een poging doen hoor... :P
Maar jij weet er meer vanaf dus ik denk niet dat ik veel kans maar :roll:

Oh trouwens...Ik heb je in een ander topic al tegengesproken :P
Ik post alleen niet van die ellenlange teksten zoals jij en stylz LOL!

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Erikb »

:Cheer: :lachen: tja als stylz me niet tegenspreekt is er gewoon geen discussie,en forums zijn er toch om te discussieren ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Linda »

Erikb schreef::Cheer: :lachen: tja als stylz me niet tegenspreekt is er gewoon geen discussie,en forums zijn er toch om te discussieren ;)
Onder andere ja ;)
Ik zal de algjes eens in de gaten gaan houden...Wordt het toch erger dan ga ik mijn bakje weer vervangen...
Stromingspomp hangt er ook nog maar net een anderhalve dag in :P

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Erikb »

Zoals gekend reageert een aquarium steeds met vertraging,blijf het dus nog maar enkele dagen opvolgen alvorens grotere veranderingen uit te voeren.
Het leuke aan dit forum is dat elke discussie met een ;) eindigt :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Zoals gekend reageert een aquarium steeds met vertraging,blijf het dus nog maar enkele dagen opvolgen alvorens grotere veranderingen uit te voeren.
Het leuke aan dit forum is dat elke discussie met een ;) eindigt :D
Daarom kijk ik het ook nog even aan :P

Ja dat is inderdaad ook waarom ik toentertijd voor dit forum heb gekozen..Dat over en weer gebakkelei op sommige andere fora wordt je niet goed van...Je wordt er niet geholpen alleen maar bekritiseerd..

...;)

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Erikb »

Inderdaad,het moet plezant blijven anders houd het al snel op ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door stylz »

ik zeg nix :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Diepte difussorbakje bio co2 bepalend voor co2 niveau?

Bericht door Erikb »

:thanks:

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”