Bio co2 's nachts afkoppelen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Deze discussie begonnen met Stylz in een ander topic, ik vond dat hij wel een eigen topic verdiende.

Moet je bio co2 's nachts afkoppelen ja of nee?
Ik zeg afkoppelen omdat uitschakelen bij bio co2 volgens mij niet mogelijk is.. De co2 loopt op in de flessen als deze worden afgesloten met kapotte flessen en een grote knoeiboel tot gevolg..

Om het systeem af te koppelen zou je de difussor eruit kunnen halen, wat in sommige gevallen gewoon geen optie is omdat hij met veel moeite eindelijk goed in de bak hangt (ervaringsdeskundige..) Of je zou de doppen van de flessen af kunnen draaien waardoor het schroefdraad van de doppen sneller slijt wat de afdichting niet ten goede komt en er co2 zou kunnen weglekken..Niet in gevaarlijke hoeveelheden maar het komt vervolgens niet in het aquarium terecht..Plus dat de flessen vervolgens weer druk moeten opbouwen waardoor je misschien een schommelende co2 toevoer hebt, met alggroei tot gevolg. Of zie ik dit verkeerd?

Er zou ook nog een luchtpomp in gehangen kunnen worden die 's nachts aan gaat om de co2 te verdrijven. (Vergelijk het met wanneer wij het slaapkamerraam open zetten 's nachts)

Bij mij staat 's ochtends de co2 continuetest iets lichter groen dan gedurende de dag, maar niet schrikbarend. De vissen gedragen zich normaal en happen geen lucht oid..

Wat denken jullie?

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door fenna »

Bij mij lijkt de bak iets stabieler tav alg als ik 's nachts met een bruissteentje belucht (een kwartier per twee uur of een kwartier per uur maakt dan weinig verschil)
Voor de vissen maakt het met de CO2 concentratie die ontstaat zonder 'snachts beluchten niet veel uit, die zie ik 's morgens niet naar lucht happen

groetjes, Fenna

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Ik denk op zich dat we het er over eens kunnen zijn dat CO2 in de donkeren uren toedienen zinloos is.
De planten geven dan ook al CO2 af dus als het is nergens goed voor.
Blijkbaar worden de concentraties niet zo hoog, dat zit vermoedelijk ook in het omgekeerde bakjes systeem dat het schadelijk wordt voor de vissen, ik weet niet of er ook bio systemen op een diffusor draaien.

Als je de toevoer niet kan afsluiten ik denk idd aan hogedruk in flessen enz dan kan je evt wel afventen een magneetklepje op een T stuk in de slang vanaf de fles die in de nacht juist open gaat.

Maar ik denk dat het beluchten in de nacht ook prima werkt, ik weet in Amano systemen dat men de lilypipe in de nacht omhoog trekt om zuurstof in te brengen, dat maakt je bak gezonder en verdrijft CO2.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Ik had begrepen dat via het omgekeerde bakje er nooit teveel co2 in het water kan komen. Nu weet ik alleen niet of dat voor 's nachts geld. Wordt er dan net zoveel of meer co2 afgevoerd via het bakje?
Als het meer is dan is een magneetklepje uiteraard niet nodig.

Ik héb nog wel een pompje..Ik gebruik hem nooit omdat het co2 verdrijft uit je aquarium (en omdat het een kleine herriemaker is...), maar ik zie inderdaad het nut er 's nachts wel van in..Maar hoelang moet deze dan aanstaan? En hoe hard? Bij de meeste pompjes kun je namelijk de toevoer regelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Oja..Hoe wordt je bak er gezonder door dan? Behalve dat de visjes meer zuurstof hebben 's nachts? Helpt het ook plantengroei en vermindert het alg? Als dat zo is wil ik het uiteraard wel proberen. ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Ja het helpt je vissen snachts makkelijker ademen, het helpt je planten dissimileren het is ook goed voor je redoxpotentiaal, je bouwt minder rommel op dus al met al allemaal goede dingen.

Nu moet ik wel met het schaamrood op mn kaken bekennen dat ik in de nacht ook niet extra belucht, ik stop mijn CO2 en ik heb een overloop van 1700 l/h.
Ik overweeg nog steeds er toch een bellenbaantje in de nacht in te gooien.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Nu moet ik wel met het schaamrood op mn kaken bekennen dat ik in de nacht ook niet extra belucht

Ohhhhh foei!
:lachen:

Maar weet je hoelang je zou moeten beluchten dan?
En waar kun je het beste het steentje hangen? In de buurt van het bakje, of juist niet?

Gebruikersavatar

Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Kreek »

Hm, interessant dit onderwerp. Planten verbruiken inderdaad alleen zuurstof s'nachs. Dus eigenlijk zou ik dan wel zo'n kitcherig bubble ding op een timer aan kunnen zetten? Maakt het dan nog uit wanneer in de nacht? Of vlak voor de ochtend? Of gewoon wanneer je licht niet aan is? (Die gaat bij mij pas om 13.00) aan. Ik vind het wel zonde van de bio co2, maar daar is niks aan te doen. Het bellenbaantje met omkeerbakje helpt wel om het te sparen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Een luchtpompje, vaak ten onrechte een zuurstofpompje genoemd. Voor de zuurstofvoorziening doet zo'n pompje niet veel, maar het kan wel helpen om een teveel aan CO2 uit te drijven. Wanneer kan zoiets optreden? 's Nachts, wanneer zowel de vissen als de planten zuurstof inademen en kooldioxide uitademen.
Zo'n pompje zou dan op een aparte schakelklok moeten worden geschakeld en precies omgekeerd aan de verlichting/verwarming: licht aan, pompje uit, licht uit, pompje aan.
Waarom overdag het pompje uit? Omdat dan de planten de CO2 nodig hebben voor hun fotosynthese.
Bron: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/be ... -en-wat-nu

Maar...Ik neem niet aan dat, zodra het licht uitgaat, alle zuurstof ineens op is...
Plus dat zodra de lanpen weer aan gaan zou er toch al weer co2 in het water moeten zitten voor de planten?

Dus...Misschien een uur na uitschakelen van het licht pomp aan, en een uur voor het licht weer aangaat pomp uit?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Ik zou gelijk als het licht uit gaat de luchtpomp starten, planten stoppen direct met hun fotosynthese als het licht verdwijnt en anders zitten ze toch vrijwel aan hun 12 uur max fotosynthese.

Ik zou het steentje bij het bakje weg houden je wil geen valse lucht in je bakje hebben, pompje uit ongeveer 1 1/2 uur voor het licht aan gaat, vaak is er dan toch al wat licht in de bak en doen planten al iets, maar tegen te tijd dat de lampen echt aan gaan heb je dan een goed CO2 niveau, e.a. kan je natuurlijk checken met je checker :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Hmm...okay..Nou het is zeker het proberen waard..

Hoop alleen dat dat ding niet teveel herrie maakt...Zou ik hem helemaal voluit moeten zetten?
Ik zou het steentje bij het bakje weg houden je wil geen valse lucht in je bakje hebben
Daar had ik ook al over na zitten denken ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Catfish schreef:


Daar had ik ook al over na zitten denken ;)
Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

:lachen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

http://www.visaquarium.nl/weetje/Zuurstof-in-aquarium

Hmmm......Volgens dit stukje brengt een luchtpomp bijna geen zuurstof in het water...
Of is het enkel de bedoeling om c02 te verdrijven..ik neem aan dat er dan toch wel iets van zuurstof vrij komt :?:

Al heb ik ook wel wat vraagtekens bij dit stukje moet ik zeggen.... :?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Op zich is de strekking wel juist dat de lucht pomp niet veel zuurstof in het water brengt, verder vind ik het stukje niet al te hoogdravend moet ik zeggen.
Des te fijner de belletjes des te meer zal zuurstof oplossen het contact oppervlak wordt dan immers groter.
Planten zijn we degelijk in staat om tijdens de belichting voldoende zuurstof in het water te brengen voor de vissen.

een turbulent oppervlak wat ze min of meer aanbevelen is nergens voor nodig overdag is alleen maar slecht in de nacht is dat anders :)

Toch moet je met een goede luchtsteen je water op 100% zuurstof verzadiging kunnen krijgen tijdens de donkere uren.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”