Bio co2 's nachts afkoppelen?

Gebruikersavatar

Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Kreek »

Catfish schreef:Haha die storm in de bak valt wel mee hoor! Alleen door de beweging van het wateroppervlak gaan mijn planten ronddrijven en blijven vervolgens in de vallisneria hangen :
Dit gebeurt bij mij sowieso al door de uitstroom van het buitenfilter. (mijn spraybar hangt ook aan de achterwand). Dat brengt dan toch s'nachs ook zuurstof in het water? Zou een goed filter dan niet voldoende zijn?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Ik denk dat dat ook ligt aan waar je spraybar naartoe gericht staat. Wanneer deze meer naar het oppervlak gericht staat heb je meer oppervlakte beweging dan als deze lager in de bak gericht staat, zoals bij mij. Door het bewegende wateroppervlak wordt er meer co2 afgevoerd. Wanneer je spraybar lager afgesteld is zou wat extra beweging van het oppervlak door bv een luchtpomp een uitkomst kunnen bieden om te voorkomen dat het co2 gehalte te hoog oploopt 's nachts.

Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen twee nachten geen pomp had aangesloten omdat hij het heeft begeven..(oude pomp..) En ondanks dat ik mijn co2 toevoer heb verhoogd, hebben mijn vissen nergens last van.
Toch ga ik vandaag een nieuwe pomp halen zodat ik wat geruster kan gaan slapen ;)

We (nou ja mijn man vooral..) zijn gisteren trouwens druk bezig geweest met het buigen van de pvc buis die als spraybar gaat fungeren. Gaatjes geboord, de slang met veel moeite aan het uiteinde bevestigd en het andere uiteinde afgedopt met kit. Vanavond gaan we hem erin hangen en vervangen we gelijk de slang van de uitstroom. :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

met een spraybar zou je het zelfde kunnen doen als wat Amano met z'n lillypipes doet in de nacht wat hoger zetten dan overdag, dus in de nacht wel oppervlak turbulent overdag kalm.
Ik zelf heb zo iets van elke dag 2 x die pijp verstellen :? dus een luchtpomp op een schakelklok is veel makkelijker dat zou natuurlijk ook een pompje kunnen zijn over het oppervlak bedenk ik nu en die heb ik nog over :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Hij hangt erin!!
En hij werkt super, je ziet hem wel maar ik vind het n iet storend. Nu zit ik te denken om toch misschien te gaan kijken voor een iets zwaardere filter.....Ik weet niet hoe hard het water minimaal moet stromen, de planten dansen wel een beetje door de stroming maar niet heel veel. Nu is teveel natuurlijk ook niet goed.

Heb gelijk vanmiddag een nieuwe luchtpomp gehaald en aangesloten op de tijdschakelaar. Dus alles hangt er weer in..vissen waren :notamused: Tijdens al dat geprul..Nu is de rust gelukkig weergekeerd.


De spraybar van een afstandje. Hij lijkt wit maar is lichtgrijs.
Afbeelding

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

ik vind je spraybar nog wat afbreuk doen aan je aquarium, het is echt zo van een witte pijp dwars door de bak :?

sorry ik zeg het maar eerlijk.

pomp hoeveelheden, Barr en Amano houden of goed belichte bakken 10 x de bak inhoud per uur aan, met minder licht kan je met iets minder toe.
zonder voldoende stroming krijg je de sporenelemeneten niet op tijd bij je plant en naar mate het licht intenser is moet je dus meer stroming hebben om voldoende aan te blijven voeren.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

ik vind je spraybar nog wat afbreuk doen aan je aquarium, het is echt zo van een witte pijp dwars door de bak
Sja dat kan...Ik vind het zelf gelukkig niet storend. Het was dit of de vorige oplossing en dat was echt een no go...
Evt kan ik hem nog zwart schilderen maar ik zou niet weten of er een verf is die gebruikt mag worden in aquaria.
Maar ik ga er van uit dat hij vol gaat groeien met alg net als de vorige spraybar..Dus dan zie je er ook niks meer van.
Maar ik waardeer je eerlijkheid hoor ;)

Maar even back on topic.....
Ik heb vannacht de pomp weer aangehad en zie dat wederom mijn continuetest donkergroen staat. Zelfs terwijl ik het difussorbakje het vervangen voor een grotere..Dat kan niet goed zijn toch?? Nu heb ik de timer ingesteld dat hij om 8.00 uitgaat dus zou er tijd genoeg moeten zijn om het co2 niveau weer op pijl te krijgen zou je denken...

Dus eerlijk gezegd weet ik niet of dit wel zo'n goed systeem is...Voorheen had ik ook nooit problemen met een te hoog co2 niveau 's nachts..Maar nu is hij steeds te laag terwijl ik juist mijn co2 niveau wat probeer op te krikken..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Wie weet er dan toch weer mee stoppen, het mag dan wel optimaal zijn voor je bak te beluchten aan de ene kant maar als je de CO2 dan niet bij kan benen kan je je afvragen wie van de 2 kwaden groter is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Ik moet helaas bekennen dat toen ik mijn vorige post eh..postte, mijn co2 slang onder de kap zat en dus werd afgeknepen :oops: Schaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

Nadat mijn co2 niveau zich weer had hersteld, heb ik vannacht mijn pomp weer aangehad. Dit keer tot 5 uur 's ochtends zodat de co2 genoeg tijd heeft zich te herstellen voor ze zon opkomt en de lampen aan gaan. Dit keer was mijn continuetest mooi lichtgroen :D
Ik weet nog niet hoelang het duurde tot hij deze kleur kreeg dat zou ik morgen wel even kunnen bekijken, dan ben ik vrij..

Dus nu maar afwachten wat de lange termijn voordelen zijn van deze methode.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

oeps

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

EEJ! Lief doen! :P

Ik heb mijn beluchtingspomp afgekoppeld van de bak, hier is waarom...

Vanochtend toen ik beneden kwam was mijn continuemeter donkerblauw ivp enigszins groen...Er zat bijna geen bel meer onder mijn difussor terwijl er nog wel continue bellen uit de slang kwamen. Maw, zelfs met het trugdraaien van de tijd dat de pomp aan stond, kon mijn bio co2 het gewoon niet bijbenen.
Gevolg: te laag co2 gehalte, algjes vieren feest en ik was not amused....Vanochtend rond 11.00 een nieuwe fles aangemaakt (Ik vervang elke donderdag om de beurt een fles) en nú pas begint de co2 weer een beetje op te lopen, er hangt ook weer een nieuwe bel onder de diffusor.

Conclusie: Een beluchtingspomp zal voor sommige mensen zeker werken, maar voor mij niet. Ik heb hiervoor nooit een probleem gehad met mijn co2 niveau en nu alleen maar. De pomp blijft wel staan, mocht ik hem een keer écht nodig hebben..Maar hij gaat niet meer standaard 's nachts aan.

Ik probeer juist mijn co2 gehalte een beetje op te schroeven en dan helpt dit niet mee :roll:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

ik was lief Afbeelding

het principe klopt maar als je installatie het niet bij kan benen kan je denk ik idd beter stoppen te weinig CO2 overdag ik kwalijker dan minder zuurstof in de nacht zolang je vissen het aankunnen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Ahhh niet huilen! :k:

Maar ik ben het met je eens dat een goed co2 niveau overdag belangrijker is..probeer van mijn baardalg af te komen en dat lukt zo niet... :(

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Catfish schreef:Ahhh niet huilen! :k:

Maar ik ben het met je eens dat een goed co2 niveau overdag belangrijker is..probeer van mijn baardalg af te komen en dat lukt zo niet... :(
Ja dat is idd CO2 goed houden en andere te korten voorkomen, stroming optimaal maken evt wat licht minderen als je het niet bij kan houden.

suc6 :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Thanks, Komt goed! :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Alle vertrouwen in je :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”