Co2 88g

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Co2 88g

Bericht door Rick »

Goeie avond,

ik heb een vraagje,
ik heb sinds 3 dagen een 200 liter bak..
ben van een 60 liter naar een 200 liter gegaan,
in mijn 60 liter bak had ik een co2 fles van 88g
is dit geschikt voor een 200 liter bak ?

verder hoeveel belletjes voor zn bak is het juiste aantal ?
alvast bedankt :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 88g

Bericht door Linda »

Hey Rick, misschien heb je hier iets aan?

http://www.gdaquarium.nl/c-1595680/co2-q-a/

Helemaal onderaan staat een tabelletje :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Co2 88g

Bericht door Rick »

ja der staat alleen niet hoeveel ik per minuut voor mijn bak moet gebruiken,
gebruik jij zelf een co2 systeem ?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 88g

Bericht door stylz »

ik doseer ongeveer 0,8 liter per dag per 10 liter aquarium water dat is een redelijke standaard hoeveelheid uiteraard als je intensiever belicht moet je hoger gaan en met minder intensive belichting lager.

Voor CO2 dosering zijn je ogen zeer belangrijk :)

Wat kan helpen zijn een continue CO2 checker en vooral op je vissen letten.
Te hoog CO2 voor je planten heb je niet snel maar boven de 30 PPM raken je vissen in de problemen.

Die dag is je belichte dag vandaar ook dat ik hem niet verder voor je kan voorrekenen dat mag je zelf doen :)

Als het zo te ingewikkeld is tijdens je belichting dus zeg 1 1/2 uur er voor en stoppen 1 1/2 uur voor het licht uit gaat 10 bellen per 100 liter aquariumwater.
Dit zijn richtlijnen de fijn afstemming doe je met je ogen en checker, die veranderd ook nog wel eens dus je moet het wel steeds wat in de gaten houden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 88g

Bericht door Linda »

Ik heb zelfbouw bio co2 set met twee flessen..Ik wil uiteindelijk ook wel over naar een echt co2 systeem. En ik denk dat ik dan met dezelfde vragen zit als jij :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Co2 88g

Bericht door Rick »

dankje stylez,

ja zn co2 checker heb ik, met een vloeibaar stofje wat blauw,groen of geel kan worden,
dus dat betekend dat mijn co2 20 bellen pm moet gaan maken, verstandig om daar meteen op te richten,
of eerst wat opbouwen?? is er trouwens een methode om me belletjes niet elke dag te hoeven instellen ?
iets wat je kan aansluiten op mn systeem dat op tijd staat ingesteld ofiets..
ik moet dan elke dag precies me co2 systeem instellen

me licht brand elke dag van 9 uur tot 9 uur.. 12 uur per dag dus

Thnx !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 88g

Bericht door stylz »

Rick je moet eigenlijk in elke CO2 systeem een magneet ventiel hebben om te voorkomen dat er in de nacht CO2 gedoseerd wordt, als je even zoekt magneet ventiel CO2 vind je er zat.

Een dergelijk ventiel stuur je aan met een Ph meter of alleen met een tijdschakelaar, ik gebruik beide.
Normaal gaat zodra je magneet ventiel weer opengaat de zelfde hoeveelheid belletjes weer lopen, dit is wel afhankelijk van hoe goed je reduceer is en je fijn afstemming.
Ik heb nul ervaring met Bio CO2 maar ook daar is CO2 doseren in de nacht absoluut niet de bedoeling, dus ook daar zal een magneet ventiel uit komst bieden, je flessen moeten dan uiteraard wel de druk kunnen hebben.

http://www.azaqua.nl/co2-systemen/149-c ... ntiel.html
Dit is er een incombinatie met een reduceer voor flessen CO2 maar beide is ook apart te krijgen.

dit is een enkel magneet ventiel http://www.conrad.nl/nl/componenten/pne ... ielen.html
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 88g

Bericht door Linda »

Ik heb nul ervaring met Bio CO2 maar ook daar is CO2 doseren in de nacht absoluut niet de bedoeling, dus ook daar zal een magneet ventiel uit komst bieden, je flessen moeten dan uiteraard wel de druk kunnen hebben.
Bij bio co2 heb je geen magneetventiel nodig wanneer je een omgekeerd bakje gebruikt als diffusor. Alle overtollige co2 wordt geloosd via het wateroppervlak wanneer de bel te groot wordt. De mijne draait ook de hele nacht door.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 88g

Bericht door stylz »

Catfish schreef:
Ik heb nul ervaring met Bio CO2 maar ook daar is CO2 doseren in de nacht absoluut niet de bedoeling, dus ook daar zal een magneet ventiel uit komst bieden, je flessen moeten dan uiteraard wel de druk kunnen hebben.
Bij bio co2 heb je geen magneetventiel nodig wanneer je een omgekeerd bakje gebruikt als diffusor. Alle overtollige co2 wordt geloosd via het wateroppervlak wanneer de bel te groot wordt. De mijne draait ook de hele nacht door.
Dat kan niet kloppen planten gaan in de nacht over op dissimilalatie en nemen dan zuurstof op en stoten CO2 uit, blijf je dan doseren dan is dat niet goed en kan zelfs gevaarlijk worden voor je vissen.
Veel aquaria worden daarom in de donkere periode juist belucht, kijk maar bij b.v. Amano die zijn lilypipes altijd boven water haalt in de donkere periode om zuuurstof toe te voegen.
eigenlijk is een bruissteentje in de nacht een prima ding, ik heb het bio CO2 nooit zo goed bekeken, maar toedienen in de nacht is nooit goed, dat overtollige CO2 wordt afgevoerd snap ik wel maar hoe hoog is dan je concetratie ? wat doen de vissen in de ochtend ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 88g

Bericht door Linda »

Ik heb de concentratie nooit getest, mijn co2 continuetest geeft een iets lichtere kleur groen aan (logisch natuurlijk) Maar niet zorgwekkend.

Mijn vissen gedragen zich normaal, zwemmen gewoon rond.

Ik heb op meerdere forums gelezen dat je bio co2 niet hoeft uit te schakelen 'snachts en ik kan het beamen ;)
De meeste info heb ik zelfs van dit forum..http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=4039

Maar misschien raken we een beetje off topic...?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 88g

Bericht door stylz »

dat off topic valt denk ik wel mee :) ik denk dat veel mensen met deze vragen zitten.
Ik snap dat het lastig is je BIO CO2 in de nacht uit te schakelen toch is CO2 toedienen in de nacht nooit goed, dat er geen vissen dood gaan geeft aan dat je concentratie toch niet te hoog wordt.
Maar je werkt wel de natuurlijke werking van je bak tegen en voor je vissen is het ook niet goed.

Dus het zal wel mee vallen dan, maar het helpt zeker niet, met flessen CO2 is het ook nog eens verspilling van CO2 dus je verdient het magneet ventiel terug, met bio CO2 gaat dat niet op.

Dus het zal meer zijn dat je het niet uit kan schakelen dan dat het niet hoeft in mijn ogen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 88g

Bericht door Linda »

dat off topic valt denk ik wel mee :)
..Maar 't is natuurlijk niet waar Rick vragen over had... :?
We zouden een apart topic kunnen openen over bio co2 wel of niet afkoppelen ;)

Om bio co2 "uit te schakelen" zou je de diffusor uit je bak kunnen halen of de doppen van de flessen oid......Maarja de difussor heb ik net lekker aan mijn kap bevestigd (geloof mij..Dat was een hoop gedoe..) En om nou elke keer die doppen eraf te draaien komt de afsluiting niet ten goede lijkt mij, en een goede afsluiting is bij bio co2 best belangrijk..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 88g

Bericht door stylz »

Catfish schreef:
dat off topic valt denk ik wel mee :)
..Maar 't is natuurlijk niet waar Rick vragen over had... :?
We zouden een apart topic kunnen openen over bio co2 wel of niet afkoppelen ;)
Daar heb je wel gelijk in :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 88g

Bericht door Linda »

Rick? Ben je er ondertussen al een beetje uit wat je moet doen...?

Wij maar discussiëren over bio co2..... :Oops:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Co2 88g

Bericht door Rick »

ja komt goed thnx

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”