Bio CO2 flessen scheiden?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 aug 2014 11:21

Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door szeedijk »

Ook ik ben momenteel aan het experimenteren met BIo CO2.
Ik heb 2 flessen die via een Tstuk naar de wasfles lopen en van daaruit naar het aquarium.
Nu heb ik vanochtend 1 van de flessen opnieuw gevuld met de diesel formule. Deze komt nu langzaam op gang.
Mijn Tstuk is er 1 met kraantjes, zodat als ik een fles loskoppel ik die kraan afsluit zodat daar dan niet de CO2 van de andere fles uit loopt.
Nu heb ik net eens zitten spelen met de kraantjes. Ik weet het aantal bellen niet meer maar als ik van de nieuwe fles de kraan dichtzet komen er uit de "oude" fles een mooi aantal belletjes. Zet ik de kraan van de "oude" fles dicht en van de nieuwe open dan komen er nu nog maar heel moeizaam belletjes uit. Maar ze komen wel.
Zet ik beide kranen weer open dan duurt het langer dan een minuut voordat er weer bellen komen en dan zijn het er nog iets minder dan dat er alleen uit de "oude" fles kwam.
Volgens mij lijkt het erop dat de oude fles eerst de nieuwe fles gaat vullen met CO2 en wanneer deze dan genoeg tegendruk heeft toch maar richting de wasfles gaat. De nieuwe fles kan volgens mij nog niet tegen de druk op van de oude fles. Dus wordt "tegengehouden".
Voor mijn gevoel zou ik meer belletjes hebben al het een gescheiden systeem was. Dus beide flessen een eigen wasfles en slang naar aquarium (kan dan wel naar hetzelfde bakje?)
De oude fles zou dan dus niet "bezig" zijn met de nieuwe fles en de nieuwe kan, ook al zijn het er nog maar weinig, toch zijn belletjes al kwijt.
Alles is trouwens lekvrij ;)

Wat is jullie idee/mening hierover?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door stylz »

uiteraard drukt de goede fles eerst de mindere fles op de tegendruk richting aquarium zal groter zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 aug 2014 11:21

Re: Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door szeedijk »

Maar betekend dat dan ook dat ik in die periode dus minder CO2 naar het bakje pomp dan als ik 2 systemen had gebruikt?
Of maakt dat niets uit?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door stylz »

in principe blijft je productie natuurlijk gelijk, alleen gaat het tijdelijk even naar de andere fles, of dat weer effect heeft op de gisting ik denk het wel je veranderd immers op oppervlakte spanning in fles 2.

Uiteindelijk maak je gewoon wat je maakt in liters per uur voor de hoeveelheid mengsel die je maakt dus.
Zijn 2 flessen parralel prima volgens mijn boeren verstand :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door Henton »

zet je toch een terugslag ventiel tussen fles 1 en 2, dan kan er geen gas van de ene fles naar de andere, maar dan moet je ze wel in lijn zetten, of dat goed ga weet ik ook niet.
Heb totaal geen verstand van bio co2, maar ik denk alleen maar mee.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 aug 2014 11:21

Re: Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door szeedijk »

Heb ik ook aan zitten denken. Maar dan is de druk aan de andere kant van het ventiel nog steeds groter dus kan de zwakste fles kan dan nog steeds geen CO2 naar het aquarium dumpen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio CO2 flessen scheiden?

Bericht door stylz »

Is natuurlijk altijd zo als je 2 flessen parallel zet dat de ene de andere wat van de lijn zal drukken, dan moet je ze elk apart zetten.
Of je daar nu terug slag kleppen of wat dan ook tussen zet het gaar werken als een grote fles, maar wel met als voordeel dat je gelijkmatiger bent,
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”